Skip to main content
Årets underviser

Her er mine 8 bedste studietricks

Hvad kan du gøre for at blive den bedste version af dig selv som universitetsstuderende? Det har vi bedt SDU’s bedste underviser komme med sine bud på. Her er Oles råd til dig.

Af Ole Graumann, ograumann@health.sdu.dk, og Martin Juul Hyldahl, maskh@sdu.dk, 06-10-2021


Blå bog

Titel: Overlæge, PhD, Klinisk lektor, Forskningsleder
Navn: Ole Graumann
Alder: 45
Min uddannelse: Læge
I dag arbejder jeg med: Medicinsk billeddiagnostik, kræftbehandling, forskning og undervisning
Fritidsinteresse(r): Min familie (hustru og 3 teenagedrenge), madlavning, bueskydning, løbe- og cykelture
Ét personlighedstræk ved mig selv, jeg er vild med: God til at spotte talenter
Ét personlighedstræk ved mig selv, jeg kunne undvære: Utålmodighed

1) En ”god studerende” er typisk:

En studerende som er opmærksom, naturlig skeptisk og aktivt involveret i undervisningen, vil jeg sige ofte klarer sig ekstra-godt. En hel del kan komme fra forberedelse, men det handler jo også om, at du skal øve dig i at være til stede i nuet, lytte til dine medstuderende og underviseren og stille spørgsmål, når du oplever noget, der undrer dig, eller som du ikke forstår. Når du er til undervisning, skal du øve dig på at være 100 procent i dén situation og ikke ”zone ud” med mobilen eller dagdrømmeri.

Medicinstuderende er skarpe og så hænder det tit, at jeg spøger i plenum: Kan nogen forklare det bedre?

2) Sådan deltager du - og din underviser - bedst i undervisningen

Være forberedt, lyt, stil opklarende spørgsmål. Vis hensyn, så alle kan få lov til at spørge. Sidst, men ikke mindst: Del ud af din viden, så alle kan få gavn af det. Ikke sjældent kan studerende forklare fagligt stof bedre end jeg. Min filosofi er, at jeg bliver en bedre underviser af at lytte meget til de studerende. Medicinstuderende er skarpe og så hænder det tit, at jeg spøger i plenum: ”Kan nogen forklare det bedre?” Så er kunsten jo at have skabt en god og tryg stemning i auditoriet, så alle tør sige noget. Det er jo en af underviserens vigtigste opgaver. Undervisning er et samarbejde. Engagerede og forberedte studerende i kombination med en engageret og forberedt underviser kan give en helt magisk læringsoplevelse. Men begge de roller skal være udfyldt, ellers bliver det ikke for alvor interessant.

Det er meget bedre for dig end at lave den der, hvor man har telefonen under kameraet (ja, din underviser ved det godt) eller har slukket kameraet.

3) Og hvad så med online-undervisning?

Vær fokuseret hele tiden, og lad dig ikke friste af sociale medier. Den er svær. Men hvis du ynder at nyde en kop kaffe, mens du tjekker Instagram, så læg det ind som en belønning efter undervisningen. Det er meget bedre for dig end at lave den der, hvor man har telefonen under kameraet (ja, din underviser ved det godt) eller har slukket kameraet. Du lærer meget mindre og får dårlig samvittighed, og til sidst er du måske blevet helt kold overfor din egen adfærd og ved ikke længere, hvor dårligt det er for alle, når du flakker rundt på sociale medier. Men så har underviserne altså også bare at levere spændende, relevant og interaktiv undervisning.

4) Det er først senere, jeg fandt ud af, hvor vigtigt det er at deltage. Begå ikke den samme fejl som mig.

Lad mig sige det på den måde, at jeg var en af de studerende, som sad på bagerste række i de store auditorier på Aarhus Universitet og aldrig sagde noget til forelæsningerne. Det turde jeg simpelthen ikke. Dengang, jeg læste (1997-2004; dengang tog det 7 år at blive læge), var der en gammeldags undervisningsform og primært envejskommunikation til forelæsningerne. Holdundervisningerne var bedre undervisningsmæssigt, men ja... jeg var nok bare ikke en mønsterelev, som sad med hånden oppe hele tiden. Da vi kom i klinik og til de eksaminatoriske klinikker på mindre hold, så blev det meget mere interaktivt, og jeg blev meget mere aktiv i timerne. Gem dig ikke på bagerste række som jeg. Det er sjovere og bedre for alle – også for dig – hvis du deltager.

