Skip to main content

Hvad med det jeg har lavet udenfor studiet?

Glem ikke din erfaring - den er lige så vigtig som det, du har lært på studiet

Indtil videre har vi fokuseret meget på alt det du får med fra studiet. Men du har selvfølgelig også lavet en masse udenom – som også har givet dit kompetencer, der er vigtige for din kommende arbejdsgiver. De er nemlig interesseret i hele din profil – ikke kun det du har med fra studiet, eller et tidligere job.

 

Hvad tæller som erfaring? 

Kort sagt: alt kan tælle. Alt du har lavet igennem dit liv af jobs, frivilligt arbejde og hobbyer kan tælle som erfaring. Det handler om at sætte det i den rigtige kontekst og gøre det relevant for din modtager.

 

Mange studerende har et job ved siden af studierne og skelner ofte mellem et studierelevant og ikke-studierelevant job. I det studierelevante job kan du se, hvordan dit studie og det du laver på jobbet er relateret til hinanden og du arbejder måske med de teorier og metoder som du gør på studiet.

 

I det ikke-studierelevante job, arbejder du med ting der ikke direkte har noget med dit studie at gøre. Det kan være du sidder ved kassen i et supermarked eller gør rent på et hotel og ikke direkte bruger de teorier eller den viden du får fra dit studie.

 

Det ene type job er ikke nødvendigvis bedre end det andet. Begge typer job viser, at du har lavet noget andet ved siden af studiet og de kan begge føre til noget godt igennem fx kontakter og netværk.

 

I den forbindelse er det også vigtigt at sige, at frivilligt arbejde også tæller som erfaring. Dine kompetencer er ikke mindre værd, bare fordi du ikke har fået løn for at træne og udvikle dem. Og faktisk kan du ofte få endnu mere ansvar og lov til at prøve flere ting af i et frivilligt arbejde, end et betalt job.

 

Se på din erfaring på samme måde som dine studiekompetencer

Vi har valgt at skelne mellem kompetencer fra studiet og fra din erfaring for at gøre dig opmærksom på, at de alle er vigtige. Men egentlig er der ingen grund til at skille dem ad, når du skal kommunikere hvad du kan til en arbejdsgiver. De går ikke så meget op i hvor dine kompetencer kommer fra – så længe du har dem.

 

På de forrige sider delte vi dine kompetencer fra studiet ind i fagspecifikke, generelle akademiske og personlige kompetencer. Lad os prøve at tænke din erfaring på samme måde, så de måske bliver nemmere at se i sammenhæng.

 

De specifikke kompetencer

Afhængigt af, hvor du har arbejdet, har du fået noget viden og kompetencer der relaterer sig til den specifikke branche eller type af job. Hvis du har en bestemt hobby, giver det dig også nogle specifikke kompetencer indenfor det område. Vi har prøvet at komme på nogle eksempler på et studiejob, et frivilligt arbejde og en hobby og hvordan du kan udlede kompetencer af dem. Det er langt fra udtømmende – men det er en start.

 

Studiejob i en tøjbutik
  • Sælge tøj og hjælpe kunder med det de søger ift. deres stil
  • Forståelse for økonomi ved at stå ved kassen og tælle op
  • Sætte udstillinger og hænge tøj op, så det tager sig pænt ud
  • Sikkerhedsregler og procedurer ift. at arbejde i butik
  • Have styr på lageret og hjælpe med at bestille varer når der mangler
 
Træner for unge i en fodboldklub
  • Viden om fodbold og diverse taktikker
  • Lave aftaler på tværs af hold og andre klubber for at spille kampe
  • Forståelse for pædagogiske værktøjer når man arbejder med unge
  • Viden om kroppen og muskler og hvor meget man kan presses
 
Tegner i fritiden
  • Lære forskellige tegneteknikker via YouTube
  • Viden om blyanter, papir og andre materiale og hvad man kan bruge dem til

 

Generelle kompetencer

Du får også nogle kompetencer med fra det du laver i din fritid, som går på tværs af fx forskellige jobs. Ligesom med de generelle akademiske kompetencer, deler du de generelle kompetencer med andre, selvom de måske ikke lige har lavet det samme som dig.

 

Det gør dem ikke mindre værd eller mindre gode – det gør dem måske i virkeligheden endnu nemmere at overføre til et nyt job, der ikke lige relaterer sig til det du har lavet før. Lad os prøve at finde de generelle kompetencer i eksemplerne fra før:

 

Studiejob i en tøjbutik
  • Kommunikere med og til forskellige mennesker og målgrupper
  • Være fleksibel og springe til hvor der er brug for det
  • Lært god kundeservice
  • Ansvar for andre medarbejdere når chefen er gået hjem
  • Træde til når ting brænder på
  • Samarbejde i team og tage ansvar for opgaver

 

Træner for unge i en fodboldklub
  • Kunne forstå og omfavne andre mennesker med forskellige forudsætninger og tro på egne evner
  • Forståelse for at vi lærer på forskellige måder
  • Motivere andre til at arbejde mod fælles mål
  • Løse konflikter og ’krisemanagement’
  • Holde humøret højt når det går godt og dårligt
  • Organisere aktiviteter på tværs af mange mennesker
  • Tænke hurtigt under pres 

 

Tegne i fritiden
  • Arbejde mod et mål
  • Kunne forestille sig det færdige billede
  • Kunne fordybe dig for at færdiggøre et projekt og lære nye teknikker

 

Dine personlige kompetencer

Du lærer noget om dig selv hele tiden, hvad du godt kan lide og hvad du er god til. Det er sådan set lige meget hvad du laver. De personlige kompetencer du har med fra din erfaring, ligner måske dem du har fra studiet. Lad os prøve at gennemgå eksemplerne igen:

Studiejob i en tøjbutik
  • Synes det er fedt at arbejde med kundeservice
  • Arbejder godt når der er meget at lave
  • Er god til at tænke æstetisk og gøre udstillinger pæne
  • Kan godt lide personaleansvar og det er fedt at lære andre op

 

Træner for unge i en fodboldklub
  • Vide hvordan jeg lærer fra mig
  • Være struktureret og planlægge
  • Forståelse for andre mennesker og at kunne rumme andres følelser

 

Tegne i fritiden
  • Tænke kreativt og blive inspireret af min omverden
  • Giver ikke op når tingene ikke bliver helt som håbet
  • Være struktureret i min tilgang
  • Være tålmodig med min egen læreproces

 

Det her var bare nogle eksempler. Prøv at gennemgå din egen erfaring og hobbyer og få noteret, hvilke kompetencer du har fået med og gem dem sammen med dine kompetencer fra studiet, vi kortlagde før. Så har du et overblik over alt det du kan til når du skal forklare en potentiel arbejdsgiver hvad du kan i fx din ansøgning og CV. Øv dig også på at beskrive hvordan dine kompetencer kan skabe værdi for en potentiel arbejdsgiver, så det er nemt for dem at se, hvordan du passer ind i jobbet.

 

Næste skridt:

SDU RIO Syddansk Universitet

  • Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230

Sidst opdateret: 19.07.2022