Skip to main content

I praktik på Nationalmuseet

""

Hvad lavede I i jeres praktik?

Det var den helt store drøm for os begge at prøve kræfterne af i museumsverdenen. Med stor hjælp fra Mikael Rothstein fik vi foden indenfor hos Nationalmuseets enhed Nyere Tid og Verdens Kulturer, der bl.a. huser Etnografisk Samling. Her var der plads til os ved Center for Arktisk Forskning, hvor vi fik en garvet kontaktperson og et fornemt hjørnekontor (eller fælles pauserum) i Danmarks største Museum.

 

Den arktiske forskning er fortsat et vigtigt indsatsområde ved Etnografisk Samling, og SILA er det indlejrede arktiske forskningscenter. Her var vi tilknyttet et forskningsprojekt om den præinuitiske Dorsetkultur – et område ingen af os kendte noget til. Vores arbejdsopgaver bestod først og fremmest i at sætte os ind i det omfattende arkæologiske og kunsthistoriske baggrundsstof i en intens læseperiode. Hertil brugte vi en del tid på scanning og klarering af arkæologisk og arkivarisk materiale. Vi måtte sortere os gennem kassevis af fotos, noter, tegninger og glaspladenegativer med henblik på at få den nu afdøde arkæolog Jørgen Meldgaards arbejde digitaliseret. Ultimativt var målet at få udarbejdet en webdok (eller et historisk long read) om Dorsetkulturen baseret dette materiale. Det var en helt særlig tid præget af massevis af møder, omskrivninger, finurlige udskæringer og genstridige gigabytes.

 

Hvordan brugte I jeres kompetencer fra Religionsstudier?

Med ovenstående arbejdsopgaver fik vi en ganske god fornemmelse for forskning og formidling i museums-regi, og vi fik mulighed for at dykke ned i et projekt om en spændende forhistorisk kultur. I det var det afgørende at kunne overskue store tekstmængder samt at strukturere og danne overblik over empirisk og arkivarisk materiale. Desuden kom vores religionsfaglighed særligt i spil, da vi kunne dykke ned i klassiske religionsfænomenologiske temaer som divination, animisme og shamanisme. Vi søgte også at nærme os en forståelse af kulturen ved at identificere og analysere de specifikke æstetiske og stilistiske elementer, der definerede dorsetkunsten, fx skeletornamentik og animistisk symbolik.

 

Noget der især blev lagt vægt på, var, at vi kom med et nyt syn på tingene. På afdelingen sad udelukkende arkæologer, foruden en enkelt antropolog, og vores religionshistoriske viden gav os dermed rig mulighed for at komme på banen med vores særlige perspektiv på stoffet. Det var stort at føle, at vores viden og tanker kunne bruges af mennesker med meget smartere titler end os selv.

 

Hvad tager I med videre fra praktikken?

Vi blev begge forstærket i vores interesse i religiøs materialitet, hvilket vi har taget med os videre i vores specialer samt videre projekter. Foruden konkret indsigt i arktisk religion og kultur, blev vi også klogere på arkæologi samt museumsforskning og -formidling i det hele taget. I vores udarbejdelse af webdokken var der mange krav at tage hensyn til fra nogle meget forskellige lejre. Her lå de måske allerstørste udfordringer: at forsøge at formidle et bestemt, svært tilgængeligt, indhold på særlige multimedielle principper og samtidigt forsøge at opretholde en vis faglig standard. Desuden var det en kæmpe gave at opleve en hverdag i så enestående rammer. Vi kom virkelig ind i varmen, og vi stavrede vidt og bredt på museet, både i udstillingerne og bag kulisserne, og spiste frokost hver dag med kloge og inspirerende mennesker.

 

Vil I anbefale jeres praktiksted?

Det var et strålende praktikforløb, som vi fik virkelig meget ud af. Det var en yderst givende mulighed for at netværke, opøve praktisk erfaring og afprøve teoretisk færdighed. Vi fik lært en masse om museologi, arkæologi, tværfaglighed, arktiske udskæringer, skeletter, hvalrosser og meget mere. Desuden fik vi afprøvet museets forrygende kantine og havde adgang til Etnografisk Samlings fantastiske bibliotek.

Sidst opdateret: 01.08.2022