Skip to main content

Sammenhæng mellem fagene på Informationsvidenskab, it og interaktionsdesign

Men hvordan hænger de enkelte fag sammen, og hvad er formålet med dem og deres placering på de enkelte semestre?

Uddannelsens hovedtemaer

Fagene på din uddannelse bygger på 5 hovedtemaer:

 

 

 

 

 

Det betyder, at de hvert fag tilhører et specifikt tema, og samtidig, at de fag, der hører under samme tema, har en umiddelbar sammenhæng og bygger på en progression. Altså vil der for hvert nyt fag under samme tema blive bygget ny og mere viden ovenpå den viden, der er opnået på de foregående fag. I nedenstående forløbsmodel får du overblik over, hvilke fag du har hvert semester. Fagene er inddelt i farver, der knytter sig til det tema, de hører under.

Sammenhæng på tværs af fag og temaer

Der er således en umiddelbar sammenhæng mellem de fag, der hører under samme tema, men derudover vil der også være en kobling og sammenhæng på tværs af temaer:

  • Eksempelvis vil du opleve at kunne benytte viden fra Logik og formelle analysemetoder i Programmeringens grundbegreber, Programmering og Anvendt programmering, selvom disse ikke hører under samme tema. Logik og formelle analysemetoder giver dig nemlig den nødvendige, grundlæggende forståelse for, hvordan kodesprogets såkaldte regler er bygget op og dermed også, hvordan du sammensætter kommandoer i en kode, således at du får det ønskede resultat, samt fejlsøger en kode, der ikke virker.
  • Ligeledes vil du kunne trække på viden fra Etik og teknologi i fagene under temaet Programmering, udvikling og projektledelse, idet du i dette fag får viden om, hvad der er vigtigt at tage højde for, når teknologier designes og udvikles.
  • Gennem fagene Introduktion til social interaktionsforskning, Videobaseret etnografi og Interaktions- og servicedesign, der alle hører under samme tema, lærer du at sætte dig ind i, hvordan mennesker interagerer med digitale og teknologiske produkter, og denne viden og kompetence er væsentlig at have med i programmeringsfagene og særligt Systemudvikling, hvor det er vigtigt at tænke over, hvilke behov der skal tages højde for i forhold til slutbrugeren.
  • I fagene Læring og vidensdeling og It-pædagogik vil du ligeledes opdage vigtigheden af at have viden om, hvordan systemer er bygget op og dermed også, hvad de kan – både når det drejer sig om hjemmesider og andre digitale løsninger. Samtidig har du en vigtig kompetence i at sætte dig i brugerens sted og dermed forholde dig til, hvilken person du har med at gøre. Når personer skal oplæres i at benytte nye systemer, er det en stor fordel, at du som underviser forstår både brugeren og systemet.

Dette er blot nogle få eksempler, og naturligvis hænger fagene. Hvilket semester det enkelte fag er placeret på er heller ikke tilfældigt, da noget viden er nødt til at gå forud for anden. Begynder du at tænke over sammenhængen mellem fagene og deres placering, får du en bredere forståelse for den unikke kompetenceprofil, du kommer ud med, når du afslutter din uddannelse – en kompetenceprofil der åbner op for rigtig mange muligheder.


Sidst opdateret: 17.09.2024