Skip to main content

Hvad betyder dit bachelorprojekt og speciale for din karriere?

Betyder emnet noget for min karriere?

Fra et akademisk synspunkt er de store projekter undervejs i din uddannelse din mulighed for at dygtiggøre dig akademisk, og vise, hvad du kan og hvad du har lært. Men du kan også bruge projekterne på at tage et skridt i din karriere. Som karrierevejledere synes vi selvfølgelig at det er en god idé at tænke fremad og på din karriere, særligt når du skal skrive speciale.

 

Tænk karriere når du skal vælge emne

Nu tænker du måske at vi vil have dig til at vælge et emne, der direkte kan bruges ”i den virkelige verden.” Noget som en virksomhed kan gå ud og implementere. Det er ikke det, vi vil sige. Du kan sagtens skrive speciale om noget meget akademisk eller teoretisk og stadig tænke karriere ind. 

Overvej:
  • Hvad vil du gerne lave, når du er uddannet?
  • Hvilke arbejdsopgaver kunne du tænke dig?
  • Kan du vinkle dit emne, så du får noget af den viden, eller de kompetencer, du skal bruge i det job, du gerne vil have?

Måske er der et felt eller område, du gerne vil arbejde inden for, men mangler viden omkring. Det kan også være, du gerne vil arbejde med kvalitativ analyse, som du kan bruge som metode i specialet.

 

Skriv i samarbejde med en virksomhed

Det er ikke den eneste måde at tænke karriere ind i dit speciale, men det er en rigtig god måde at gøre dit speciale relevant og få noget praktisk erfaring på samme tid.  At skrive speciale i samarbejde med en virksomhed kan være indgangen til et job i den virksomhed. Du peget på et område, de kan arbejde med. Hvem ville være bedre til at arbejde med det, end dig? Måske kan de ikke bruge dig i den virksomhed, men så kan de måske bruge din viden et andet sted. Det kan være det, du kan slå på i din ansøgning og som lander dig jobbet.

Et projektsamarbejde kan gøres på mange måder. En del virksomheder tilbyder for eksempel, at du kan få en plads hos dem, mens du skriver dit speciale. Brug det til at møde andre uden for universitetets mure. Det er en god mulighed for at gøre dig synlig og skabe et netværk. Og hvem ved? Måske kan det lede til et job efterfølgende. 

 

Sådan finder du en virksomhed: 
  • Tag et kig i Jobbanken. Under "Projekter" kan du se opslag fra virksomheder, der leder efter dig til at skrive opgave hos dem. Måske er der noget interessant?
  • Har du et emne, men mangler en virksomhed? Tag kontakt til en! Måske har du en virksomhed i tankerne. Hvis ikke, kan du for eksempel finde inspiration i Jobbanken. Alle virksomheder, der har et opslag, er villige til at samarbejde med en studerende. Hvis du ser en spændende virksomhed, kan du altid tage kontakt og foreslå dit projekt. 
  • Hold øje med medierne. Hvem bliver der snakket om? Er der nogle der står med en spændende udfordring? Tag også et kig i aviserne - der står tit information om virksomheder, som du ikke finder online. 

 

Dit projekt skal give mening for både dig og virksomheden

Du skal forklare dem, hvordan dit projekt kan skabe værdi for dem. Hvis de ikke kan se det, er det ikke sikkert, de vil bruge ressourcer på det.

Det kan betyde, at du bliver nødt til at rette dit projekt til, så det passer til både dit og virksomhedens behov. De er måske ikke interesseret i hele dit speciale, men det, du finder ud af, som vedrører dem. Det kan være, de vil have, du holder et oplæg eller leverer en kort rapport til dem med dine resultater. Det er er en aftale, du laver med virksomheden, og det kan godt ligge, efter du har afleveret dit speciale. Du behøver ikke aflevere specialet og dine resultater til virksomheden på samme tid.

Hvis du vil skrive speciale i samarbejde med en virksomhed, skal du lave en projektkontrakt.  Den finder du i bunden af vores sider om projektorienteret forløb.

 

Tænk karriere når du har valgt (et teoretisk) emne

Selvom dit speciale ikke har været med et fokus på erhvervslivet, kan det stadig være relevant. Nogle gange er det let at se, andre gange kræver det lidt øvelse:

  • Er dit emne vigtigt? Hvorfor? For hvem?
  • Hvordan kan det vinkles for at være interessant for andre?
  • Hvordan kan tematikkerne eller metoderne bruges andre steder?
  • Er der andre, der er interesseret i din specialistviden?

Du kan bruge dit speciale som en ’billet’ ind i en virksomhed eller i et netværk. Brug den som en grund til for eksempel et kaffemøde, hvor I snakker om, hvad du fandt frem til. 

Tænk over, hvordan din viden kan skabe værdi for en virksomhed. Øv dig på at fortælle, hvordan dit speciale kan bruges, ikke hvad det handlede om. Det kan også være, at dit speciale egner sig til at blive udgivet. Måske er det noget du kan skrive artikler om eller holde oplæg for virksomheder eller organisationer om. Det kan måske også blive til en podcast. Du må gerne være kreativ.

Husk også, at dit speciale er mere, end hvad du har skrevet om. Det handler også om processen, og hvad du har lært af den. Det, du lærer af din proces, er også kompetencer du får. Når du skriver speciale, er du projektleder på dit eget projekt og du får en forståelse for, hvordan du arbejder og hvad en god proces er for dig.

Vil du gøre din specialeskrivning til en god proces? Tag et kig på Studie- og Trivselsvejledningens sider.

Har du brug for sparring?

Book en tid til karrierevejledning og få en snak om dine muligheder og hvilken vej du skal gå.

Book

Lyt dig klog

Lyt til podcasten Karrierelands afsnit om at tage valg undervejs i din uddannelse.

Lyt nu

Se vores arrangementer om dine valg undervejs

Få hjælp og input til, hvordan du tager gode valg undervejs i din uddannelse.

Se arrangementer

Sidst opdateret: 15.04.2024