Det projektorienterede forløb
Som en del af kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab har studerende mulighed for at gennemføre et projektorienteret forløb. Dette kan være ved både private eller offentlige organisationer/firmaer i Danmark eller i udlandet.
Der kan være flere fordele ved at vælge et projektorienteret forløb/en praktik:
- Det kan bygge bro mellem teori og praksis.
- Det kan gøre din uddannelsesprofil og dit fokus med uddannelsen skarpere
- Det kan skabe netværk og åbne døre til arbejdsmarkedet.
Det projektorienterede forløb afsluttes med en skriftlig rapport.
Studerende anbefales at igangsætte planlægningen af det projektorienterede forløb under 2. semester.
Du finder fagbeskrivelsen for det projektorienterede forløb her.
Yderligere information
Det projektorienterede forløb indgår i uddannelsen som et valgfag på uddannelsens tredje semester (første og/eller andet kvartal).
Længden af forløbet skal svare til en arbejdsbyrde på 15 ETCS-point, hvilket svarer til 8 uger på fuldtid (37 timer) eller 16 uger på deltid (18,5 timer).
Studerende der vælger et deltidsforløb skal være opmærksom på, at der skal følges 15 ECTS valgfag sideløbende med forløbet, f.eks. to valgfag på 7,5 ECTS.
Den studerende tager selv kontakt til praktikstedet. SDU RIO kan dog også hjælpe med inspiration og gode ideer.
Hvis praktikstedet ønsker at vide mere om det projektorienterede forløb på Folkesundhedsvidenskab, kan nedenstående brev videresendes:
Brev til praktiksted (DK)
Letter to place of intern (ENG)
Du kan også finde inspiration på Itslearning, hvor studieadministrationen nogle gange deler opslag fra virksomheder og organisation, der ønsker praktikanter.
Der skal indgås en skriftlig aftale om praktikkens formål og indhold samt en plan for forløbet mellem den studerende og praktikstedet.
Den studerende skal tilknyttes en fagligt kvalificeret medarbejder (skal som minimum have en kandidatuddannelse) fra praktikstedet. Denne medarbejder vil dog ikke fungere som vejleder i forbindelse med den studerendes skriftlige opgave. Der udpeges en vejleder fra universitetet til dette.
Studerende skal benytte denne skabelon til praktikaftalen:
Aftalen skal beskrive forløbets indhold og formål. Derudover skal der være en mere detaljeret beskrivelse af det specifikke forløb/arbejdsopgaven, indsatsen eller produktet. Derudover skal følgende fremgå af aftalen:
- Organisationens navn/virksomhed
- Navn, stillingsbetegnelse og akademisk baggrund på vejleder fra praktikpladsen. (min. kandidatgrad)
- Længden af forløbet, f.eks. 3. september til 25. oktober.
- Ugentlig arbejdstid*
* Vær opmærksom på, at praktikken skal svare til et fuldtidsstudium/arbejde, dvs. 37 arbejdstimer om ugen, medmindre praktikperioden overstiger 8 uger
Aftalen skal være underskrevet af både vejleder og den studerende.
Det er vigtigt, at forløbet indhold samt arbejdsopgaver er beskrevet så detaljeret, at studienævnet kan vurdere, om forløbet kan forhåndsgodkendes. Det er også vigtigt for den studerendes egen skyld, da en detaljeret beskrivelse vil sikre, at både den studerende og praktikstedet har overensstemmende forventninger. Skulle der opstå uenighed eller problemer undervejs i forløbet, vil en detaljeret, godkendt og underskrevet skriftlig aftale give den studerende noget at referere til.
Praktikaftalen skal forhåndsgodkendes af Studienævnet for folkesundhedsvidenskab.
Forhåndsgodkendelsen kan trækkes tilbage, hvis forløbet ikke stemmer overens med de betingelser, der er aftalt i forhåndsgodkendelsen. Det er derfor vigtigt at orientere studienævnet, hvis der sker større ændringer i forløbet/praktikaftalen.
Ansøgningen om forhåndsgodkendelse skal indsendes til studiesekretariatet via blanketten i SPOC. Blanketten hedder ” Praktik- og projektforløb – KA Folkesundhedsvidenskab” og findes under "studiesekretariatet".
Praktikaftalen skal stadig underskrives og uploades i selve SPOC-blanketten.
