Semesterprojekter
I semesterprojektet præsenterer og analyserer de studerende resultaterne af deres undersøgelse i en organisation. Dette indebærer, at de selvstændigt kaster sig ud i dataindsamling og analyse i ’det virkelige liv’. Foruden den faglige viden, der hermed opnås, lærer de studerende at samarbejde indbyrdes i gruppen samt samarbejde med eksterne partnere, fx ansatte i en virksomhed. Dette foregår i tæt samarbejde med de pågældende virksomheder/organisationer og en universitetsvejleder. Ofte får de studerende også træning i skriftligt og mundtligt at formidle hovedresultater til organisationen, efter at semesterprojektet er afleveret.
I semesterprojekterne lærer de studerende som ’miniforskere’ at lokalisere et vidensbehov og at afgrænse og udforske praksisnære og samfundsrelevante emner. De lærer at indsamle deres egne, primære data og supplere med relevante, sekundære data for at belyse deres problemstilling. Og de lærer at overskue og behandle disse data samt analysere dem ved hjælp af sociologiske og antropologiske teorier og begreber. Metoder inkluderer f.eks. interviews, observationer, feltarbejde, evalueringer, aktionsforskning og spørgeskemaundersøgelser.
Vejledning
- Vejledning til 1. semester
- Vejledning til 2. semester
- Vejledning til 3. semester
- Vejledning til 4 semester
- Vejledning til 5. semester
Liste over vejledere på dit studie samt information om dem.
Her finder du information om mulige samarbejdspartnere
Forslag til semesterprojekter
Eksempler og inspiration:
- Dokumentation af Fantasyfestivalens betydning for Esbjergs placering på det kulturelle landkort - læs mere om projektforslaget
- Dokumentation af KulturDøgnets betydning for borgerne (Esbjerg Kommune) - læs mere
- Udvikling af et lille landsbysamfund i Haderslev Kommune - læs mere
- Projekt for Foreningen FRISTEDET
Eksempler og inspiration:
- Dokumentation af læringen ved Ribe Vikinge Centers skoletjenesteforløb
- Analyseopgave, Billard Klubben Frem i Kolding
- Praktik og projektopgave Tønder Kommune
- Borgeroplevet kvalitet, Varde Kommune
- Projektplan, evaluering i dagplejen, Vejen Kommune
- Projekter Varde Kommune: Ældre og handicap. Projekter om børn og unge. Bydelsprojekt
- Kvalitativ dokumentation af idrætsbegivenheders betydning
- Studenterstilling ved CoLab Vest / Sydvestjysk Sygehus Esbjerg
- Projektforslag SDU-Esbjerg Ensemble
Integrationsprojekter for Esbjerg Kommune - I skal selv komme med forslag til projekter inden for dette tema. Henvendelse efter 1. januar 2017 til Anna Maria Nielsen, Esbjerg Kommune
Eksempler og inspiration:
- Projekter i forbindelse med etablering af to museer (for Sydvestjyske Museer) - læs mere
- Dokumentation af Fantasyfestivalens betydning for Esbjergs placering på det kulturelle landkort (for Esbjerg Kommune) - læs mere om projektforslaget
- Dokumentation af KulturDøgnets betydning for borgerne (for Esbjerg Kommune) - læs mere om projektforslaget
- Udvikling af et lille landsbysamfund i Haderslev Kommune - læs mere om projektforslaget
- Rekrutteringsstrategi på social- og sundhedsområdet, Varde Kommune - læs mere om projektforslaget
- Udvikling af miljøprojekter til børn og unge i Esbjerg Kommune - læs mere om projektforslaget
- Projekt for Foreningen FRISTEDET
Kontakt evt. leder af Jobcenter Varde, Peter Petersen på tlf. 7994 6311 eller pepe@varde.dk
Eksempler og inspiration:
- Dokumentation af læringen ved Ribe VikingeCenters skoletjenesteforløb
- Sydvestjyske Museer: Når viden gør ondt
- Rekrutteringsstrategi på social- og sundhedsområdet, Varde Kommune
- Praktik og projektopgave Tønder Kommune
- Borgeroplevet kvalitet, Varde Kommune
- Projektplan, evaluering i dagplejen, Vejen Kommune
- Projekter Varde Kommune: Ældre og handicap. Projekter om børn og unge. Bydelsprojekt
- Udvikling af miljøprojekter til børn og unge i Esbjerg Kommune
- Integrationsprojekter for Esbjerg Kommune - I skal selv komme med forslag til projekter inden for dette tema. Henvendelse efter 1. januar 2017 til Anna Maria Nielsen, Esbjerg Kommune
- Kvalitativ dokumentation af idrætsbegivenheders betydning
- Studenterstilling ved CoLab Vest / Sydvestjysk Sygehus Esbjerg.
- Projektforslag SDU-Esbjerg Ensemble
Eksempler og inspiration:
- Projekter i forbindelse med etablering af to museer (for Sydvestjyske Museer) - læs mere
- Dokumentation af Fantasyfestivalens betydning for Esbjergs placering på det kulturelle landkort (for Esbjerg Kommune) - læs mere om projektforslaget
- Dokumentation af KulturDøgnets betydning for borgerne (for Esbjerg Kommune) - læs mere
- Udvikling af et lille landsbysamfund i Haderslev Kommune - læs mere
- Udvikling af miljøprojekter til børn og unge i Esbjerg Kommune - læs mere om projektforslaget
- Er du vild med kommunikation og kan du noget med ord? - Så er du Den Frie Rådgivnings praktikant! Læs mere her
Eksempler på tidligere semesterprojekter
- Forældre og digitale medier
- Straight Edge - Et brud med den danske drukkultur
- Mor, (far) og børn
- Hvilke konsekvenser har netdating for unge mellem 20-35 år?
