Det er spændende og lidt nervepirrende.
Det er naturlige følelser eller oplevelser, når du står i en ukendt situation med en masse nye studiekammerater.
Hvorfor skal du være i en studiegruppe?
Studiegruppearbejde er en stor del af det at studere en videregående uddannelse på Humaniora.
At være en del af en studiegruppe kan give dig muligheden for at lære det faglige stof bedre, motivere dig til at studere og øge din følelse af at høre til på studiet. Det giver dig også muligheden for at lære at samarbejde med mange forskellige mennesker.
Du har ikke en fast studiegruppe endnu – du snuser til mulighederne
Så lige nu handler det om, at I får et indtryk af hinanden og får det bedste udgangspunkt for at danne studiegrupper.
Det er her du har mulighed for at sætte dig sammen med andre i en gruppe, snakke sammen og mærke efter: ”Er det den her gruppe jeg skal være i?” Det kan være du får lyst til at snakke videre med dine andre studiekammerater og finde sammen i en anden gruppe.
Når I har fundet sammen i en studiegruppe, er I kommet videre til Forming-fasen.
Se Gode råd til gruppearbejdsvaner.
Du er i startfasen af din uddannelse på universitet, og du kender nok ikke så mange af dine medstuderende, som du lige om lidt skal danne studiegruppe med.
Det er måske også første gang, at du skal være i en studiegruppe og løse opgaver sammen med de samme mennesker på en stor del af studiet.
Derfor er det en god idé at bruge lidt tid på at præsentere jer for hinanden.
Prøv Elevatortalen eller I spotlyset.
Studiegrupper kan dannes meget nemt og helt vilkårligt, men de fleste foretrækker at bruge lidt tid på at få en fornemmelse af, hvad I hver især har af ønsker og forventninger til en studiegruppe. Det kan I ofte bruge tid på, hvis I selv har indflydelse på, hvem I kan være i en studiegruppe med.
Prøv Hvad er vigtigt for mig i studiegruppearbejdet.
Tænk på, at det kan være en fordel med forskelligheder i gruppen, så I ikke kommer til at ligne hinanden for meget. Studiegrupper udvikler og yder bedst, når der af og til er positive uenigheder, der kan stikke lidt til de vante holdninger og metoder.
Materialet er udarbejdet af Studievejledningen på Humaniora med udgangspunkt i Bruce Tuckmans model ”Forming-Storming-Norming-Performing”.
Øvelserne i materialet er udarbejdet med inspiration fra bøgerne ”Studiegruppen” af Annelise Dahlbæk og ”Anerkendende procesøvelser” af Pia Halkier Bjerring & Annika Lindén.