Skip to main content

Studiestart på Engineering, Innovation & Business

Vores mentorer, Jannik og Elizabete, står klar til at tage imod dig og guide dig gennem studiestarten. Du møder Jannik og Elizabete den 29. august til introdagene på Campus Sønderborg

Se dit studiestartsprogram

Informationen er tilgængelig på den engelske side.

Indholdet finder du på den engelske version af siden.

Du skal som ny ingeniørstuderende bestå studiestartsprøven for at kunne fortsætte på uddannelsen. Studiestartsprøven afvikles ved semesterstart, og du har to forsøg til at bestå den.

For at bestå studiestartsprøven skal du gennemføre e-læringsforløbet How to Uni. Mens hovedformålet med studiestartsprøven er at klarlægge, om du er påbegyndt din uddannelse på SDU, er formålet med How to Uni at hjælpe dig godt i gang med dine studier.

I How to Uni får du svar på:

  • Hvad er SDU for en størrelse?
  • Hvad forventer dine undervisere af dig?
  • Hvordan får du en god start på studielivet?
  • Hvilke IT-systemer skal du bruge når du er studerende på SDU?
  • Hvilke regler skal du være opmærksom på?

Gennemfører du ikke forløbet inden for den fastsatte frist, får du et forsøg mere (en såkaldt reeksamen), der ligeledes består af gennemførelse af How to Uni.

Består du heller ikke reeksamen, bliver du udmeldt fra universitetet. Vær venligst opmærksom på, at hvis du bliver udmeldt pga. manglende beståelse af studiestartsprøven, vil du ikke kunne genindskrives på samme uddannelse senere, medmindre universitetet vurderer, at dine forudsætninger for at gennemføre uddannelsen er væsentligt forbedret.

Sådan består du studiestartsprøven

  • For at bestå studiestartsprøven skal du have gennemført How to Uni senest d. 4. september 2024 kl. 23.59. Det er muligt at gennemføre forløbet flere gange.
  • For at bestå reeksamen skal du have gennemført How to Uni senest d. 11. september 2024 kl. 23.59.

Få adgang til SDU’s digitale platform og How to Uni

How to Uni er klar til dig på SDU's digitale platform i løbet af august. For at kunne deltage i studiestartsprøven skal du således have adgang til SDU’s digitale platform. Derfor er det vigtigt, at du får bestilt dit studiekort og aktiveret din konto inden studiestart.

Du kan aktivere din konto på https://password.sdu.dk/newstudent.

Du vil få tilsendt en mail til den mailadresse, du har oplyst i din ansøgning med informationer om SDU’s IT-faciliteter og adgang til disse. Hvis du ikke har modtaget mailen inden for 1 uge, skal du henvende dig til helpdesk@helpdesk.sdu.dk.

Kontakt

Hvis du ikke har fået en studenter e-mail eller oplever andre IT-mæssige problemer, kan du kontakte SDU IT på helpdesk@helpdesk.sdu.dk eller telefon +45 6550 2990.

Hvis du har problemer med at tilgå studiestartsprøven eller ikke kan nå frem til semesterstart, kan du kontakte din uddannelses nøglepersoner.

Hvis du er forhindret i at deltage i studiestartsprøven, bør du søge om dispensation i Studienævnet.



Kurset er gratis og henvender sig til studerende, der er optaget på en af Syddansk Universitets ingeniøruddannelser og gerne vil have repeteret centrale dele af gymnasie-matematikken samt have forbedret deres elementære regnefærdigheder inden studiestart. Derudover får du muligheden for at møde medstuderende og opleve engelsk som undervisningssprog i matematik.

Praktiske oplysninger

Kurset afholdes 2 gange på SDU-Sønderborg.

  • Matematik Brush Up Team A -  fra og med torsdag d. 15. august til og med onsdag d. 21. august 2024.
  • Matematik Brush Up Team B -  fra og med torsdag d. 22. august til og med onsdag d. 28. august 2024.

