Skip to main content

Projektorienteret forløb (praktik) og projektsamarbejde

Der er mange gode grunde til at tage et projektorienteret forløb. Formålet er at sikre, at du: 

  • får afprøvet dine teoretiske færdigheder i praksis.
  • oplever, hvordan det er at løse opgaver på en arbejdsplads.
  • får skabt et netværk.

Undersøgelser viser, at netop de erfaringer gør dig til en mere attraktiv kandidat på arbejdsmarkedet.

Hvad får projektstedet ud af forløbet?

Et projektorienteret forløb er ikke kun en god ide for dig, det er også til gavn for projektstedet. Du kommer som studerende med et friskt syn på tingene og med nye teorier og metoder. Et ophold kan derfor give virksomheden/organisationen adgang til den nyeste viden og mulighed for udvikling.

Dansk Industri, Dansk Erhverv og Danske Universiteter har sammen udgivet en pjece om projektorienteret forløb. Den giver masser af inspiration til forløbet og fortæller hvad studerende og virksomheder får ud af et samarbejde.

Sådan planlægger du dit forløb

Der er 2 muligheder: 

1: Projektorienteret forløb er obligatorisk på din uddannelse 
Det kan du se om det er på din uddannelse i  din forløbsmodel

2: Projektorienteret forløb kan muligvis erstatte andre fagelementer på din uddannelser såsom valgfag 
Hvis projektorienteret forløb ikke er en obligatorisk del af din uddannelse, har du måske mulighed for at gøre et eller flere af dine valgfag/valgfrie elementer til et projektorienteret forløb. Find ud af om projektorienteret forløb er en mulighed på din uddannelse i uddannelsens studieordning under § 3.2 > find din årgang > se under "Projektorienteret forløb".

Før du går i gang med at søge projektsted, skal du overveje, hvor du synes det kunne være spændende at komme i praktik og hvilke områder og opgaver, du gerne vil arbejde med. Nogle projektsteder har konkrete projekter, som de ønsker hjælp til at løse, men ofte skal du selv definere de arbejdsopgaver og -områder, du ønsker at varetage.

Få styr på dine kompetencer
Prøv at sætte ord på dine kompetencer og hvad du kan tilbyde projektstedet. Det er også det, der skal danne udgangspunkt for din ansøgning. Ta’ evt. fat i Karrierevejledningen. De kan hjælpe med at afklare dine kompetencer og de tilbyder også sparring ift. din ansøgning og CV.

I fagbeskrivelsen for det projektorienterede forløb kan der være fastsat et antal timer for opholdet i projektstedet, som skal fremgå af projektaftalen (se pkt. 6). Hvis timetallet ikke fremgår af fagbeskrivelsen, kan du gå ud fra nedenstående timetal:

 

5 ECTS  10 ECTS  15 ECTS 20 ECTS 
 140 arbejdstimer  280 arbejdstimer  420 arbejdstimer  560 arbejdstimer

Timetallet er inklusive: 

  • arbejdstimer hos projektstedet
  • udarbejdelse af projektrapport
  • anden forberedelse
  • evt. mundtligt forsvar af projektrapport
Du må ikke modtage løn under dit projektorienterede forløb, hvis det skal være ECTS-givende. Du kan få SU og må også modtage penge fra projektstedet til dokumenterede udgifter i forbindelse med dit forløb, fx transport, husleje og telefonregning.

Projektstedet kan give dig en erkendtlighed, det vil sige en slags belønning eller gave, som tak for din indsats. Det må være op til 3.000 kroner pr. måned, dit forløb varer. Det er ikke almindelig praksis, og ikke noget, du skal forvente.

Se beskrivelse hos SU.

Du er selv ansvarlig for at finde et projektsted. Det kan både være i en dansk eller udenlandsk organisation/virksomhed. Ved projektorienteret forløb i udlandet kan du kontakte SDU International for hjælp til planlægning af dit ophold.  

4 ting du kan gøre for at finde et projektsted
Du kan gøre flere forskellige ting for at finde et projektsted:

 

  1. Kig efter projektopslag i SDU Jobbank eller på andre jobsøgningsportaler.
  2. Opsøg selv interessante virksomheder og søg uopfordret.
  3. Spørg på din uddannelse (studiesekretær eller studieleder), om de har en liste over, hvor tidligere studerende har været i projektorienteret forløb.
  4. Snak med undervisere på din uddannelse. De kan have kontakter både inden og uden for universitetet.

Når du har skabt kontakt til projektstedet, er det vigtigt, at I afstemmer forventninger:

  • hvad du forventer af projektstedet?
  • hvad kan virksomheden forvente af dig?
  • hvilken periode skal du være i projektstedet?
  • hvem er din kontaktperson?


Få en fast kontaktperson
Kontaktpersonen skal fungere som din sparringspartner i hverdagen og være ansvarlig for at skabe gode rammer for dit ophold.  

