Kernen i kandidatpsykologiuddannelsen er, at dimittenden udvikler en reflekterende praksistilgang med viden og færdigheder særligt inden for det kliniske og sundhedspsykologiske fagområde. Dimittenden udvikler kompetencer til at koble teori til praksis i både udvikling, udredning, forebyggelse og behandling relateret til psykologiske problemstillinger. Dimittenden kan udvikle psykologiske forandringsprocesser på individ, gruppe, organisations- og samfundsniveau. Uddannelsen er anvendelsesorienteret: Interventionsmetoder, metodiske og kliniske færdigheder, herunder samtaleteknikker og faglig formidling udvikles i praktikophold i kombination med videnskabelige kompetencer til at sikre evidenskvalitet og anvendelse af videnskabelig argumentation og metoder. Dertil kommer fokus på fagetiske refleksioner, indsigt i egne psykologfaglige kompetencer og faglige positioneringer, herunder at anvende og give feedback.
Dimittenden skal kunne:
- Redegøre og diskutere anvendelse af viden inden for psykologiske hovedområder
- Diskutere fagetiske problemstillinger
- Diskutere psykologiens rolle i samfundet
- Argumentere med videnskabeligt belæg for valg af teori og metode inden for psykologiske hovedområder
- Facilitere den kliniske samtale
- Applicere retslige og fagetiske principper på problemstillinger
- Anvende feedback ift. læring og samarbejde
- Formidle psykologfaglig anvendelsesorienteret viden mundtligt og skriftligt
- Vurdere behov og facilitere forandringsprocesser ud fra psykologfaglig teori, empiri og metode
- Vurdere relevansen og anvende videnskabelige metoder og interventionsformer inden for anvendt psykologi
- Udvælge psykologiske teorier og metoder til at løse psykologiske og samfundsmæssige problemstillinger
- Analysere og vurdere kvaliteten af evidens og undersøgelsesmetoder
- Integrere og generere psykologfaglig viden til at løse konkrete problemstillinger
- Planlægge og udføre en empirisk eller teoretisk opgave inden for anvendt psykologi
- Reflektere over egen psykologfaglige rolle
- Samarbejde om problemstillinger indenfor anvendt psykologi, herunder give og modtage feedback
Kompetencematricen: Sammenhæng mellem uddannelsens komeptenceprofil og læringsmål for de enkelte fag.