Skip to main content

Kompetenceprofil

Formålet med kandidatuddannelsen i audiologi er at give den studerende kvalifikationer gennem fagspecifik og fagrelateret kunnen, viden og metode.

Kandidatuddannelsen repræsenterer den fulde faglige udbygning af den studerendes samlede studieforløb. Den færdige kandidat vil have opnået faglige og erhvervsmæssige kompetencer, der kvalificerer den studerende til at varetage et bredt spektrum af erhvervsfunktioner.

Læringsudbyttet for kandidatuddannelsen i Audiologi beskrives i henhold til "Kvalitetsrammen for videregående uddannelser" for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet via tre overordnede kategorier: viden, færdigheder og kompetencer.

Viden

En kandidat i audiologi har kendskab til:

  • den nyeste viden inden for hørelsens fysiologi, patofysiologi og psykoakustik 
  • teorier om den auditive processering i hjernen
  • mekanismer der giver høretab og andre hørerelaterede lidelser
  • den nyeste viden inden for sygdomme der giver hørenedsættelse/døvhed, tinnitus og svimmelhed hos børn og voksne samt om forebyggelse og behandling heraf
  • udvidet viden om teorier og metoder i akustik og signalanalyse samt brugen af MATLAB som analyseværktøj
  • de nyeste forskningsbaserede teorier og modeller, der danner basis for tests af høreskader og vestibulærskader inklusive akustiske og elektrofysiologiske tests
  • den nyeste viden om forskningsmetoder og den evidens, der danner grundlaget for måling og behandling af hørenedsættelse
  • den nyeste viden inden for høreapparatteknik og -forskning
  • forskningsbaseret viden om kommunikative strategier
  • at forstå samt identificere videnskabelige problemstillinger, og på videnskabeligt grundlag forholde sig kritisk og reflekterende til fagområdets viden

Færdigheder

En kandidat i audiologi kan:

  • kende og mestre fagets teori og kende videnskabelige metoder og redskaber der knytter sig til forskning inden for audiologien
  • systematisk afgrænse og undersøge en videnskabelig problemstilling
  • anvende og kombinere sin audiologiske viden med praktisk/tekniske og kommunikative færdigheder til at planlægge og foretage udredning og behandling af voksne og børn med hørenedsættelse, hørerelaterede lidelser og svimmelhed 
  • arbejde med MATLAB i forbindelse med gængse audiologiske problemstillinger
  • formidle og diskutere forskningsbaseret viden med patienter/klienter, pårørende og sundhedsfaglige personer
  • kommunikere med patienter/klienter i alle aldre samt pårørende og andre samarbejdspartnere om faglige problemstillinger og løsninger
  • anvende sin viden til at rådgive mht. forebyggelse af høreskader og tinnitus samt fremme høresundhed gennem samarbejde og dialog med klienter eller eksterne parter 
  • på videnskabeligt grundlag analysere og forholde sig kritisk til egen og ny viden til brug i forbindelse med klinisk og videnskabeligt arbejde og opstille nye analyse- og løsningsmodeller
  • anvende sin viden til at bidrage til udviklingen af den audiologiske kliniske praksis med fokus på patientperspektiver, innovation og evidens

Kompetencer

En kandidat i audiologi kan:

  • selvstændigt tage ansvar for egen faglig læring, udvikling og specialisering
  • opsøge og bearbejde ny information i en reflekteret og målrettet proces
  • styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller
  • selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
  • forstå og indgå i udviklings- og forskningsarbejde på baggrund af videnskabelige metoder
Kompetencematricen

Sammenhæng mellem uddannelsens kompetenceprofil og læringsmål for det enkelte fag

Bilag1KA

Sidst opdateret: 19.10.2023