Skip to main content

Kompetenceprofil

Uddannelsens formål
Undervisningen på bacheloruddannelsen tilrettelægges således, at der gives et grundlæggende og bredt kendskab til folkesundhedsvidenskabelige teorier og metoder, samt færdigheder i at analysere og intervenere i sundhedsrelaterede forhold – herunder opfattelser af, og holdninger til, sundhed på befolkningsniveau samt sundhedsadfærd. Principper for, og redskaber til, udredning af forløb og virkninger af tiltag møntet på eller af betydning for sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme i en given befolkning præsenteres og vurderes.

Den folkesundhedsvidenskabelige bacheloruddannelse udgør et afrundet forløb indeholdende primært obligatoriske fagelementer.

Uddannelsen kvalificerer den studerende til videre uddannelse i form af relevant kandidatuddannelse samt til at varetage akademiske jobfunktioner inden for såvel den offentlige som private sektor.

Uddannelsens hovedområder
Uddannelsen i folkesundhedsvidenskab er tværfaglig og bygger først og fremmest bro mellem sundhedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige forskningsområder og metoder. Videnskabsteori og statistik indgår selvstændigt og integreret i uddannelsens fagelementer.

Kompetenceprofil:

Den færdige bachelor i folkesundhedsvidenskab vil:

Viden:

  • have en grundlæggende viden i forhold til befolkningers sundhedstilstand og status og betingelser herfor
  • have en grundlæggende viden om teori- og evidensbaserede metoder og strategier til at fremme og beskytte befolkningsgruppers helbred
  • kunne forstå og reflektere over relevante teorier og forskningsmetoder i forhold til folkesundhed

Færdigheder:

  • kunne indsamle og analysere oplysninger om befolkningsgruppers helbred og trivsel
  • kunne analysere og vurdere miljø- og samfundsmæssige forholds indflydelse på befolkningsgruppers fysiske, psykiske og sociale helbred og livskvalitet
  • kunne deltage i udvikling, iværksættelse og evaluering af programmer og institutioner som sigter mod forebyggelse og sundhedsfremme
  • kunne formidle problemstillinger, resultater og synspunkter på faglig og professionel vis, såvel mundtligt som skriftlig

Kompetencer:

  • kunne udføre relevante opgaver indenfor offentlig administration, det private erhvervsliv, interesseorganisationer samt foreninger
  • selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
  • kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer

I fagbeskrivelserne for uddannelsens enkelte fagelementer, beskrives læringsmål for specifikke undervisnings- og læringsforløb.

Sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og læringsmålene for de enkelte fag kan se i denne oversigt (.pdf)

Sidst opdateret: 06.09.2022