Ansøgningen om forhåndsgodkendelse skal indsendes senest 15. august, idet praktikaftale skal godkendes inden semesterets start.
Når det projektorienterede forløb er forhåndsgodkendt af studienævnet, og du nærmer dig starten af dit forløb, skal du kontakte praktikkoordinator for at få tilknyttet en vejleder. Det vil fremgå af godkendelsen, hvem du skal kontakte.
Sammen med vejledere aftaler I vilkår og form for vejledning.
Som udgangspunkt har hvert forløb ret til to vejledningssessioner.
Når forløbet er afsluttet, skal den studerende udarbejder en skriftlig opgave. Opgaven skal fokusere på et emne, som den studerende stødte på eller arbejdede med undervejs i det projektorienterede forløb.
Opgaven skal struktureres som en videnskabelig opgave. Erfaringerne fra de konkrete arbejdsopgaver og situationer under praktikken kan inddrages, men må ikke danne grundlag eller omdrejningspunkt for opgaven.
Da indholdet af de projektorienterede forløb varierer meget, kan opgaven ligeledes variere. Den præcise form og indhold af opgaven skal derfor besluttes mellem den studerende og den udpegede SDU-vejleder.
Et eksempel på en skitse til den skriftlige opgave kunne være:
- Indledning
- Problemformulering
- Overvejelser vedrørende metoden
- Præsentation af resultater
- Konklusion
Opgavens længde er 15 normale sider og vil blive bedømt som bestået/ikke bestået.
Du finder eksamensbestemmelserne i fagbeskrivelsen.
Opgaven skal afleveres senest d. 15. februar kl. 12.00 via Digital Eksamen (hvis den 15. falder på en søndag, flyttes deadline til den nærmeste mandag).
Eksamen skal uploades i pdf-format.
Hvis du ikke består eksamen, skal du indsende den eksamensopgaven på ny ved reeksamenstidspunktet. Det anbefales, at den nye eksamensopgave tilpasses og rettes til i overensstemmelse med feedbacken fra vejlederen.
Fra efteråret 2021 er det muligt for studerende at afvikle projektorienteret forløb i egen 'virksomhed'.
Hvis den studerende har en idé, projekt eller måske endda en cvr. registreret virksomhed, kan den studerende beslutte at bruge det som fundament for det projektorienterede forløb.
Det overordnede formål er at afklare, om der er et marked for din idé, sikre faglig forankring i studiet og ikke mindst refleksion over det at være akademiker i praksis.
Det projektorienterede forløb er ECTS givende og afvikles som et 16-ugers projekt. Forløbet kan fokusere på forskellige emner som (men ikke begrænset til) product-market-fit, kunderejser, forretningsmodel, prissætning, usability test osv. Forløb i egen virksomhed kræver dog stadig en vejleder inden for dit fagområde.
Den studerende vil også blive matchet med en ekstern vejleder – som er en business development manager fra SDU Entrepreneurship Labs.
Som en del af forløbet bliver du en del af et netværk med andre studerende, der har valgt samme forløb og/eller arbejder med deres startup-projekter.
Hvad kan man forvente?
To forretningsudviklingsmøder pr. måned – otte i alt. Deltagelse i tre workshops med medstuderende. Temaerne for disse workshops varierer fra gang til gang, men omfatter ofte kunderejser, budgettering, brugeroplevelse og markedsføring. Dette er oven i dine møder med din akademiske vejleder.
Formålet med forretningsudviklingsmøderne er at vejlede og hjælpe dig videre med dit projekt generelt og konkrete opgaver formuleret af dig.
Rapport
Rapporten skal leve op til bestemmelserne i studieordningen/fagbeskrivelsen for det projektorienterede forløb, men det er afgørende, at der lægges vægt på at karakterisere og tematisere virksomheden/forholdene i virksomheden med inddragelse af teori. Den anvendte teori kan f.eks. bruges til at udfolde og uddybe en læring om, hvorvidt og hvordan virksomheden er bæredygtig.
Flere oplysninger
Du er mere end velkommen til at kontakte forretningsudvikler Jens Martinus Pedersen via jensp@sdu.dk og praktikkoordinator Anne Seneca Terkelsen asterkelsen@health.sdu.dk
Praktikkoordinator:
Marianne Stistrup Frederiksen
E-mail: Marisfrederiksen@health.sdu.dk