Som audiolog arbejder du typisk i den offentlige sektor, men der findes også jobmuligheder på det private arbejdsmarked. Du bliver særligt kvalificeret til at kunne opnå ansættelse inden for følgende områder:
- audiologiske afdelinger, private høreklinikker eller privatpraktiserende ørelæger. Arbejdsområderne omfatter blandt andet udførelse af diverse høreprøver af klienter, udvælge og tilpasse høreapparater, instruering i brugen af høreapparater samt opfølgning af høreapparatbehandlingen.
- talehøreinstitutter eller kommunikationscentre, der tilbyder undervisning/behandling af voksne personer med hørenedsættelse, tinnitus og Morbus Ménières sygdom samt Cochlear Implantat.
- kommunale pædagogisk psykologisk rådgivningskontorer (PPR) samt andre specialinstitutioner, hvor der er hørepædagoger ansat til at foretage vurdering af behovet hos børn med hørenedsættelse for høretekniske hjælpemidler i institution, skole og hjem samt at vurdere disse børns sproglige kompetencer, vejlede og rådgive omgivelserne mv.
- høreapparatfirmaer, der udvikler og afprøver høreapparater og andre høretekniske hjælpemidler.
______________________________________________________________________________
Audiolog der arbejder hos et høreapparat-firma
Mads Errboe Sørensen er 33 år og har siden 2014 været ansat som audiolog hos Widex. I 2019 blev Widex fusioneret med det tyske høreapparat-firma Sivantos (tidligere Siemens Hörgeräte). Nu hedder firmaet WS Audiology (WSA).
Jeg er uddannet cand. mag. i Audiologi fra Syddansk Universitet (SDU) i Odense i 2014 (uddannelsen har i 2019 skiftet titel til cand. scient. i Audiologi). Interessen for netop dette studium fandt jeg, da jeg læste til ingeniør på SDU i Odense og havde et introkursus i akustik, hvor ørets anatomi bl.a. blev præsenteret. Det krævede ikke mange overvejelser før jeg skiftede til Audiologi-uddannelsen, hvor en stor del af bachelor-delen bl.a. består af sundhedsvidenskabelige fag i anatomi og fysiologi og sygdomslære omkring hørenedsættelse. Herudover består studiet af fag indenfor humaniora, akustik og teknik samt naturvidenskab.
Jeg tog 10. klasse på Frijsenborg Efterskole, der hvert år har 22 pladser for elever med høretab. Det var måske derfor jeg fandt frem til Audiologi-studiet, da jeg på mit efterskoleår har oplevet, hvad det vil sige, at andre har et høretab.
Hos WSA i Lynge (Nordsjælland) arbejder jeg som audiolog i udviklingsafdelingen, hvor jeg sammen med andre audiologer og i samarbejde med bl.a. ingeniører udfører forsøg med høreapparater. Til disse forsøg benytter vi os ofte af forsøgspersoner, der er høreapparatbrugere. Formålet med at lave forsøg kan både være at teste høreapparater på et tidligt stadie eller teste om en nyudviklet feature i høreapparaterne virker efter hensigten. Det kan også være forsøg, hvor det testes om høreapparaterne virker som de skal, inden de lanceres.
Hvis der er Bluetooth indbygget i høreapparaterne skal forbindelsen fra smartphone og op til høreapparaterne også testes. Det involverer test af telefonsamtaler og streaming af lyd/musik samt test af smartphone app, hvorfra høreapparaterne kan justeres.
Når et forsøg er afsluttet, skal resultaterne videreformidles til kollegaer i form af præsentation på et møde og udarbejdelse af en afsluttende rapport.
Stort set alt mit arbejde hos WSA handler om, at jeg arbejder på projekter, hvor der laves én eller flere typer af de ovenfor beskrevne forsøg. I opstartsfasen til et forsøg afholdes der ofte flere møder med kollegaer fra projektet, så der kan forventningsafstemmes, hvad der skal testes i forsøget, hvilke testmetoder, der skal benyttes, samt hvad resultatet fra forsøget skal bruges til.
Endvidere er en del af forberedelserne til et forsøg at udvælge forsøgspersoner i en database ud fra kriterier som fx hvilket høretab og høreapparat-konfiguration de har. Dette indebærer bl.a. at foretage en høreprøve og en skelneprøve på forsøgspersonerne. Derved kommer lyden i testhøreapparaterne under et forsøg til at passe så godt som muligt til forsøgspersonens høretab.
I mit arbejde, fokuserer vi primært på forsøgspersonernes brug af høreapparater, og om de kan bruges i vores forsøg. Hvis vi har mistanke om en hørelidelse hos en forsøgsperson, der ikke er diagnosticeret, sender vi dem til videre undersøgelse hos en ørelæge.
Mit arbejde hos WSA lever helt klart op til de forventninger, jeg havde, da jeg startede på Audiologi-studiet. På bachelor-delen af uddannelsen var det mest det sundhedsfaglige, der interesserede mig, dvs. hvordan hørelsen fysiologisk set fungerer, hvis der er normal hørelse, og hvordan den fungerer, hvis der er et høretab. På kandidatdelen af uddannelsen var det mest blandingen af det tekniske og sundhedsfaglige, dvs. høreapparater, der interesserede mig.
Hos WSA benytter vi os af kliniske tests, som fx taleforståelighedstestene DANOK og HINT, der er baseret på evidens fra den audiologiske litteratur, hvilket bl.a. er noget af det, jeg synes er med til at gøre jobbet interessant. Den videnskabelige litteratur blev mere og mere inddraget i undervisningen på kandidatdelen af Audiologi-uddannelsen og var også en stor del af mit speciale.
De humanistiske fag som fx introduktion til sprogvidenskab, konversations-analyse og behandlingskommunikation samt de naturvidenskabelige fag som fx introduktion til statistik, teoretisk og anvendt akustik og psykoakustik har også været en vigtig del af uddannelsen. Disse videnskaber er mere eller mindre også en del af mit job hos WSA.
Mit job er blot en type job, man kan have som audiolog i et høreapparat-firma. Eksempelvis er der også ansat audiologer i marketings- og softwareafdelingerne hos de forskellige høreapparatfirmaer, hvor det også er vigtigt, at der er audiologisk viden.