Afstem forventningerne med projektstedet  

Nogle projektsteder har konkrete projekter, som de ønsker hjælp til at løse, men ofte skal du selv indkredse og definere de arbejdsopgaver og -områder, som du kunne forestille dig at varetage. Du kan derfor med fordel gøre dig overvejelser angående dine arbejdsopgaver. Refleksion og aktiv stillingtagen fra din side af kan sikre dig det størst mulige faglige udbytte og den bedst mulige forbindelse mellem faglighed og praksis.  

 Du kan eventuelt udarbejde en plan, hvor du sammen med kontaktpersonen planlægger, hvilke arbejdsopgaver og -funktioner du skal varetage og hvornår. 

Du kan også få hjælp ved bl.a. Karrierevejledningen til at definere dine kompetencer og sætte ord på, hvad du ønsker at få ud af dit praktikophold og derigennem indkredse, hvad du ønsker af arbejdsopgaver. 

På baggrund af den mundtlige aftale skal du og projektstedet udfylde en skriftlig projektaftale i SDU’s blanketsystem. Ved at udfylde projektaftalen godkender både du og projektstedet aftalen.

Du finder projektaftale for projektorienteret forløb under Studieblanketter

Dit studie skal godkende det faglige indhold
Når du har udfyldt projektaftalen i blanketsystemet, skal dit studie godkende det faglige indhold i aftalen. I deres vurdering, lægger de vægt på at aftalens faglige indhold er i tråd med kursets fagbeskrivelse.

Udfyld projektaftalen så snart du kan og gerne 14 dage før semesterstart
Du kan udfylde projektaftalen i blanketsystemet, så snart du har aftalen på plads med dit projektsted. Udfyld gerne aftalen inden 15. august for projektorienteret forløb i efterårssemestret, og inden 15. januar for projektorienteret forløb i forårssemestret. Så kan dit studie nå at godkende aftalen inden semesterstart. 

Projektaftalen skal være på plads og godkendt før du kan gå i gang
Projektaftalen skal være godkendt af dit studie, før du kan gå i gang med det projektorienterede forløb. Kan du ikke nå at finde et projektsted eller har du ikke fået projektaftalen på plads inden semesterstart, kan du tage en snak med din studiesekretær, som vil hjælpe dig med at finde en god løsning.

Fortrolighedserklæring
Nogle virksomheder og organisationer arbejder med fortrolig information og vil kræve en fortrolighedserklæring forud for samarbejdet. Som med projektaftalen, vil nogle virksomheder/organisationer allerede have standarder for hvordan en fortrolighedserklæring skal udformes. Hvis ikke, kan du bruge SDU´s fortrolighedserklæring. Fortrolighedserklæringer skal sendes til contracts@sdu.dk for gennemgang og juridisk godkendelse inden underskrift fra SDU.


Din vejleder på SDU fungerer som din sparringspartner, både i forhold til det faglige indhold i projektaftalen, og når du udarbejder rapporten. Hos studiesekretæren  kan du få oplyst om du selv skal finde en vejleder eller om vejleder bliver tildelt af uddannelsen.

 

I forbindelse med tilmelding til undervisning skal du tilmelde dig det projektorienterede forløb via Selvbetjeningen. 

Sideløbende med dit projektorienterede forløb udbydes et karriereforberedende forløb, også kaldet Career Management Skills (CMS), som gør dig endnu mere klar til din karriere.

På nogle uddannelser er det karriereforberedende forløb en obligatorisk del af det projektorienterede forløb, på andre er det frivilligt at deltage.

Se om det er obligatorisk på din uddannelse i studieordningen.


Du afslutter dit projektorienterede forløb med at udarbejde en projektrapport. Rapportens længde afhænger af, hvor mange ECTS dit projektorienterede forløb vægter.  I kursets fagbeskrivelse, som du finder i studieordningen, kan du se krav til rapportens længde og eksamen.




Et projektsamarbejde er et samarbejde du etablerer med en virksomhed eller organisation i forbindelse med større opgaver på din uddannelse – fx bachelorprojektet eller dit speciale. Samarbejdet kan se ud på mange forskellige måder, og kan fx være dataindsamling i virksomheden/organisationen eller arbejde med konkrete problemstillinger hos virksomheden/organisationen.

Prøv teorien af i praksis med et projektsamarbejde
Gennem et projektsamarbejde, har du mulighed for at sætte al den teori du har lært på din uddannelse i spil i praksis. Samarbejdet kan derudover give din ny inspiration til uddannelsen og nyt netværk.

Virksomheder og organisationer er glade for projektsamarbejde og har også gavn af samarbejdet
Virksomheden/organisationen har også fordele ved samarbejdet, da de får friske øjne på deres arbejde og du kan bruge din helt opdaterede faglige viden til at løse konkrete udfordringer. Derfor er mange virksomheder og organisationer også meget glade for projektsamarbejde med studerende.

 

Find inspiration i SDUs jobbank og andre jobportaler
Har du ikke en konkret projektidé, er det en god idé at starte med at finde inspiration til projektet. Kig i SDUs jobbank og andre jobportaler, hvor du kan finde projekter hos virksomheder og organisationer. Opslagene kan du bruge som inspiration til, hvad du kan bruge et projektsamarbejde til og hvilken slags kompetencer der bliver søgt efter. Måske du opdager nogle muligheder du slet ikke havde tænkt over.

