Skip to main content

Forming

Nu har du fundet din studiegruppe. Du er i gang med at lære din studiegruppe at kende, så du er spændt og glæder dig til at komme i gang med jeres gruppesamarbejde - du holder sikkert også lidt igen med dine skarpe holdninger, meninger og idéer.

De første skridt i jeres gruppesamarbejde

Nu skal I begynde med at sætte rammerne for jeres samarbejde, afstemme jeres forventninger med hinanden og begynde at lære hinanden at kende. Du vil opleve, at I har mere fokus på at lære hinanden at kende og finde ud af, hvordan I kan arbejde godt sammen end på jeres opgaver.

Brug tid på at forventningsafstemme
Brug tid på at forventningsafstemme, skabe struktur og arbejde med roller. Det kan virke tidskrævende, men det er det hele værd, når I kommer godt i gang med jeres nye samarbejde, og det vil i sidste ende hjælpe jer til at skabe læring og udvikle jer gennem jeres studieforløb.

Når høfligheden er smidt over bord, og I begynder at føle jer forpligtet til at sige fra, når I ikke er enige, er I på vej over i Storming-fasen

Se Gode råd til gruppearbejdsvaner.

Formålet er, at I får taget fat på jeres fælles forventningsafstemning.

I studiegruppen kommer I hver især med forskellige erfaringer med gruppearbejde. Det er rigtig godt for gruppesamarbejde, at I er forskellige, men det kan også være en udfordring, hvis I ikke får talt om jeres forskelligheder og jeres erfaringer og forventninger til studiegruppen.

Prøv Hvilken arbejdsform foretrækker du?, Mine personlige styrker og Rolletyper.

Lav en aftale om, hvordan samarbejdet i jeres gruppe skal køre. Igennem de øvelser I har lavet, har I fået talt om jeres forventninger til nogle vigtige emner, der betyder noget for jeres gruppes samarbejde. Med de snakke, diskussioner og aha-oplevelser i bagagen er I nu klar til at lave jeres studiegruppes aftaledokument.

Brug Vores studiegruppes hensigtserklæring.

På et af jeres første studiegruppemøder skal I få talt om, hvordan I vil gribe jeres møder an. Prøv jer frem med forskellige metoder indtil I finder den, der fungerer bedst for jer.

Efterhånden som I får flere erfaringer med uddannelsen og hinanden, kan I ændre i de metoder, der måske ikke fungerer så godt længere og finde nye metoder.

Prøv Meningsfulde møder og Check Ind/Check Ud

Se Dagsorden med og uden facilitator og Gode råd til facilitatoren

Materialet er udarbejdet af Studievejledningen på Humaniora med udgangspunkt i Bruce Tuckmans model ”Forming-Storming-Norming-Performing”. Øvelserne i materialet er udarbejdet med inspiration fra bøgerne ”Studiegruppen” af Annelise Dahlbæk og ”Anerkendende procesøvelser” af Pia Halkier Bjerring & Annika Lindén.

Sidst opdateret: 21.02.2024