Ved tilmelding til et af kurserne er det SDU's naturlige forventning, at man deltager i hele kurset og er motiveret. Medbring skriveredskaber og lineal. Kurset foregår på engelsk.

Tilmelding

Man tilmelder sig kurset pr. mail til sign_on@sdu.dk senest lørdag d. 10. august. Mailen skal afsendes fra din studentermail (den e-mailadresse, man får ved optagelsen).

Du modtager yderligere praktisk information vedrørende kurset 1 uge inden kursusstart via ItsLearning (SDUs intranet).

Spørgsmål til kurset inden tilmelding

Kontakt Dorthe Wildt Nielsen via dwn@sdu.dk eller på telefon 6550 1609.

Hvis du er optaget på en bachelor eller diplomingeniøruddannelse, og du har tidligere bestået fag på en bachelor- eller professionsbacheloruddannelse, skal du søge om merit for disse fag.

Hvis du er optaget på en civilingeniøruddannelse (=kandidatuddannelse), og du har tidligere bestået fag på en kandidatuddannelse, skal du søge om merit for disse fag.

Hvis meritansøgningen bliver godkendt, vil de tidligere beståede fag indgå i din nye uddannelse og erstatte enten obligatoriske fag eller valgfag.

Hvilke fag kan jeg få startmerit for?

Du kan kun få merit for fag, der er relevante på din nye uddannelse. Før du søger om merit (udfylder ansøgningsskemaet) er det derfor en god ide at undersøge, hvilke fag på din nye uddannelse, der umiddelbart vil kunne erstattes af dine beståede fag på din tidligere uddannelse. Se på din nye uddannelses opbygning, som du finder her. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at du i forbindelse med sagsbehandlingen af din meritansøgning kan få merit for fag, som du IKKE har søgt om merit for.

Hvornår skal jeg senest søge om startmerit?

Du skal søge om startmerit snarest efter optagelsen, og senest den 1. oktober.

Hvordan søger jeg om startmerit?

  • Log på https://spoc.sdu.dk og vælg Studienævn -> Merit -> Startmerit
  • Udfyld ansøgningsskemaet ”Startmerit”
  • Angiv alle de fag, du har bestået, på venstre side af skemaet
  • Angiv de fag, du ønsker erstattet, på den højre side af skemaet
  • Husk at vedhæfte dokumentation for
  1. fagbeskrivelserne for alle beståede fag i pdf-format. Det er ikke nok at linke til fagbeskrivelserne, selve teksten skal fremgå af pdf-filen/rne.
  2. beståede fag i form af et eksamensbevis, karakterudskrift eller lignende.

Det gør du ved at finde filen ved at klikke på ”gennemse”, trykke på ”upload fil” og ”gem”.

Svar på første vurdering

Din uddannelseskoordinator indhenter vurdering af din ansøgning i fagmiljøet på din nye uddannelse.

Positiv vurdering

Hvis det vurderes, at du kan få merit på baggrund af de fag, du har bestået tidligere, får du besked herom på din SDU-mail. Vurderingen bliver også automatisk videresendt til Studienævnet. Hvis du ikke har indsendt verificeret (=stemplet og underskrevet) dokumentation for de beståede fag i forbindelse med ansøgningen om startmerit, skal du eftersende det snarest til studienaevn@tek.sdu.dk, medmindre fagene er bestået ved anden uddannelse på SDU.

Uddannelseskoordinatoren vil evt. også vejlede dig ift. tilmelding til fag på senere semestre, hvis du får meritoverført mange fag. Dermed kan du følge undervisning i de korrekte fag helt fra starten, og derved evt. forkorte din studietid.