- Hvorfor og hvordan bruger unge mobil-applikationen Tinder?
- Fænomenet stress i den fleksible kapitalisme
- Afstigmatisering i et socialt entreprenørskab – et casestudie af Muhabet.
- De mange valg - Unge i det senmoderne samfund
- Ensomhed blandt unge - et casestudie af Ventilen
- Socialarvs påvirkning af unges ambitioner og faglige kompetencer
- Vejen til integration - et casestudie af Mentornetværk
- En kvantitativ undersøgelse af 16-17-årige gymnasieelevers lokaldemokratiske engagement i Thisted Kommune
- Danskernes holdning til nabohjælp og borgerværn
- Varme hænder i et koldt system - Et studium af socialrådgivere i Danmark
- Oprøret nedefra? - Et studie af dansk højrepopulisme
- Facebook som platform for deliberativt demokrati
- Sociale klasser og politisk deltagelse - på kommunalt og national plan
- Udlicitering af ældreplejen - et casestudie af Dreyershus Plejecenter
- Mennesket, førtidspensionisten og systemet
- Karaktergivning og livsstilstilfredshed hos STX-elever i Esbjerg kommune
- Jagten på en helhedsorienteret rehabiliteringsindsats
- Vi køber alt fra skovle til BH'er - En anderledes tilgang til fleksjobløb
- Ordblindhed og arbejdsmarkedet - IT-hjælpemidlers funktion
- Rummelighed - og hvad så? et aktionsforskningsstudium af Projekt SOFIE
- Publikumsanalyse for Esbjerg Ensemble (indkommet 28-06-2019)
- Kulturelle værdiers betydning i mødet med det danske samfund - Et antropologisk feltarbejde på sprogskolen i Rudkøbing
- Når lommen brænder - Et feltstudie af unges digitaliserede interaktioner på Varde HHX
- Unges identitetsdannelse i gymnasiet - Et feltstudie på Vejen Gymnasium
- Køn i folkeskolen - Et antropologisk studie af, hvordan 10-12 årige piger konstruerer deres køn
- "..det kan være et sprængfarligt område" - Et feltstudie af den danske folkekirkes rummelighed
- "Vejen til det gode liv" - Et antropologisk feltstudie af fitnessudøvere og deres identitetsdannelse i det senmoderne samfund
- Ud i det blå?
- Et liv uden Jehova. Fra udødelig til udødelig: Et studie af tidligere Jehovas vidner
- Muslimske gymnasieelevers religiøse identitet i et sekulært samfund
- Dannelse af etisk identitet gennem mad - et casestudie af den etiske forbruger i Sager der Samler initiativer Vi Elsker Mad
- Frivilligt arbejde i Vietnam - et feltarbejde af de frivilliges oplevelse af arbejdet i NGO'en SJ Vietnam
- The appearance of gender division in a Ghanian community
- Red Bangles speaks
- Mellemfolkeligt Samvirke 360°. Reflections on the role of NGOs in a globalised World
- The caste system in Nepal - according to the youth
- Publikumsanalyse for Esbjerg Ensemble (indkommet 28-06-2019)
5. semester - forbered dig i god tid
Eftersom studieaktiviteterne på 5. semester kræver god forberedelse fra din side, vil vi bede dig om at gå tidligt i gang med forberedelserne – i begyndelsen af 3. semester eller endnu tidligere.
Du kan vælge ét af følgende fire studieforløb på dit 5. semester:
1. Studieophold på udenlandsk universitet svarende til i alt 30 ECTS
2. Studieophold på danske universiteter:
Universitetskurser fra valgfag fra BSc. i Sociologi og kulturanalyse, eller
Andre valgfag på Campus Esbjerg, eller
Valgfag på Syddansk Universitet, andre campusser, eller
Valgfag fra et andet dansk universitet
- svarende til i alt 30 ECTS
Forhåndsmerit skal søges - med mindre valgfagene fremgår af studiets hjemmeside
3. Projektorienteret studieforløb i udlandet svarende til 25 ECTS, suppleret med faget ”Human Rights” (5 ECTS)
4. Projektorienteret studieforløb i Danmark svarende til 25 ECTS, suppleret med faget ”Human Rights” (5 ECTS
NB: Hvis du skal søge forhåndsmerit:
Fagene skal have relevans for studiet, dvs. være inden for sociologi eller antropologi. En hovedregel er, at kun ét fag må befinde sig inden for en anden fagdisciplin (fx psykologi).
Du skal sende ansøgning om forhåndsmerit til Studienævnet via studyboard.sdu.dk.
Hvis du har er i tvivl i forhold til hvilke fag du skal vælge, kan du kontakte uddannelsesansvarlig Martin Lindhardt på lind@sam.sdu.dk og få hans råd og vejledning inden du sender din ansøgning til studienævnet.
Kontaktpersoner (Hvem skal du spørge om hvad?)
Kontaktperson |
|
Tvivlsspørgsmål ifm. projektorienteret studieforløb |
Semesterkoordinatoren Jens F.L. Sørensen (jls@sam.sdu.dk) |
Tvivlsspørgsmål ifm. studieophold på udenlandsk universitet |
Det internationale kontor på Syddansk Universitet |
Fagbeskrivelser |
Den fagansvarlige |
Samarbejdsudfordringer |
Vejleder |
Indhold i dit projekt |
Vejleder |
Eksamensafvikling |
Studieservice |
Formalia |
Studieservice eller vejleder |
Sociale og faglige tvivlsspørgsmål |
Faglig vejleder |