5) Sådan adskiller undervisningen på et universitet sig (fra undervisningen i fx gymnasiet)

Først og fremmest får man jo primært holdundervisning på gymnasiet, modsat er der flest forelæsninger på universitetet. Generelt er underviserne meget dygtige og energiske på gymnasiet og det var meget tydeligt, at de alle var pædagogisk uddannet. Det samme kan man ikke lige sige om underviserne på medicinstudiet i Århus dengang, jeg læste til læge. I dag får mange af os undervisere på universitetet heldigvis både kurser i pædagogik samt god support fra SDU. Her vil jeg gerne benytte lejligheden til at fremhæve Pædagogisk konsulent Cita Nørgård og e-læringskonsulent Christopher Kjær. De to har hjulpet mig ekstremt meget til at blive en meget bedre underviser sammen med løbende konstruktiv feedback fra de studerende. Men man kommer bare ikke udenom klichéen: Du har ansvaret for egen læring på universitetet. Sådan er det.

Drop den der pligt-ting, og tænk over, hvad der giver dig energi.

6) Læs pensum, tag noter, mød op til alle timer, deltag i gruppearbejde, aflever til tiden, vær social, slap af, men gør dig umage, husk familie og venner, hold dig sund… Listen med gode råd er nærmest uendelig, men tiden kan føles knap. Her er det vigtigste at holde fokus på:

Det er jo en balancegang, som man skal være knivskarp på. Studielæsning fungerer kun for mig, hvis jeg har en vis social omgang og holder mange småpauser. Det er vigtigt, at hjernen bliver stimuleret med andet end fagligt. Jeg afveksler meget i mine opgaver og forsøger at få en masse praktisk ind i det faglige. På medicinstudiet er der masser af udenadslære. Her kan latterlige huskeregler og studie-spil med læsemakkeren være fantastisk adspredelse i hverdagen. Benytter lige lejligheden til at sende en kærlig tanke til min læsemakker fra gamle dage: Katrine Tilma. Sjove huskeregler, god mad og musik til vores studiemøder gjorde det meget sjovere at læse til læge!

Fokusér på få ting, og find ud af, hvad der virker bedst for dig. Vælg elementer, dit liv skal bestå af, med omhu. Som studerende kan man godt føle, at man ”skal” alt muligt. Men det er vigtigt, at du får energi af nogle af de aktiviteter, du laver. Hvis du fx gerne vil holde dig i form og synes, du ”skal” da løbe, men løbeture bare er dødkedelige – så find noget, du synes er kanonsjovt i stedet. Bare et eller andet. Drop den der pligt-ting, og tænk over, hvad der giver dig energi.

7) Det her er det vigtigste, jeg lærte under studiet, som jeg bruger i mit arbejde i dag

Det er let: Vær nysgerrig og gør altid dit bedste. Hvis du er bevidst om at være nysgerrig og gøre dit bedste, kommer resten lidt af sig selv. Her er det dog vigtigt, at man har interesse og disciplin. Sidstnævnte kan tillæres, hvis man godt kunne bruge et ryk op, når det kommer til disciplinen. Her kan SDU's Studie- og Trivselsvejledning hjælpe med rigtig meget. Fx vejleder de i planlægning af din studiehverdag, pensumlæsning, eksamen og større skriftlige opgaver. Og de er gode til det.

8) Og mit sidste råd er…

Husk også at slappe af og nyde livet! Universitetstiden er meget mere end læsning, undervisninger og eksamener, selvom det uomtvisteligt er en stor del af det. Man er typisk ung, når man læser og samtidig voksen. Det er en ret vild tid, når man tænker over det. Så sørg nu for, at du bruger den tid på en måde, som giver mening for dig.

Jeg ønsker i hvert fald god vind til dine sejl! Tak fordi du læste med :-)

De bedste hilsner
Ole

 

Ansvarlig for siden: SDU Kommunikation

Redaktionen afsluttet: 05.10.2021