Skip to main content

Tekniker i Spillemyndigheden

Hvorfor valgte du at læse Fysik på SDU?

 Da jeg startede, var der et fælles basisår på Naturvidenskab. Jeg valgte SDU, netop for at få basisåret og finde ud af, hvilken naturvidenskabelig retning, der var den rigtige. Det var fysikken, fordi den var det mest fundamentale.

Hvad går dit job ud på?

 Jeg er tekniker i Spillemyndigheden. Jeg fører tilsyn med, om der indberettes korrekt i forbindelse med væddemål, onlinekasino, spilleautomater osv. Derudover bidrager jeg bidrager også til at stille krav til live datarapportering, så vi har de oplysninger, der skal til for at føre tilsyn og for at kunne beskrive spillemarkedet statistisk. Med tiden kommer der formentlig mere egentlig dataanalyse til (Big Data).

Hvordan er det at være ny i dit arbejde?  

 Jeg blev taget rigtigt godt imod. Jeg fik en god introduktion af de afgående medarbejdere. Der var stor udskiftning på det tidspunkt, fordi Spillemyndigheden flyttede fra København til Odense i forbindelse med udflytningen af statslige arbejdspladser.

Jeg synes, jeg hurtigt havde noget at bidrage med i databehandlingen, blandt andet fejlfinding i rapporteringer, og det blev der taget vældig godt imod mig. 

Hvad kan en fysiker bidrage med inden for dit felt? 

 Jeg tror, vi som fysikere er trænet til at tænke både strengt logisk og i tal – og begge er gode grundlag for at forstå spillogikken. Dette kan både bruges til tilsyn, men også til at finde ud af, hvilke størrelser der kan være interessante at måle.

Hvis jeg tænker på tilsyn og offentlige myndigheder som sådan, tror jeg at det er det med at skabe overblik over og fortolke data, som vi fysikere særligt kan bidrage til.

Det skal dog siges, at netop vi i Spillemyndigheden har ualmindeligt meget data. Hver gang der spilles en lottokupon, får vi de spillede tal ind i en fil, og hver gang en spilleautomat på nettet er åbnet og lukket igen, får vi også data ind.

Hvilke kompetencer bruger du i dit nuværende job? 

 Jeg fristes til at sige: Dem, jeg ikke brugte, da jeg var ansat som gymnasielærer.

Dengang var formidlingen faglig, men med små datamængder. Nu skal jeg også kommunikere og i nogen grad formidle, både til kolleger og udbydere. Men det faglige er nu ikke længere fysik, men derimod håndtering af datamængder, (spil)logik  og evnen til at finde mønstre.

Hvem er ansat på din arbejdsplads?

Vi har mange jurister, HK'ere, folk uddannet i Skat og nogle DJØF'ere. Jeg synes, det er sjovt at have kolleger med så mange forskellige uddannelsesmæssige baggrunde.

Efter min ansættelse er der også ansat en ingeniør og en datalog, så nu er vi nogle stykker med overlappende sprogbrug .

Hvordan kan man som studerende evt. målrette sin uddannelse i forhold til en erhvervskarriere inden for dit felt?

 Det ved jeg ikke. Men dét er måske også en pointe: at man også efter uddannelsen kan man finde noget at bruge det, man har lært, til.

Har du et godt råd til dem der læser Fysik i dag? 

Man skal orientere sig i forhold til, hvor der arbejder fysikere, og generelt holde øjnene åbne. Jeg kan ikke dokumentere det, men jeg har klart indtryk af, at det eksempelvis i Storbritannien er langt mere udbredt, at man med en lang videregående uddannelse, ikke mindst indenfor naturvidenskab, har lært noget generel abstrakt tænkning også, der kan bruges - også uden for ens egen feltet.

Jeg synes virkelig, jeg har fået lov til at lave mange meget forskellige og spændende ting – også ting, som ikke er tæt på fysik. Det var mit held, at Spillemyndigheden ikke skrev direkte ”vi forestiller os, at du er økonom eller”, men i stedet ”kolleger søges til Tilsyn” – for der havde helt sikkert ikke stået ”fysiker” blandt mulige uddannelser. Men heldigvis mødte jeg nogle mennesker, der kunne se en idé i at have en som mig ansat.

Jeg har tænkt over, om ikke også jeg havde fået jobbet, hvis de havde skrevet nogle mere klare uddannelsesforventninger – men pointen er, at så havde jeg nok ikke søgt det.

Så mit råd vil være, at hvis en jobbeskrivelse lyder spændende, så søg! Prøv at forklare, hvilke kompetencer fra fysik, du mener kan komme i spil, og hvordan. Og måske, ligesom jeg var interesseret i politik og spil og sport i forvejen, huske, at også andre erfaringer end dem fra studiet kan bruges til noget.

Hvad er du kommet til at lave, som du ikke havde regnet med? 

Efter jeg havde været ansat nogle måneder, stoppede den økonom, der lavede statistikken, herunder årsstatistikken. Den opgave landede hos mig. Det var enormt spændende, og jeg synes også, jeg forbedrede produktet på nogle punkter.

Det var et job, jeg næppe kunne have søgt, men jeg fik opgaven, fordi det skulle gå stærkt med at få den overdraget. Så hold også øje med, når du er ansat et sted, om der er andre spændende opgaver, du kan bidrage til. 

Senere blev spil på heste liberaliseret. Hestespil er ekstremt meget mere kompliceret end alle andre spilprodukter, og det har jeg arbejdet med i nogle år nu – både med at formulere præcise krav til rapportering, og vejlede spiludbyderne til at overholde kravene.

Jeg var også med til at skrive til ministeriet, hvordan den nye afgift på hestevæddemål skulle skrues sammen, for at man ikke skulle kunne smyge sig uden om afgiften ved underlige spilkombinationer. Her oplevede jeg, at min faglighed, omend selve matematikken ikke var så avanceret, men i form af systematisk at afdække forskellige logiske muligheder, kom til sin ret og virkelig blev værdsat.

Studievejlederne Det Naturvidenskabelige Fakultet Syddansk Universitet

  • Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230
  • Telefon: +45 6550 4387

Sidst opdateret: 10.08.2023