Skip to main content

Velkommen til "Guide til studiegrupper"

Mange tager for givet, at gruppearbejde er noget, vi alle kan. Vi har jo prøvet det før.

Men et godt samarbejde kræver mere end blot at være flere om opgaven – det handler også om at have de rette faciliterende kompetencer. Det er kompetencer, som du kan få glæde af både under studiet og i dit arbejdsliv.

Uanset om I er en ny gruppe eller har arbejdet sammen længe, kan I bruge materialet til at få nye idéer og udvikle jeres måde at samarbejde på.

Sådan bruger I guiden

Kast jer ud i materialet og find inspiration, værktøjer og øvelser, der hjælper jer med at arbejde effektivt sammen.

  • Brug menuen herunder til at hoppe direkte til de temaer, der interesserer jer mest.
  • Følg trinene i de forskellige sektioner for at opbygge eller styrke jeres samarbejde.
  • Se eksempler, tjeklister og øvelser, som I kan afprøve i jeres gruppe.

Aftal jeres spilleregler og diskuter forventningerne

Brug tid på at forventningsafstemme, på at skabe struktur og arbejde med roller. Selvom det kan virke tidskrævende, så er det det hele værd at skabe et godt fundament for jeres nye samarbejde.

Aftal sammen nogle meget konkrete rammer for gruppens møder – både på og uden for campus. Snak fx sammen om:

  • hvor mange gange om ugen vil I mødes?
  • mødes I fysisk eller online?
  • hvor længe skal møderne vare?
  • hvor stor en arbejdsbyrde kan I hver især magte?
  • hvad forventer I jer af gruppen både fagligt og socialt?

Kort sagt: Formuler jeres spilleregler – og skriv dem ned.

Øvelser og skabeloner

Øvelse 1:
Hvad er vigtigt for mig i studiegruppearbejdet?
→ Gå til øvelsen  (pdf)

Øvelse 2:
Vores studiegruppes hensigtserklæring
→ Gå til øvelsen (pdf)

Øvelse 3:
Bliv klogere på jeres styrker i gruppen
→ Gå til øvelsen

Få ideer og værktøjer til at skabe meningsfulde møder

Inddrag alle i gruppen – og husk på, at alle er forskellige.

Nogle har nemt ved at sige deres mening og andre har måske brug for lidt tid til at reflektere over, hvad de mener om et emne.

Giv plads til eftertænksomhed og prøv jer frem med forskellige metoder indtil I finder den, der fungerer bedst for jer.

Skabeloner og øvelser

Øvelse 1:
Dagsorden med og uden facilitator
→ Gå til øvelsen (pdf)

Øvelse 2:
Start studiegruppemødet med et Check ind
→ Gå til øvelsen

Ideer, der kan give struktur og meningsfulde møder

Hav en plan for mødet: Diskuter ud fra en plan eller en dagsorden, som I kan vælge at lave inden eller i starten af mødet.

Hav forskellige funktioner: Aftal hvem der er mødeleder og styrer diskussioner, opsamlinger osv. Måske har I brug for en referent, der kan skrive det vigtigste fra jeres møder ned, så I kan huske det.

Fordel opgaverne: I kan aftale, hvad I hver især tager jer af til næste møde. I kan komme med input til opgaverne i fællesskab.

Brug tid på at evaluere: I kan slutte møder af med at samle op på læringspointer og snakke om, om der er noget, I skal gøre anderledes til det næste møde. Det er en god idé at bruge tid på at snakke om, hvis der er noget, der fungerer godt eller mindre godt.

 

Se – sig ja – gør god

Et vigtigt element i et godt samarbejde er, at man går ud fra, at de andre har gode intentioner. På den måde får man det bedste frem i hinanden. For at fremme det, kan I gøre brug af et greb fra holdsportens verden.

Se: Hold øjnene på opgaven, som var det bolden i en håndboldkamp. Vær nysgerrig, parat og følg opmærksomt opgaven med øjnene.

Sig ja: Reager positivt på de indspil, der kommer fra andre i teamet. At afvise andres udspil svarer til at lade bolden falde på gulvet, mens et ja er at strække sig for at nå en bold, også selv om den er lidt skævt afleveret.

Gør god: Kvalificer den andens udspil. Lad være med at søge det perfekte ud fra din egen synsvinkel, men tilføj dine ideer og din viden, så det bidrager til opgaveløsningen.

Sådan udvikler I jer som studiegruppe

Det kan være en god idé at kigge jeres arbejdsformer, roller og mødekultur efter i sømmene fra tid til anden.

Nu kører det bare. I har fundet hinanden og udviklet gode rutiner og vaner.

Men en studiegruppe er aldrig statisk. Den er altid i bevægelse. Det, som studiegruppen skulle og kunne på første semester, er måske noget andet, når I kommer længere med studierne.

Se fx hvad AU skriver om de forskellige formål en studiegruppe kan have.

Derfor er det vigtigt, at I husker at evaluere jeres samarbejde og fortsat fortsætter med at udfordre jer selv og være nysgerrige på, om det, I gør, stadig er det rigtige for jer.

Øvelser og skabeloner

Øvelse 1:
Evaluér hvordan studiegruppen arbejder og udvikler sig
→ Gå til øvelsen (pdf)

Øvelse 2:
Et kritisk blik på, om I bruger tiden klogt
→ Gå til øvelsen (pdf)

Øvelse 3:
Pust ny energi i mødet: Brain-Breaks og Energizers
→ Gå til øvelsen

Få idéer og værktøjer til at håndtere når samarbejdet er svært, så I kan komme tilbage på sporet

I kan ikke undgå uenigheder i jeres samarbejde. Det er en helt naturlig del af at lære nyt sammen med nye mennesker. Men I kan undgå, at konflikter kommer til at ødelægge samarbejdet ’for good’.

Så hvis du oplever, at der er dele af jeres samarbejde, der ikke fungerer, så tag det op i gruppens fællesskab og få snakket om det.

Hvordan går det med samarbejdet? Brug øvelsen ”De fire rum” til at finde ud af det.

Udvikl en god praksis for både hvordan I giver og modtager feedback. Det forebygger konflikter. Brug øvelsen "En god feedback-praksis".

Øvelser og skabeloner

Øvelse 1: 
De fire rum
→ Gå til øvelsen (pdf)

Øvelse 2: 
En god feedback-praksis
→ Gå til øvelsen

5 spørgsmål om studiegrupper

Find svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål som andre studerende har omkring studiegrupper. 

Sidst opdateret: 05.09.2025