Katrine Bach er flyttet til Tyskland for at arbejde i en virksomhed, der beskæftiger sig med blandt andet luftfart, kunstig intelligens, energisystemer og optimering af trafik. Her spiller de kompetencer, hun har lært fra sin uddannelse, en stor rolle. Hendes vej dertil var med udfordringer, men det hele værd.
Katrines vej til drømmejobbet
Katrine Bach arbejder hos det tyske luft- og rumfartscenter, DLR, der laver alt lige fra rumudstyr til selvkørende bilers software. Med sin uddannelse i Anvendt matematik fra SDU har hun lært at sætte sig hurtigt ind i ting, sortere i information, at lave god research og læse videnskabelige artikler. Det bruger hun, når hun som videnskabelig medarbejder er med til at researche, udvikle og implementere metoder inden for aeroelasticitet.
Katrine husker tiden som nyuddannet, som en periode hvor hun skulle til at være ”rigtig voksen”. Det oplevede hun som en intens tid, og oven i det havde hun besluttet, at hun ville prøve lykken i et andet land. Selvom den beslutning gjorde, at de ting, hun skulle tage stilling til, blev mere komplicerede, synes hun, at det var det hele værd.
– Jeg elsker, hvad jeg laver i dag, og jeg ville aldrig kunne have fået sådan et job i Danmark, siger Katrine.
Katrine kendte godt til DLR, før hun sendte den ansøgning afsted, som skulle give hende jobbet.
– Jeg skrev mit speciale ved DLR, dog i en anden afdeling og i en anden by. Det var sådan en god oplevelse og forberedelse på “det virkelige liv” efter studiet. Jeg lærte arbejdsgangene, og hvad jeg synes, der skulle prioriteres i mit første job.
Dog fandt Katrine det udfordrende at gå fra at være studerende til at have et arbejde.
– Det hårdeste var nok at lære at holde fri og slappe af, når jeg har fri. På universitetet er der altid noget, man kan lave eller læse op på, og der er en masse deadlines. Det er der selvfølgelig også på mit arbejde, men man har en helt anden mentalitet til det på arbejdsmarkedet end på universitetet, og det skal man lige lære.
En hverdag med faglighed og socialt samvær
– Jeg møder ofte tidligt på arbejde, da jeg er mest produktiv om morgenen, og så sidder jeg ellers på mit kontor det meste af dagen og arbejder. Jeg bliver ofte afbrudt af et møde eller to og selvfølgelig den hellige morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe, fortæller Katrine.
Hun bruger sine kompetencer fra studiet hver dag, for eksempel når hun laver simuleringer, og når hun skal læse, forstå og implementere forskellige metoder.
En anden ting, hun har lært på universitet, er at samarbejde med forskellige mennesker:
– Især de projekter, jeg lavede med andre studerende på tværs af uddannelser, har givet mig meget. For eksempel førsteårsprojektet, hvor jeg arbejde med folk fra biologi, kemi og fysik.
Katrine har gennem sit arbejde videreudviklet sine sociale kompetencer. Hun har lært at samarbejde med forskellige personlighedstyper og forme venskaber med kollegaer.
– For mit vedkommende blev jeg hurtig klar over, at jeg skulle have nogle gode kollegaer, da det betyder så utrolig meget. Det er især vigtigt, når man flytter til en anden by – eller for mit vedkommende et andet land – hvor man ingen kender i forvejen.
Kombinér din uddannelse med erhvervserfaring
Kandidater fra Anvendt matematik går sjældent arbejdsløse særlig længe. For Katrine betød det, at hun kunne tillade sig at gå udelukkende efter de jobs, hun syntes var mest interessante. Dog pointerer hun, at det er godt at vide, hvilken branche og hvilken slags virksomhed, man vil arbejde hos.
Katrine foreslår sommerpraktik ved forskellige virksomheder som en god mulighed for at få et indblik i, om man trives bedst i en stor, mellemstor eller lille virksomhed, og hvad der vigtigt for en ude på en arbejdsplads.
Katrine gjorde ikke noget for at målrette sin uddannelse. I stedet tog hun de kurser, hun syntes lød spændende. Dog har hun et godt fif til kommende og nuværende studerende:
– Hvis man som studerende vil målrette sin uddannelse, så er machine learning, kunstig intelligens og big data noget, firmaer vil kigge efter i fremtiden. Samtidig er det aldrig en dårlig idé at være god til programmering i Python eller Java.
Hun anbefaler også erhvervserfaring i form af relevant studiejob, virksomhedsprojekt eller specialeskrivning i samarbejde med en virksomhed som gode indgangsvinkler til arbejdsmarkedet, for det er hendes erfaring, at virksomheder vægter disse ting højere end gode karakterer.
– DLR har mange bachelor- og kandidatstuderende ansat i studiejobs og mange af dem ender med at blive fastansat, fordi de allerede er inde i virksomheden og projekterne, som der arbejdes på. Hvis ikke du ender med at få et job, så sørg for at få en udtalelse og brug dem som reference på dit CV.
Selvom der på Katrines rejse til arbejdsmarkedet var udfordringer, synes hun, at det hele var mindre skræmmende, end hun havde forestillet sig.