Skip to main content

Kompetenceprofil

Kernen i kandidatpsykologiuddannelsen er, at dimittenden udvikler en reflekterende praksistilgang med viden og færdigheder særligt inden for det kliniske og sundhedspsykologiske fagområde. Dimittenden udvikler kompetencer til at koble teori til praksis i både udvikling, udredning, forebyggelse og behandling relateret til psykologiske problemstillinger. Dimittenden kan udvikle psykologiske forandringsprocesser på individ, gruppe, organisations- og samfundsniveau. Uddannelsen er anvendelsesorienteret: Interventionsmetoder, metodiske og kliniske færdigheder, herunder samtaleteknikker og faglig formidling udvikles i praktikophold i kombination med videnskabelige kompetencer til at sikre evidenskvalitet og anvendelse af videnskabelig argumentation og metoder. Dertil kommer fokus på fagetiske refleksioner, indsigt i egne psykologfaglige kompetencer og faglige positioneringer, herunder at anvende og give feedback.

Dimittenden skal kunne:

  • Redegøre og diskutere anvendelse af viden inden for psykologiske hovedområder
  • Diskutere fagetiske problemstillinger
  • Diskutere psykologiens rolle i samfundet
  • Argumentere med videnskabeligt belæg for valg af teori og metode inden for psykologiske hovedområder
  • Facilitere den kliniske samtale
  • Applicere retslige og fagetiske principper på problemstillinger
  • Anvende feedback ift. læring og samarbejde
  • Formidle psykologfaglig anvendelsesorienteret viden mundtligt og skriftligt
  • Vurdere behov og facilitere forandringsprocesser ud fra psykologfaglig teori, empiri og metode
  • Vurdere relevansen og anvende videnskabelige metoder og interventionsformer inden for anvendt psykologi
  • Udvælge psykologiske teorier og metoder til at løse psykologiske og samfundsmæssige problemstillinger
  • Analysere og vurdere kvaliteten af evidens og undersøgelsesmetoder
  • Integrere og generere psykologfaglig viden til at løse konkrete problemstillinger
  • Planlægge og udføre en empirisk eller teoretisk opgave inden for anvendt psykologi
  • Reflektere over egen psykologfaglige rolle
  • Samarbejde om problemstillinger indenfor anvendt psykologi, herunder give og modtage feedback

Kompetencematricen: Sammenhæng mellem uddannelsens komeptenceprofil og læringsmål for de enkelte fag.

Sidst opdateret: 19.10.2023