Skip to main content
DA / EN

Kompetenceprofiler

Efter afsluttet uddannelse skal bacheloren i medicin kunne

Viden

(a) Vidensfeltet

  • Angive og analysere kroppens opbygning
  • Demonstrere viden om sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse og rehabilitering
  • Demonstrere viden om grundlæggende kommunikationsteori

(b) Forståelse og refleksion

  • Angive og analysere kroppens funktion
  • Analysere de genetiske, molekylære, cellulære og fysiologiske processer, der regulerer og vedligeholder kroppens normale funktioner
  • Analysere de biologiske variationer og processer som karakteriserer livscyklus og køn
  • Analysere hvilke ydre faktorer der kan påvirke den menneskelige organisme og organismens reaktioner på disse
  • Analysere menneskers adfærd og reaktionsmønstre ud fra biologiske, psykologiske, sociale, kulturelle og etniske forudsætninger
  • Analysere ændret struktur og funktion af kroppen og dens væsentligste organsystemer ved forskellige sygdomme og tilstande
  • Demonstrere videnskabelig nysgerrighed og forholde sig kritisk reflekterende til viden og antagelser

Færdigheder

(a) Type af færdigheder

  • Demonstrere kliniske færdigheder med optagelse af sygehistorie, objektiv undersøgelse og formulering af udredningsplan

(b) Vurdering og beslutning

  • Fortolke videnskabelig litteratur, stille spørgsmål og konkludere på fund
  • Anvende videnskabelig metode til at analysere, fortolke og vurdere de metoder og principper, der danner grundlag for diagnostik, behandling og interventioner

(c) Formidling

  • Anvende medicinsk informationsteknologi til at søge og formidle viden
  • Demonstrere evne til at kommunikere hensigtsmæssigt med kolleger, patienter og pårørende

Kompetencer

(a) Handlingsrummet

  • Identificere og analysere etiske problemstillinger

(b) Samarbejde og ansvar

  • Demonstrere hensigtsmæssig adfærd i omgang med patienter og i samarbejde med kolleger og andre personalegrupper

(c) Læring

  • Demonstrere evne til formulering af egne læringsmål og videreudvikling af kompetencer

Sammenhæng mellem uddannelsens kompetenceprofil og læringsmål for de enkelte fag.

Sidst opdateret: 06.10.2022