Negativ vurdering

Hvis det vurderes, at de fag, du har bestået på din tidligere uddannelse, ikke er relevante, får du besked herom til din SDU-mail. Du behøver ikke at foretage dig yderligere, medmindre du er uenig i vurderingen. Hvis du fastholder din ansøgning, og mener, at du, trods den faglige vurdering, bør få merit, skal du videresende vurderingen til studienaevn@tek.sdu.dk.

Studienævnets behandling af startmerit (efter første vurdering er foretaget)

Studienævnssekretariatet beder dig om at indsende supplerende dokumentation i sagen, hvis det vurderes nødvendigt. Når sagen er fuldt oplyst (=Studienævnssekretariatet har modtaget alle de nødvendige oplysninger samt evt. dokumenter), bliver ansøgningen om startmerit behandlet på det førstkommende studienævnsmøde.

Hvornår kan jeg forvente at modtage en afgørelse?

Din ansøgning bliver afgjort på førstkommende studienævnsmøde, når Studienævnssekretariatet har modtaget alle nødvendige oplysninger samt evt. dokumenter. Du kan forvente at modtage afgørelsen på din SDU-mail senest 20 hverdage efter behandling af din ansøgning på det pågældende studienævnsmøde. Når afgørelsen foreligger, kan du forvente, at resultatet er synligt i studenterselvbetjeningen (https://sso.sdu.dk) inden for nogle uger.

Har du spørgsmål til ansøgningsprocessen, kontakt gerne din uddannelseskoordinator.

Hvad sker der, hvis jeg IKKE søger om startmerit

Hvis du undlader at søge om startmerit, selvom du tidligere har bestået relevante fag, kan du indberettes for brud mod regler om disciplinære foranstaltninger over for de studerende ved SDU.



vejviser-siden for SDU Sønderborg kan du downloade et kort over Alsion og taste din adresse ind for at finde vej.

Café Alsion har åbent mandag - fredag fra 7.30-14.00.

Find mere information på deres website.

 På SDU Sønderborgs bibliotek kan du låne bøger og tidsskrifter fra hele Syddansk Universitetsbiblioteks samling. Læs mere

Studerende kan booke lokaler på https://mitsdu.sdu.dk/booking.

Se også regler for leje af lokaler på SDU.

Husregler for din færden på SDU.

Tabte og glemte sager på SDU

Sager, der er tabt eller glemt på en af SDU’s lokationer, og indleveret til Teknisk Service håndteres som følger:

  • Værdifulde genstande afleveres til Hittegodskontoret snarest muligt, dvs. i løbet af et par dage efter indleveringen, medmindre ejeren har afhentet genstanden forinden. Eksempler på værdifulde genstande er; penge, særligt værdifulde smykker, elektronik, computere, ure, mobiltelefoner, dyre beklædningsgenstande, tasker og lignende.
  • Alle genstande med navn på, fx pas, kørekort og lignende afleveres til Hittegodskontoret snarest muligt, dvs. i løbet af et par dage efter indleveringen, medmindre ejeren har afhentet genstanden forinden. Teknisk Service forsøger altid at kontakte ejeren først, hvis der er tydeligt navn på genstanden, inden aflevering til Hittegodskontoret.
  • Tabte og glemte sager udover ovenstående opbevares af SDU i mindst 30 dage, hvorefter genstandene kan bortsælges, bortgives eller destrueres, medmindre ejeren har afhentet genstanden forinden.

Tabte og glemte sager kan indleveres – og afhentes – hos Teknisk Service. På Campusvej i Odense er det ved receptionen på Campustorvet, og i København, Slagelse, Kolding, Esbjerg og Sønderborg er det hos Teknisk Services betjente.

Bemærk: SDU kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle forsvundne værdigenstande. Vi opbevarer kun de genstande vi finder, men da lokalerne først bliver gjort rene om morgenen, kan ting godt nå at forsvinde inden rengøringen finder dem.

Information om sikkerhed til studerende


Brugbar information og links til din studiestart på SDU Sønderborg

Se den engelske version af siden.

Sønderborg