Skip to main content

Kompetenceprofil

Uddannelsen har til formål at:

  • Indføre den studerende i psykologiens teori og metode, så den studerende opnår en bred faglig viden og kunnen,
  • Give den studerende den faglige viden og de teoretiske og metodiske kvalifikationer, så den studerende bliver i stand til selvstændigt at identificere, formulere og løse komplekse problemstillinger inden for psykologiens relevante bestanddele, og
  • Give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en kandidatuddannelse.

Kompetencematricen: Sammenhæng mellem uddannelsens kompetenceprofil og læringsmål for de enkelte fag.

Kompetenceprofil for bacheloruddannelsen

Kernen i bachelorpsykologiuddannelsen er, at dimittenden udvikler grundlæggende akademiske færdigheder inden for det psykologfaglige felt. Det vil sige, at dimittenden opbygger et fundament af de grundlæggende psykologiske fagdiscipliner og teoretiske, metodiske og empiriske tilgange med henblik på at kunne formulere og diskutere psykologiske problemstillinger fra individ til samfundsmæssigt plan. Med udgangspunkt i primær litteratur, videnskabsteoretiske og historiske aspekter, samt forskningsbaserede resultater kan dimittenden koble teori og praksis, samt anvende både kvalitative og kvantitative metoder. Dimittenden opbygger en grundlæggende faglig viden med anvendelsen af feedback som metode og fagligt redskab.

Dimittenden skal kunne:

  • Redegøre for fagetiske problemstillinger
  • Sammenligne psykologiske teorier og tilgange
  • Forklare og diskutere teoretiske og empiriske perspektiver inden for grundlæggende psykologiske fagdiscipliner
  • Identificere, analysere og afgrænse en teoretisk og empirisk problemstilling
  •  Anvende teorier, kvalitative og kvantitative metoder og redskaber
  • Formidle psykologfaglig viden mundtligt og skriftligt
  • Diskutere psykologfaglige problemstillinger i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv
  • Kontrastere inden for og imellem teoretiske, metodiske og videnskabsteoretiske positioner
  • Forklare psykologiske fagområders indbyrdes sammenhænge i adresseringen af psykologfaglige problemstillinger
  • Diskutere psykologiens muligheder for at bidrage til samfundsmæssige problemstillinger
  • Begrunde valg af teorier, metoder og redskaber til at adressere psykologfaglige problemstillinger

Sidst opdateret: 04.08.2023