AI på Samfundsvidenskab
Retningslinjer for anvendelse af AI
Generelle retningslinjer for anvendelse af AI
Du må anvende generativ AI, når du udfærdiger skriftlige hjemmeopgaver, herunder skriftlige hjemmeopgaver med mundtligt forsvar, bachelorprojekt, afgangsprojekt og speciale, dog skal du angive det tydeligt (se mere under ’Oplysning om brug af generativ AI’).
Du må ikke anvende generativ AI i forbindelse med skriftlige stedprøver, andre prøver under opsyn eller i forbindelse med mundtlige prøver.
Samfundsvidenskabs supplerende regler for anvendelse af AI (gældende fra forår 2026)
AI kan være et værdifuldt redskab til at støtte processen med strukturering, sammenfatning og analyse. Det er dog vigtigt at understrege, at AI altid skal anvendes med omtanke og kritisk sans. Det intellektuelle arbejde og den endelige udformning af opgaven skal i sidste ende være dit eget.
AI bør derfor ses som et værktøj til støtte – ikke som en erstatning for din egen refleksion, analyse og kreativitet. På denne måde sikrer du, at opgaven forbliver et autentisk udtryk for dine faglige kompetencer og akademiske integritet.
Formålet med fakultetets krav til anvendelse af AI er ikke at begrænse din brug af AI, men at sikre, at dit arbejde forbliver akademisk troværdigt og transparent.
De generelle retningslinjer https://sdunet.dk/da/undervisning-og-eksamen/uddannelse/vejledning/gai beskriver, hvordan brugen af AI skal dokumenteres i eksamenssammenhænge. I tillæg hertil er der på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet vedtaget nogle specifikke krav, der gælder på fakultetet. Når du som studerende ved fakultetet anvender AI i skriftlige hjemmeopgaver, skal du udfolde din brug af AI på tre områder.
Reglerne dækker tre specifikke anvendelsesområder
- Struktur
- Sammenfatning af større mængder information
- Analyse og/eller fortolkning af data, litteratur, teori m.v.
Når du anvender AI inden for et af de tre nævnte områder skal du – udover at følge de generelle retningslinjer på universitetet - lave et dedikeret afsnit i opgaven hvor du beskriver og reflekterer over din brug af AI.
Refleksionen bør indeholde:
En beskrivelse af, hvordan du har brugt AI i forbindelse med din udarbejdelse af opgaven, herunder betydningen heraf for problemstilling, argumentation, struktur og/eller analyser og diskussion.
Overvejelser omkring fordele og ulemper ved at anvende AI i opgaven, herunder en kritisk vurdering af potentielle bias, såkaldte “hallucinationer” (dvs. AI-genererede oplysninger, der fremstår troværdige, men som er faktuelt forkerte eller opdigtede), samt relevante etiske problemstillinger.