Skip to main content
SDUkarriere

Sådan skriver du en god ansøgning

Følg 5 trin og skriv en ansøgning, der fanger arbejdsgiverens opmærksomhed

Hvad skal din ansøgning?

I en ansøgning giver du dit bud på, hvordan du kan løse de opgaver, virksomheden står overfor. Det er vigtigt i en ansøgning at have virksomheden i fokus. Så kobl altid dine eksempler til det job, du søger. 

Arbejdsgiverne bruger i gennemsnit 2 minutter og 18 sekunder på at læse din ansøgning i første screening (Rekrutteringsanalysen 2017). Derfor er det vigtigt, at du strukturerer din ansøgning og fremhæver det, du gerne vil have de skal vide om dig.

 

Overvej følgende, når du laver en målrettet ansøgning:

1. Kom godt fra start: skriv en fængende overskrift

Du kan allerede fra start gøre en forskel ved at skabe opmærksomhed i din overskrift. Hent gerne inspiration fra stillingsopslaget og hvad de leder efter.

Undgå for alt i verden standardformuleringer, som ”Vedr. jobbet som studentermedhjælp” eller ”Ansøgning til A/C-fuldmægtig.” Arbejdsgiveren ved som hovedregel godt, at du søger en bestemt stilling.

Du kan finde inspiration på nettet, men prøv at tænke dette ind:

 

  • Tænk i hovedbudskaber – hvorfor lige præcis dig? Kan du sige det på en linje?
  • Tag udgangspunkt i dine spidskompetencer, din værdi eller det, du kan tilbyde. Hvis det er passende for jobbet (og for dig!), så prøv med lidt humor.

Dine underoverskrifter skaber værdi

Tænk også over underoverskrifter på dine afsnit. Du kan bruge dem aktivt, hvor du kan flette noget mere information ind. Underoverskrifter er også med til at gøre ansøgningen nemmere at skimme samt mere indbydende. Derudover hjælper de også dig selv til at strukturere din ansøgning.

 

 

2. Sæt spot på din motivation


af arbejdsgiverne siger, at en af de fejl/mangler de ofte ser i ansøgningen, er at ansøgerens motivation for jobbet er utydeligt beskrevet (Rekrutteringsanalysen 2018).

Derfor er det vigtigt, at du fanger arbejdsgiverens opmærksomhed og giver personen lyst til at læse videre. Hvad er din motivation for stillingen. Du behøver ikke skrive, at du er interesseret i jobbet  - mere hvorfor du synes, det er spændende, og hvad der har vækket din motivation, for eksempel virksomheden, arbejdsopgaverne eller afdelingen.

Brug din research

Her kan du bruge din research til at give et indtryk af, at du har sat dig ind i virksomheden – hvilket du selvfølgelig også har.

Husk at gøre det modtagerrettet. Vi kan alle falde i fælden og komme til at skrive noget i retningen af: "Jeg synes, det kunne være rigtig interessant at få jobbet som xx, da det ville udvikle mine kompetencer inden for xx.

Du må hellere skrive noget, der giver værdi for virksomheden eller demonstrerer din viden, for eksempel: ”Jeg er imponeret over jeres vækst i løbet af de sidste tre år – især fordi der generelt har været modvind på markedet og vil gerne være med til at løbe stærkt sammen med jer.” Det giver et indtryk af, at du ved noget om branchen/markedet og at du har sat dig ind i virksomheden.

 

 

3. Sæt din faglighed i spil

 

 

af arbejdsgiverne siger, at en af de fejl/mangler de ofte ser i ansøgningen, er at den ikke beskriver det faglige match mellem ansøgeren og jobbet (Rekrutteringsanalysen 2018).

 

 

Bind en sløjfe mellem dine kompetencer og de kompetencer og opgaver, arbejdsgiveren beskriver. Det kræver selvfølgelig, at du dykker ned i dine kompetencer og forholder dig til, hvad du kan, og hvordan du kan bruge det specifikt i denne jobfunktion. Start her, hvis du har brug for hjælp til at få øje på dine kompetencer.

 

I dette afsnit kan du forklare, hvordan du møder de krav, der bliver stillet. Fremhæv de erfaringer, som du bringer med dig og som kan bruges i netop dette job. Uanset om det er fra et studiejob, eller en opgave du har skrevet på din uddannelse.

 

Vær konkret!

Giv konkrete eksempler på hvordan du vil kunne skabe resultater eller hvad du vil kunne bidrage med i det nye job. Vælg hellere to-tre relevante kompetencer og brug plads på at sætte dem i perspektiv til virksomhedens situation, i stedet for at forsøge at remse alt op, som står i dit CV. 

 

 

4. Få din personlighed frem i lyset

Fortæl hvordan du arbejder og hvilke personlige kompetencer, du kan bidrage med. Det kan du også gøre med eksempler. Vælg igen to-tre relevante personlige egenskaber og giv plads til at folde med ud. Et tip kan være at give arbejdsgiveren eksempler, der skaber et billede i deres hoved.

Alle kan skrive: ”Jeg er struktureret og detaljeorienteret”, men når du sætter det i perspektiv til noget, bliver det til at forstå: ”Jeg sorterer altid mine sokker i skuffen. På samme måde sorterer jeg mine mails i mapper og har farvekoder i min kalender. Min ordenssans tager jeg med på jobbet, så I får en medarbejder, der har styr på detaljerne.”

Du kan også komme ind på dine personlige styrker, hvordan du er som kollega, hvilket arbejdsmiljø du trives i, eller hvordan du arbejder bedst.

Det kan du gøre i et afsnit for sig – eller flette ind, hvor det giver mening. Få hjælp til dette under afsnittet "Find ud af, hvor du er stærkest."

 

5. Rund ordentligt af 

Rund din ansøgning af med et kort afsnit, hvor du peger frem mod en jobsamtale. Der findes mange forskellige varianter af: ”Jeg håber, I vil se mig til en samtale, hvor jeg gerne vil fortælle mere om, hvordan jeg kan løfte jeres opgaver.”

Find den måde, der passer til – forsøg gerne at være original, men acceptér også, at lige her kan det måske være svært. 

 Brug din viden fra din research i din ansøgning.

Du kan for eksempel referere til den telefonsamtale, du har haft eller koble dit bud på, hvad du kan hjælpe virksomheden med sammen med den research, du har lavet.

Næste skridt:

SDU RIO Syddansk Universitet

  • Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230

Sidst opdateret: 18.09.2021