Hvad er din nuværende jobfunktion?
Jeg udvikler og vedligeholder spektroskopiske analysemetoder til brug i forbindelse med positiv release af råvarer, drift-kontrol af kemiske processer i produktionen samt kvalitetskontrol af færdigvareprodukter. Jeg supporterer vores analyselaboratorie som fagkemiker og er fagligt ansvarlig for en laborant i ”min” afdeling.
Herudover varetager jeg en del mindre opgaver samt bistår produktudviklere, produktionen og kunder ved analysemæssige spørgsmål.
Hvordan arbejder du med din faglighed fra din uddannelse?
Jeg anvender til daglig mit indgående kendskab til kemi, analyse og statistik i mit arbejde med kalibreringer samt valideringer af spektroskopiske metoder.
Kemistudiet har også bidraget til mine evner som formidler, hvilket også spiller en stor rolle i mit daglige virke, hvor det er vigtigt at kunne kommunikere på tværs af hele vores organisation og formidle den udvikling, man har bidraget til.
Med tilvalgsfag indenfor statistik giver min uddannelse mig mulighed for kritisk at vurdere store mængder data samt forholde mig kritisk til videnskabelig litteratur.
Hvordan bruger du de laboratorieerfaringer, du fik under studiet?
Den laboratorieerfaring jeg har fået gennem mit studie, bruger jeg dagligt i mit arbejde i vores laboratorier til planlægning, gennemførsel og kritisk vurdering af resultater fra forsøg.
Herudover har det givet mig mulighed for bedre at kunne arbejde sikkert med forsøg og kemikalier.
Hvilke kompetencer har du tilegnet dig efterfølgende i dit arbejdsliv?
Jeg har under min ansættelse i Nexus A/S gennemført flere kurser inden for statistik, projektledelse, kalibrering af NIR, FTIR og andre spektroskopiske analysemetoder.
Jeg benytter mig aktivt af faglig sparring med kollegaer i andre afdelinger og funktioner samt chefer.
Hvordan har kompetencerne fra din uddannelse og arbejdsliv hjulpet dig videre på din karrierevej?
Min nuværende stilling har været en meget naturlig overgang fra studie til arbejde, da jeg hele tiden benytter min interesse, viden og nysgerrighed for naturvidenskab (i særdeleshed kemi) til at skabe ny udvikling.
Desuden minder arbejdet i min stilling om bachelor- og specialeprojekterne i løbet af mit studie, da jeg i høj grad selv planlægger forsøgsarbejdet, udfører eksperimenter og generelt er med til implementering af projekter i ”virkeligheden”.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Min typiske arbejdsdag starter typisk foran computeren, hvor jeg forholder mig til mails, litteratur og skriver rapporter, artikler eller databehandling. Efterfølgende bruger jeg typisk nogle timer i laboratoriet, hvor jeg gennemfører forsøg, gennemgår eksperimentelt data eller koordinerer arbejdet med kollegaer.
Eftermiddagen bruger jeg typisk til møder eller med mere skrivebordsarbejde.
En typisk arbejdsopgave kunne være udvikling af NIR-kalibrering til at analysere et specifik driftparameter under reaktion af et produkt. Opgaven starter typisk med, at jeg sætter mig grundigt ind i produktionen af det specifikke produkt ved teoretisk gennemgang af processen samt litteraturen.
Derefter opstarter jeg samarbejde med vores produktion omkring udtagelse af relevante prøver, hvor vigtige oplysninger er vedhæftet prøverne. Efter prøveindsamling analyseres de for interessante kemiske værdier, og deres spektre optages via NIR. Dataene fra de kemiske analyser samt spektre behandles og kalibreres via PCA/PLS matematisk modellering.
Efter modellerne er udformet, valideres de med yderlige prøver fra produktionen. Den validerede model implementeres i produktionen, hvor brugere oplæres. Efter en periode med modellen i produktionen vurderes effekten, og opgaven overgår til vedligehold.
Hvad var den største udfordring for dig som nyuddannet? Og hvordan håndterede du den?
Min største udfordring som nyuddannet på arbejdsmarked var min mangel på den specifikke viden, der dækker mine nuværende arbejdsopgaver. Og herudover følelsen af at være bagud i forhold til mine kollegaer, der havde arbejdet med emnerne i længere tid end mig.
Det rykkede på min selvtillid, og gjorde at opgaverne typisk tog længere tid, fordi jeg ønskede at være 110% sikker, inden jeg benyttede min viden til at ændre forældede procedurer eller forfalskede ideer om processer.
Løsningen på dette problem var at bruge meget tid på litteraturlæsning og at søge faglig sparring, hvor det var muligt.
Hvordan kan man som studerende målrette sin uddannelse? Hvad gjorde du?
Under selve studiet valgte jeg ikke projekter, kurser eller studieretninger i forhold til at gøre mig attraktiv på arbejdsmarkedet, men benyttede muligheden for at fordybe mig i projekter, kurser eller studieretninger, jeg fandt interessante.
Det mener jeg har haft en positiv effekt på mig som medarbejder i dag, da det stadig i høj grad er lysten, der danner grundlag for de udviklingsprojekter, jeg gennemfører i vores organisation.
Hvad ville du gerne selv have vidst som studerende?
Under min studietid ville jeg gerne have vidst, at tiden i fredagsbaren ikke var spildt i forhold til fremtidige evner på arbejdsmarkedet.
Sociale interaktioner mellem mange forskellige medarbejdergrupper er meget vigtigt for at kunne udføre sit arbejde. Og det er en egenskab man kan finjustere i fredagsbaren.
Derfor skal man ikke have skyldfølelse over de 3-4 timer, man bruger på fredagsbar i stedet for læsning, forsøg eller rapportskrivning, men i stedet anerkendte de sociale kompetencer, man opdyrker her.
Har du et godt råd til dem, som snart bliver færdige på studiet?
Min relativt lette indgang på arbejdsmarkedet – jeg startede i arbejde en måned før mit specialeforsvar – blev skabt gennem en bekendt, der skaffede mig sommerferiejob i det laboratorie, hvor jeg arbejder i dag. Herudover startede jeg i virksomheden med en projektansættelse.
Derfor vil jeg råde studerende, der har mulighed for at finde studierelevant arbejde, til at gøre det. Og også uopfordret at ansøge interessante virksomheder om korte projektansættelser efter endt uddannelse.
Begge metoder giver en fod indenfor hos virksomheden og giver gode mulighed for at vise de kompetencer, nyuddannede har.