Overvej hvad du gerne vil have ud af samarbejdet

Før du går i gang med at lave et projektsamarbejde, skal du overveje, hvad du gerne vil have ud af samarbejdet. Vil du indsamle data du kan bearbejde, vil du løse en bestemt problemstilling eller noget helt tredje? Nogle virksomheder og organisationer har konkrete projekter, som de ønsker hjælp til, men ofte skal du selv definere den problemstilling du ønsker at takle.

Få styr på dine kompetencer og hvad du kan tilbyde
Prøv at sætte ord på dine kompetencer og hvad du kan tilbyde din samarbejdspartner. Hvis du er helt skarp på, hvordan dit projekt kan bidrage til virksomheden, bliver det meget lettere at etablere et samarbejde, hvor både du og virksomheden/organisationen får et godt udbytte.


Du er selv ansvarlig for at finde en virksomhed eller organisation at samarbejde med. Det kan både være en dansk eller udenlandsk virksomhed eller organisation.

3 ting du kan gøre for at finde en samarbejdspartner

Du kan gøre flere forskellige ting for at finde en virksomhed eller organisation at samarbejde med:

  1. Tjek SDUs jobbank og andre jobportaler. Måske der allerede er opslået et projekt hos en virksomhed eller organisation, som matcher det du gerne vil.
  2. Brug dit netværk. Spørg folk du kender, der arbejder et sted, hvor du måske kan bidrage. Brug LinkedIn til at få kontakt til interessante virksomheder. Spørg på din uddannelse (studiesekretær eller studieleder), og snak med dine undervisere.
  3. Søg uopfordret hos interessante virksomheder og organisationer. Finder du en interessant virksomhed/organisation, kan du søge uopfordret om et projektsamarbejde. Læs mere om uopfordret jobsøgning hos SDU RIO.

Vil du lave et projektsamarbejde som en del af dit bachelorprojekt eller speciale, skal du tale sammen med din vejleder om samarbejdet. Sørg for at lave en klar forventningsafstemning med din vejleder om hvordan projektsamarbejdet spiller sammen med det overordnede opgaveforløb.

Når du har skabt kontakt til en virksomhed eller organisation, er det vigtigt, at I afstemmer forventninger:

  • hvad forventer du af dem?
  • hvad kan de forvente af dig?
  • i hvilken periode skal I samarbejde?
  • hvem er din kontaktperson i virksomheden/organisationen?

Få en fast kontaktperson i virksomheden/organisationen Kontaktpersonen skal fungere som din sparringspartner i hverdagen og være ansvarlig for at skabe gode rammer for jeres samarbejde. 

Når du har lavet en mundtlig aftale med en virksomhed/organisation, er det en god idé at få aftalen ned på skrift. Du kan få brug for to typer skriftlige aftaler:

  • Projektaftale. Måske virksomheden/organisationen allerede har faste rammer for, hvordan sådan en aftale skal se ud. Hvis ikke, kan du bruge SDU´s aftale for projektsamarbejde.
  • Fortrolighedserklæring. Nogle virksomheder og organisationer arbejder med fortrolig information og vil kræve en fortrolighedserklæring forud for samarbejdet. Som med projektaftalen, vil nogle virksomheder/organisationer allerede have standarder for hvordan en fortrolighedserklæring skal udformes. Hvis ikke, kan du bruge SDU´s fortrolighedserklæring. Fortrolighedserklæringer skal sendes til contracts@sdu.dk for gennemgang og juridisk godkendelse inden underskrift fra SDU.


       

Det er en rigtig god idé løbende at evaluere på samarbejdet, sammen med din kontaktperson i virksomheden/organisationen og din vejleder på SDU. Får du den hjælp og den adgang du har brug for hos virksomheden/organisationen? Holder tidsplanen? Osv.

På den måde kan du tage udfordringer i opløbet og sikre at du kommer godt i mål med samarbejdet.



Hvornår samarbejdet afsluttes afhænger af den konkrete aftale du har lavet med virksomheden/organisationen. Uanset hvornår samarbejdet slutter, er det en god idé at afslutte samarbejdet på en god måde.

Del din færdige opgave
En god måde at runde samarbejdet af på, er at dele din færdige opgave med virksomheden/organisationen. Så kan de se hvad samarbejdet har mundet ud i og få et samlet overblik over dit perspektiv og input til virksomhedens arbejde.

Hold et afsluttende møde
Hold også gerne et afsluttende møde med virksomheden/organisationen, så I kan få evalueret på forløbet som helhed og tale om hvorvidt der er grundlag for at fortsætte samarbejdet, måske som studiejob, fuldtidsarbejde efter studiet eller andet.




Kontakt
Kontakt Studievejledningen på Humaniora

Databeskyttelse i opgaver

Se hvilke overvejelser du skal gøre dig, når du skriver opgaver, der indeholder personoplysninger, find skabelon til samtykkeerklæring mv.

Læs mere

Sidst opdateret: 17.10.2024