Bachelor opgaven kræver langt større selvstændighed
Bachelorprojektet adskiller sig fra de større skriftlige opgaver, jeg har stået overfor på min vej i universitet. Hvordan? Man skal tænke mere selv, selv udarbejde problemstilling og langt hen ad vejen søge litteratur på egen hånd. Min oplevelse var, at jeg nu skulle argumentere for, hvorfor problemstillingen var vigtigt at undersøge og ikke nøjes besvare problemstillingen i form af saglig argumentation.
Processen med at balancere BA–projektet ved siden af andre fag
Selve processen kan være drøj, langsommelig og omfattende. Man skal sikre sig, at man formulerer sig klart og tydeligt i en velstruktureret form. Opgavens budskaber skal stå knivskarpt ift. problemstillingen, og konklusionen skal forholde sig til problemstillingen, ikke nødvendigvis bekræfte den. Som om det var ikke besværligt nok i forvejen at skrive et større projekt, så skal man også følge fag ved siden af! Hvordan skal jeg kunne skrive om et specifikt emne, mens jeg følger fag, som omhandler noget helt andet? Det er ikke helt let, men det kan lade sig gøre.
At lære hvordan man arbejder bedst
Det er vigtigt at tænke over, hvordan man arbejder bedst og mest konstruktivt. Jeg har personligt lært, at jeg får mest ud af at sidde alene, mens jeg skriver og læser. Når det handler om konstruktiv tilbagemelding på projektets indhold, så er en dialog med vejleder vejen frem. Jeg fik også hjælp med at få bedre styr på det skriftlige fra mine medstuderende fra de ældre årgange. Her er det vigtigt at forholde sig til, hvordan man reagerer på konstruktiv kritik. Man bør altså ikke tro, at alle er ude på at revse ens projekt, men at tilbagemeldingerne er for at hjælpe, uanset om de er positive eller negative.
Det skal nok gå alt sammen
Mit projekt gik ikke som håbet, da karakteren var lavere end forventet. Min første tanke var, at mit arbejde var spildt. Jeg spurgte mig selv om jeg overhovedet kunne finde ud af at skrive et større projekt på universitets niveau? En dårlig karakter er nødvendigvis ikke ensbetydende med, at man ikke kan finde ud af det faglige indhold på sit studie eller det at studere. Projektet er til for at lære, hvordan en større akademisk opgave skal skrives. Den personlige læring kan være, man skal reflektere over ens egen arbejdsindsats, opgaveskrivning og struktur. Spørg dig selv: hvordan kan jeg gribe bedre, når jeg nu en dag skal skrive speciale?
Et par gode råd
Læs i din studieordning om hvilke krav, der er til dit bachelorprojekt (man behøver sjældent at opfinde den dybe tallerken), lyt til din vejleder, tag udfaldet med oprejst pande og undersøg hvad du kan gøre bedre. Det hele skal nok gå!