Skip to main content
DA / EN

Gode råd til gruppen

Studerende der kigger på en underviser

 

En dagsorden og et referat af møderne kan være vigtige elementer til, at I som gruppe kan udvikle en fælles ’hukommelse’.

Inddrag alle i gruppen – især i forbindelse med større beslutninger er det vigtigt, at alle bliver hørt og føler sig involveret i gruppen.

Husk på, at alle er forskellige. Nogle har nemt ved at sige deres mening og andre har måske brug for lidt tid til at reflektere over, hvad de mener om et emne. Giv plads til eftertænksomhed.

Aftal sammen nogle meget konkrete rammer for gruppens møde- og arbejdsdisciplin.

Hvor mange gange om ugen vil I mødes? Mødes I fysisk eller online? Hvor længe skal møderne vare? Hvor stor en arbejdsbyrde kan I hver især magte? Hvad forventer I jer af gruppen både fagligt og socialt?

Hvordan er jeres brug af skærme (computer, telefon osv.) under gruppemøderne? Hvornår er det vigtigt, at I har hinandens opmærksomhed og hvornår er det ok at zoome ud? Formuler jeres spilleregler!

Husk at 100% opmærksomhed under gruppemøderne ikke er realistisk. Der skal være plads til pauser og personlig refleksion.

Aftal også, hvordan I håndhæver jeres spilleregler. Find f.eks. en pæn måde at bede om hinandens opmærksomhed, så ingen føler sig overfuset.

Se også ’Kom godt fra start’.

Snak om, hvordan I fordeler arbejdet i gruppen og husk at evaluere gruppesamarbejdet.

Lær af hinandens styrker, så I bliver endnu bedre fagligt.

Sørg for løbende at få snakket om, hvad I faktisk gør som studiegruppe og om det passer til og styrker jeres opgaveløsning.

Funktionen som referent og mødeleder/facilitator bør gå på skift fra møde til møde – ellers bliver I fastholdt i de samme roller, og det er ikke nødvendigvis de roller, der er bedst for gruppen.

Ved at skifte roller sørger I for, at alle får mulighed for aktivt at byde ind med deres kompetencer og gør samtidig plads til, at andre kan byde ind med deres perspektiver.

Flertalsbeslutninger eller enstemmighed?

Hvis I ikke aftaler proceduren for jeres beslutninger, så bliver det nemt de samme, der tager beslutningerne hver gang.

Et vigtigt element i et godt samarbejde er, at man går ud fra, at de andre har gode intentioner. På den måde får man det bedste frem i hinanden. For at fremme det, kan I gøre brug af et greb fra teaterverdenen:

’Se’: Hold øjnene på opgaven, som var det bolden i en håndboldkamp. Vær nysgerrig, parat og følg opmærksomt opgaven med øjnene.

’Sig ja’: Reager positivt på de indspil, der kommer fra andre i teamet. At afvise andres udspil svarer til at lade bolden falde på gulvet, mens et ja er at strække sig for at nå en bold, også selv om den er lidt skævt afleveret.

’Gør god’: Kvalificer den andens udspil. Lad være med at søge det perfekte ud fra din egen synsvinkel, men tilføj dine ideer og din viden, så det bidrager til opgaveløsningen.

Fremstil arbejdspapirer i kladdeform/stikord/tegninger til hinanden, så I hele tiden har fornemmelsen af at være på vej.

Eventuelle fejl og misforståelser bliver nemmere opfanget, når I er fælles om noget skriftligt eller visuelt, I kan gå ud fra.

Det er vigtigt, at I sørger for at indlægge pauser i jeres arbejde. Både når I arbejder sammen og hver for sig. På den måde giver I hjernen de bedste betingelser for at arbejde, lagre informationer og finde på nyt.

Så husk at gå ud og træk frisk luft indimellem, tag en kop kaffe eller bevæg jer lidt sammen. Så giver I jeres samarbejde de bedste betingelser.

Det er vigtigt, at vi tør spørge ind, undre os og bede om uddybning – at vi stiller de såkaldt ’dumme spørgsmål’.

Stil spørgsmål til hinanden ud fra den grundtanke, at dem, I spørger, ved noget I ikke selv ved eller ikke selv har tænkt på.

Det kan være en god idé som gruppe at styrke jeres fornemmelse af, at det der studiegruppe er noget, I er fælles om.

Så tag indimellem en snak med udgangspunkt i følgende refleksionsspørgsmål:

  •  Hvad er vores vigtigste fælles opgave lige nu?
  • Hvilke af de resultater, vi har opnået, har været afhængige af, at vi har samarbejdet?
  • Hvad kunne være det første skridt til en stærkere fælles grund?

Uenigheder er den del af gruppearbejdet. Tillad problemsnak i gruppen, ellers risikerer I at tabe gruppemedlemmer og miste væsentlige inputs.

Konflikthåndtering er en vigtig læreproces. Respekter hinandens holdninger og prøv at forhandle jer frem til en løsning.

Stop op og tag tid til at reflektere over, hvor langt I er nået i projektet, og om der er noget, I skal gøre anderledes.