Kompetenceprofil
Viden – dimittenden har:
• Viden om højeste internationale forskning inden for ergoterapeutisk praksis og aktivitetsvidenskab, herunder sundhedsfremme, forebyggelse, rehabilitering, habilitering hverdagsteknologier og palliation.
• Viden om og forståelse for forskellige videnskabsteoretiske retninger samt teorier, modeller og metoders oprindelse.
• Viden om formidlig og implementering af ny forskningsbaseret ergoterapi og aktivitetsvidenskab i praksis.
• Viden om og forståelse af projektledelse, sundhedspolitik og –økonomi, herunder evaluerings- og kvalitetsudviklingsredskaber
Færdigheder – dimittenden kan:
• Forståelse af og kritisk forholden sig til sundheds-, natur-, human- og samfundsvidenskabelige teorier og metoder, herunder mestre centrale videnskabelige teorier og metoder, der knytter sig til ergoterapi og aktivitetsvidenskab.
• Vurdere og vælge mellem centrale videnskabelige teorier, metoder og redskaber til undersøgelse og udredning af ergoterapeutiske og aktivitetsvidenskabelige samt generelle sundhedsfaglige problemstillinger og opstille mest relevante analyse-, evaluerings, og løsningsmodeller, herunder kliniske retningslinjer.
• Udrede, vurdere etiske problemstillinger og gennemføre en målrettet ergoterapeutisk eller aktivitetsvidenskabelig intervention, i overensstemmelse med højeste internationale forskning og standarder.
• Analysere, diskutere og vurdere ergoterapeutiske samt generelle sundhedsfaglige tiltag og -programmer ud fra patient-, klient- og brugeperspektiver
• Analysere, diskutere og vurdere ergoterapeutiske samt generelle sundhedsfaglige tiltag og -programmer udviklet på forskellige niveauer (statsligt, regionalt, kommunalt og lokalt) ud fra forskellige videnskabelige perspektiver
• Formidle forskningsbaseret ergoterapeutisk, aktivitetsvidenskabelig samt generel sundhedsfaglig viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med fagfæller og ikke-specialister
Kompetencer – dimittenden kan:
• Selvstændigt tage ansvar for egen fortsatte kompetenceudvikling og specialisering samt igangsætte og gennemføre kompetenceudviklingsforløb for kolleger og studerende.
• Selvstændigt tage ansvar for, at etiske normer er overvejet og implementeret i samarbejdet med - og i respekt for klienternes integritet og værdighed.
• Udvikle, forestå og vurdere samarbejde på tværs af faggrænser og påtage sig professionelt ansvar.
• Selvstændigt udarbejde projektforslag og - protokoller til projekter og udviklingsarbejder. Igangsætte, implementere og lede ergoterapeutiske såvel som generelle sundhedsindsatser under hensynstagen til sundhedspolitiske, -juridiske og -økonomiske forhold.
• Udføre forskningsarbejde under vejledning og indgå i flervidenskabelige forskningssammenhænge