Hvad er din jobfunktion?
Som postdoc på et universitet er min primære opgave at forske. Det forskningsprojekt, jeg arbejder på, fokuserer på at udvikle solceller, der er billigere, mere effektive og ikke mindst mere bæredygtige end dem, der er på markedet i dag.
For at opnå en bæredygtig løsning er det vigtigt at erstatte brugen af sjældne metaller som ruthenium i solcellernes nuværende design og basere teknologien på mindre sjældne fotoaktive metaller. Det er her, mit projekt kommer ind i billedet, fordi det fokuserer på grundstoffet mangan, som der er rigeligt af her på jorden.
Hvordan foregår din dagligdag på jobbet?
Min dagligdag foregår i laboratoriet, hvor jeg selv syntetiserer og karakteriserer nye mangan-materialer. Jeg bruger et væld af teknikker og apparater til at undersøge effektiviteten og potentialet af mangan-materialerne. I laboratoriet er der også studerende, der laver forskningsprojekter. Jeg hjælper dem i laboratoriet og vejleder dem i deres projekter.
Som forsker er det vigtigt at udbrede sin forskning. Derfor deltager jeg ofte i internationale konferencer, hvor jeg fremlægger og diskuterer min forskning med forskere fra hele verdenen.
Hvordan fik du jobbet?
Kontakten til den schweiziske forskningsgruppe skete til en konference i Japan.
Efter en lang dag med en masse foredrag var det tid til at netværke over en øl. Helt tilfældigt faldt jeg i snak med den schweiziske professor, som jeg i dag arbejder sammen med.
Jeg tog efter konferencen kontakt til ham, og vi blev enige om, at jeg skulle søge bevillingspenge til at finansiere et ophold i Schweiz. Den plan lykkedes heldigvis, og forskningsprojektet, jeg arbejder på, er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond for en toårig periode.
Hvilke kompetencer har du med fra din studietid?
Jeg bruger min helt fagspecifikke viden inden for spektroskopi, koordinationskemi, elektrokemi og fysisk kemi, men i min hverdag er det egentlig mere de mange personlige kompetencer, jeg har tillært mig gennem studietiden, som jeg drager nytte af.
I et forskningsprojekt er mine laboratorie- og synteseerfaringer helt essentielle, og mit bachelorprojekt og speciale har givet mig erfaringer inden for projektstyring og beslutningstagning samt udviklet mine analytiske og kritiske sanser.
Desuden kan jeg nu godt se, at de mange timer med bøgerne igennem studietiden har lært mig, hvordan jeg lærer bedst, og hvordan jeg tillærer mig ny viden. Dette er vigtige kompetencer inden for forskning, da dette arbejdsområde kan være uforudsigelig, og jeg bliver hele tiden nødt til at opsøge ny viden for at komme videre med mit projekt.
Heldigvis bruger jeg også hver dag den nysgerrighed, passion og undren inden for naturvidenskab, jeg har haft siden jeg var barn, til at få mine forsøg ”til at tale til mig”, så jeg kan opnå de resultater, jeg håber på.