Skip to main content

Udveksling gjorde Camilla mere bevidst om sin faglige identitet

Hvad laver du i dit job?

Mine opgaver omfatter indsamling og overvågning af bivirkninger af lægemidler i Norge, besvarelse af henvendelser fra medicinalfirmaer, privatpersoner og sundhedsfaglige og korrekturlæsning af tekster med information om bivirkninger og sikkerhed af lægemidler.

Derudover hjælper jeg til med at vedligeholde driften af den nationale bivirkningsdatabase.

Hvordan arbejder du med dine kompetencer fra din uddannelse?

Undervisning om bivirkninger fyldte ikke meget på studiet, og jeg har derfor måtte tilegne mig det meste af min viden, efter jeg startede hos Legemiddelverket.

På studiet fik jeg evnen til hurtigt at tilegne mig ny viden, og det har været helt nødvendigt for mig i arbejdslivet. Så gav undervisningen fra klinisk farmaci mig en bred oversigt over brugen af forskellige lægemidler, som er en forudsætning for mit arbejde.

Hvordan bruger du de erfaringer, du fik laboratoriet understudiet?

Mine erfaringer fra både laboratoriet og praktikperioden har givet mig en vigtig forståelse for arbejdsgangene på forskellige arbejdspladser, og det gør, at jeg har bedre forudsætninger for tværfagligt samarbejde, som er en vigtig del af mit arbejde.

Hvilke kompetencer har du tilegnet dig efterfølgende i dit arbejdsliv?

Jeg ved nu, hvordan man arbejder med bivirkninger og sikkerhed af lægemidler, både nationalt i den norske lægemiddelstyrelse og på europæisk plan.

Siden jeg arbejder i Norge, har jeg også måtte lære at forstå og skrive norsk.

Hvordan har kompetencerne fra din uddannelse hjulpet dig videre på din karrierevej?

Min udveksling i Norge bidrog til at gøre mig mere bevidst om min faglighed og identitet som farmaceut, fordi jeg kom til et universitet, hvor farmaciuddannelsen og -miljøet var ældre, end det var i Odense, da jeg studerede.

Det var inspirerende at møde så mange farmaceuter i forskningsverdenen, og det gjorde, at jeg fik kendskab til andre karrieremuligheder for farmaceuter, end jeg ville have fået, hvis jeg ikke havde været på udveksling.

Hvad var den største udfordring for dig som nyuddannet? Og hvordan håndterede du den?

Jeg arbejdede først et år på et norsk apotek, inden jeg startede i Legemiddelverket. Overgangen fra studerende til nyansat var hård, fordi jeg skulle vænne mig til, at mit liv ikke længere var så fleksibelt, som da jeg var studerende.

Derudover havde jeg ikke haft studiejob på et apotek og følte derfor, at jeg fra første dag fik mere ansvar, end jeg var klar til. Det var derfor vigtigt, at jeg ikke var bange for at stille spørgsmål og sige til, når jeg havde brug for hjælp.

Hvordan kan man som studerende målrette sin uddannelse? Hvad gjorde du?

Som farmaceut er det at have gennemført uddannelsen et kvalitetsstempel i sig selv. Det er en krævende uddannelse, så det kan være svært at finde tid til andre ting undervejs.

Uddannelsen varierer kun lidt mellem forskellige universiteter, hvilket betyder, at nyuddannede farmaceuter stort set har samme kompetencer, uafhængigt af, hvilket universitet de er uddannet fra. Det er både en fordel og en ulempe, for alle, som har gennemført uddannelsen, er dygtige, men det kan gøre det svært at skille sig ud i mængden.

I løbet af min studietid var jeg med til at starte fredagsbaren ”Nedenunder” på SDU og arbejdede der frivilligt i flere år. Derudover var jeg på udveksling under størstedelen af mit speciale. Dét, fik jeg at vide, var nogle af grundene til, at jeg fik min nuværende stilling.

Hvad ville du gerne selv have vidst som studerende?

At det ikke havde nogen betydning for mig, om jeg valgte teknologisk eller klinisk retning på kandidaten. Jeg valgte den kliniske profil, skrev et teknologisk speciale og har nu et job, der ligger inden for et helt tredje område. Man skal derfor vælge den retning, som man synes lyder mest interessant - og så behøver man ikke bekymre sig så meget for, om det har konsekvenser for ens karrieremuligheder.

Hvad vil du anbefale studerende at gøre for at lette overgangen til jobmarkedet?

Overgangen er hård for de fleste - særligt hvis man ikke finder et job med det samme. Start tidligt med at søge job, vær opsøgende og acceptér, at det første job ikke nødvendigvis er drømmejobbet. Det kan i stedet være en stilling, man skal have for en kortere periode for at få den erfaring, som er meget efterspurgt i store dele af den farmaceutiske verden.

Hvis man har lyst til at prøve at arbejde i udlandet, er Norge kulturelt og geografisk ikke langt væk fra Danmark - det gælder også for farmaciverdenen. Jeg kan derfor kun anbefale at tage springet til Norge i et par år eller flere.

Hvad fokuserer din arbejdsplads på, når der rekrutteres medarbejdere?

Der fokuseres på faglige kvalifikationer, men de personlige kvalifikationer vægtes også højt. Det betyder, at gode samarbejdsevner og en høj grad af selvstændighed og ansvarsfølelse vægtes. Det er også vigtigt, at man vil fungere godt med de andre ansatte.

Har du nogle afsluttende råd til kommende farmaceuter?

Mulighederne for farmaceuter er meget bredere end klinisk farmaceut på sygehus eller apoteksfarmaceut.

Som studerende var jeg selv betænkelig ved at få et kontorjob som farmaceut, fordi jeg havde en forestilling om, at papirarbejde var trivielt. Det er det langt fra. Mit job føles som en forlængelse af at være studerende, fordi jeg kontinuerlig bliver introduceret for nye opgaver og problemstillinger inden for bivirkninger og sikkerhed af lægemidler. Jeg har desuden stor mulighed for at påvirke hvilke opgaver, jeg får.

Man skal derfor ikke fortvivle, hvis man ikke føler man passer ind som hverken apoteksfarmaceut eller klinisk farmaceut. Der er mange flere muligheder end det.

Studievejlederne Det Naturvidenskabelige Fakultet Syddansk Universitet

  • Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230
  • Telefon: +45 6550 4387

Sidst opdateret: 10.08.2023