Skip to main content

Hvad siger dine medstuderende?

’Sidste år blev der lavet nogle nye eksamensregler som var meget urimelige og ret tåbelige for at sige det lige ud! Det bragte jeg op, og jeg tror, det var en medvirkende faktor til, at reglerne blev ændret’. 
- Frederikke, institutrådet for Institut for Mekanik og Elektronik

’Jeg har været med til at fastholde bachelorforsvaret på IVK så længe som muligt´.
-Simon, studienævnet for IVK 

’Vi fik indført tre retningslinjer for brug af MCQ-eksaminer, da de er blevet brugt ret uhensigtsmæssigt på vores studie’.  
-Anna, studienævnet for Statskundskab.   

’Jeg har været med til at lave specialiseringer på vores kandidatuddannelse, så det er muligt at få en mere specifik profil efter uddannelsen’.  
-Ida, studienævnet for Idræt og Sundhed. 

 
’Jeg har fået indført en studiestart for de deltidsstuderende og generelt mere fokus på målgruppen deltidsstuderende.’  
-Michael, studienævnet for Jura 

’Forlængelse af ekstra forberedelsestid til mundtlige eksaminer, fra 50% til 100%. Dette er udgangspunktet for både dysleksi såvel som ved psykiske udfordringer i forbindelse med eksamen.’

-Pia, Studienævnet for Historie

’ Jeg har fået en masse fede kompetencer på det kommunikative plan, specielt evnen til at kunne indgå i en saglig og faglig diskussion med undervisere og studieleder, hvor jeg har fået min stemme igennem.’
-Simon, Studienævnet for IVK 

’At være studierepræsentant kan ses som et tillidshverv, som er rigtig godt at have stående på sit CV. Jeg har fået et indblik i, hvordan SDU arbejder bagom uddannelsen. Jeg har fået viden om, og et indblik i, hvordan uddannelsen kvalitetssikres og forbedres. Jeg har skabt et netværk, jeg også vil kunne bruge efter endt uddannelse.’ 
-Nanna, studienævnet for SUND Kandidat  

’Netværk, da man møder andre undervisere end dem, man lige har, samt fra andre relaterede uddannelser. Større indsigt i hvordan et universitet reelt fungerer, og langt større viden om, hvad der foregår og rør sig omkring os.’
-Pia, Studienævnet for Historie 
 

 ’Jeg har fået et indblik i uddannelsens opbygning og alt det administrative/juridiske, der er omkring vores studie. Det er en fornøjelse at se, hvor seriøst evalueringerne bliver taget, og hvor meget studiet ønsker det for de studerende.’ 
-Omar, Studienævnet for Audiologi  

’Jeg har fået et meget mere nært forhold til underviserne, administrationen og mine medstuderende fra andre årgange. Jeg har også fået et kursus i forandringsledelse, der har været meget brugbart.’ 
-Anna, studienævnet for Statskundskab.   


’Vi har Studienævnsmøde én gang om måneden, som varer 2,5 timer. Dertil bruger jeg 1-2 timer til at gennemlæse materialerne. Så i alt bruger jeg omkring 4-5 timer om måneden.’
-Fenja, studienævnet for Dansk, Tysk og Spansk.

’Møderne vare som regel 2 timer, og der ét om måneden + nogle få ekstraordinære møder. Jeg bruger ca. 1-2 timer på forberedelse til hvert møde.´  
-Laura, studienævnet for Market and Management Anthropology 

’Jeg har ét møde á 3 timer hver måned (minus juli). Møderne er altid med en dejlig frokost og drikkevarer, så det er ret hyggeligt. Hertil bruger jeg ret varierende forberedelsestid. Der skal altid læses en del bilag og lignende, hvilket tager alt mellem 0,5-2 timer. Hvis jeg gerne vil have en sag på dagsorden, så stiger forberedelsestiden dog en hel del, da jeg så skal lave research, skrive bilag og formulere argumenter. Men det er helt frivilligt og ikke noget, der sker hver måned. ´
- Anna, studienævnet for Statskundskab. 

’GØR DET! Det er dejligt at være med, fordi man som studerende her har en reel indflydelse på sit studie og kan komme med forslag og forandringer.’
-Fenja, studienævnet for Dansk, Tysk og Spansk.

’Gør det, også selvom du ikke er sikker. Oplevelserne, netværket, ansvaret og de mange andre ting der følger, er helt uundværlige. Jeg startede i 2. semester med håbet om at få noget at lave under Corona pandemien, og nu har det været et springbræt til meget mere engagement.’ 
-Simon, studienævnet for IVK 

’Vær ikke nervøs for hvad de andre medlemmer tænker, uanset deres titel. De lytter til dig og tager dig seriøst. Du må gerne sige noget, som måske netop en studenterrepræsentant vil sige.’
-Sebastian, Akademisk Råd ved det tekniske fakultet

’Gør det! Det er spændende, ikke særlig tidskrævende, og det er givende og vigtigt at være en del af nærdemokratiet på ens uddannelse.’ 
-Johanne, studienævnet for Kulturstudier og Litteraturvidenskab.

’Gør det! Vi har behov for at flere studerende involverer sig i deres uddannelse, og det her er uden tvivl den mest direkte og indflydelsesrige måde man kan gøre det på.’
-Gunnar, studienævnet for Psykologi


Sidst opdateret: 06.10.2022