Det er ikke ualmindeligt, at biologer arbejder med formidling. Men det er de færreste, der dykker lige så langt ned i pædagogikken og didaktikken som Rikke Maria Nielsen. Som undervisnings- og udviklingsansvarlig af Skoletjenesten på Den Blå Planet har hun ansvaret for, at skoleelever, der besøger akvariet, får relevant og sanselig undervisning.
Hvad går dit job ud på?
Jeg startede som undervisnings- og udviklingsmedarbejder på Den Blå Planet i 2013. I dag er jeg undervisnings- og udviklimgsansvarlig og har mere fokus på udvikling, end på undervisning.
Den Blå Planets misssion er at få både børn og voksnes hjerter til at banke for vandets forunderlige liv, og jeg har det didaktiske og pædagogiske ansvar for, at vi kan tilbyde relevant undervisning til skolerne.
Derudover er jeg teamleder for medarbejderne i Skoletjenesten. Det skal være en sanselig oplevelse at få undervisning hos os, så når vi får nye biologistuderende ind som undervisere, lærer vi dem, hvordan man underviser forskellige målgrupper. De skal kunne undervise uden at forelæse og åbne verden under vandet for de besøgende.
Hvordan fik du jobbet?
Jobbet på Den Blå Planet er det første, jeg har fået ved at skrive en ansøgning, og det syntes jeg virkelig var svært. Jeg var ikke god til at skrive ansøgninger, så jeg kom ikke til samtale på de job, jeg søgte.
Da jeg søgte jobbet på Den Blå Planet fik jeg sparring på ansøgningen ved bl.a. min A-kasse. Det var rigtig godt og jeg lagde min skrivestil helt om. I dag har jeg læst mange ansøgninger og ved, at de mennesker, som skal ansætte dig, ikke er interesserede i at høre, hvad du får ud af at få jobbet. De vil høre, hvad du kan gøre for dem og deres virksomhed.
Hvordan var ansættelsesprocessen?
Da jeg blev inviteret til samtale på Den Blå Planet, blev jeg bedt om at udvikle et undervisningsforløb til 3. klasser i emnet ’Dyregrupper i regnskoven’. Jeg lavede et fuldt undervisningsforløb, knoklede og sov nærmest ikke i de tre dage, jeg havde til at forberede mig. Det var hårdt, men det gav mig mulighed for at vise, hvad jeg kan, og det var det arbejde, som sikrede mig jobbet.
Hvordan oplevede du skiftet fra studerende til medarbejder?
Når man har prøvet at skifte job et par gange, ved man, at det tager tid at lande et nyt sted. Men når man er nyuddannet, har man ikke prøvet det før, og tingene tager ekstra lang tid. Derfor havde jeg brug for at tale med min chef om, hvad hun forventede af mig.
Det var hun heldigvis god til, og jeg synes, det er helt rimeligt, at man beder om hjælp til den slags, når man er nyuddannet.
Gjorde du noget på studiet, som var med til at forbedre dine jobmuligheder?
Jeg havde studiejob som formidler i Odense Zoo og fik lidt tilfældigt mulighed for at vise nogle australske gæster rundt i haven. De var fra University of Western Australia og havde kontalter i Perth Zoo, så inden jeg vidste af det, havde jeg fået tilbudt et praktikophold som underviser i Perth Zoos ’Education Section’.
Jeg var i Perth Zoo i 8 måneder og vekslede mellem specialeskrivning og jobbet som underviser. Jeg fik lov til at dele mit speciale op i to, så jeg skrev den ene halvdel i Perth Zoo. Den anden del skrev jeg, da jeg var hjemme igen. Den handlede om udstillingsformidling og var et samarbejde med Odense Zoo. Begge dele var med til at åbne en masse døre og medvirkende til, at jeg fik jobbet på Den Blå Planet.
Hvad ville du gerne have vidst som nyuddannet?
Jeg synes, tiden på universitetet var præget af karakterræs. I den stilling jeg har nu, har de set mit eksamensbevis, men det var kun, fordi de formelt ville sikre sig, at jeg har en uddannelse.
Selvfølgelig skal du yde dit bedste, når du går til eksamen, men du behøver ikke gå ned, fordi du får en dårlig karakter. Det er ikke liv og død, og du skal nok få job alligevel.