Den største udfordring var at tænke og arbejde akademisk
For mig var den største udfordring at opnå en forståelse for, hvad det egentlig vil sige at arbejde og tænke akademisk. Før jeg startede uddannelsen satte jeg mig ind i fagene på uddannelsen og de forskellige læringsmål. Jeg tænkte, at jeg var godt med, men vidste også godt, at jeg ville møde et studie, hvor krav og forventninger var anderledes og højere end på min professionsbachelor. Til min første skriftlige eksamen i et humanistisk fag, går det for alvor op for mig, at jeg skal skrive på en helt anden måde, end jeg har været vant til og bruge teorierne var anderledes.
Jeg afprøvede forskellige studieteknikker
Jeg begyndte at finde ud af, hvordan jeg kunne få mest ud af de tekster, jeg læste ved at prøve nogle forskellige teknikker af. Både nogle vi fik anbefalet, og nogle jeg selv prøvede af. Personligt har jeg fundet ud af, at mind-map, håndskrevne noter samt læsning af indledning og konklusion først og efterfølgende dykke ned i afsnit, hjælper mig. Jeg brugte teknikkerne til eksamensteksterne og fik dermed en helt anden forståelse for de teoretiske begreber, som forbedrede min opgave.
Jeg har udviklet mig og haft tid til at fordybe mig
Det bedste ved at starte på en kandidat er, at jeg udvikler mig super meget både fagligt og personligt. Det er super fedt at få lov til at arbejde så fokuseret og nørdet omkring sit fag og møde så fagligt dedikerede undervisere og engagerede medstuderende.
Mine gode råd
- Det er en god idé at tage sig tid til at undersøge hvilke studieteknikker, som hjælper dig i din læse-og skriveproces, så du kan gøre begge dele effektive.
- I den sammenhæng er det godt at bruge SDU’s vejledere og medstuderende til at sparre med. Generelt vil jeg anbefale, at man er åben overfor begge dele, da det er meget givende at dele udfordringer og gode råd med hinanden samt tale med nogen, som kender til udfordringerne ved at læse en kandidat.
- Når det er sagt, så har det også været vigtigt for mig at give mig tid til og acceptere, at det tager noget tid at vende sig til at arbejde akademisk. Tingene falder mere og mere på plads med tiden.
- Så personligt har det været en blanding af sparring med studerende, SDU og netværk samtidig med at være tålmodig og lytte til, hvad der virker for en selv – både i forhold til læseteknik, noter, læsebehov i de forskellige fag m.m.