Skip to main content

Bachelorprojektet

Bachelorprojektet demonstrerer din evne til på kvalificeret vis at identificere, formulere, analysere og bearbejde en akademisk problemstilling inden for et afgrænset fagligt emne, der afspejler hovedvægten i din uddannelse.

Selve projektarbejdet består af litteratursøgning og -læsning, evt. eksperimenter og bearbejdning af resultater. Kort sagt får du mulighed for at snuse til det at forske. Du kan nå langt med et projekt af dette omfang, da det omhandler et afgrænset emne.

Bachelorprojektet udgør afslutningen af bacheloruddannelsen og vægter som udgangspunkt 10 ECTS.

Efter eget valg kan du dog udvide projektet til 15 ECTS ved at inddrage de 5 ECTS valgfag.

 

Tilmelding til bachelorprojektet finder sted sammen med den øvrige kursustilmelding via studenterselvbetjeningen.

Tilmeldingsperioden er 20.-30. november for projekter, der udarbejdes i forårssemestret, og 20.-30. maj for projekter, der udarbejdes i efterårssemestret.

Hvis du udarbejder dit bachelorprojekt i fællesskab med andre studerende, skal I hver især tilmelde jer projektet via studenterselvbetjeningen.

Studieledelsen afholder et orienteringsmøde om de formelle rammer for bachelorprojektet og om, hvordan du kan finde frem til relevante projektemner og mulige vejledere. Det er dog din opgave at tage kontakt til en vejleder i god tid, inden du ønsker at påbegynde dit bachelorprojekt. Du kan også vælge at spørge underviserne direkte om potentielle projekter.

Vejlederen den person, du er tilknyttet under projektet, og som hjælper og rådgiver dig undervejs. Du kan forvente minimum 15 timers vejledning i forbindelse med dit bachelorprojekt.

Vejledningen kan være i form af gennemlæsning af enkelte afsnit, indføring i forsøg eller lignende. Der er dog ikke meningen, at vejlederen skal rette hele rapporten igennem inden den endelige aflevering. Det er hovedvejlederens ansvar, at bachelorprojektet har et omfang, så det kan gennemføres inden for den fastsatte tidsramme.

Projektet kan laves med en ekstern samarbejdspartner, eksempelvis en virksomhed uden for universitetet. Hovedvejlederen skal dog være en intern vejleder fra enten Det Naturvidenskabelige Fakultet eller Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Ved projektets begyndelse

Ved et eksperimentelt bachelorprojekt må problemformuleringen defineres inden for rammerne af de faciliteter (metoder, apparatur, ekspertise etc.), som vejlederen råder over. Vejlederen vil derfor spille en meget aktiv rolle i den indledende planlægning af bachelorprojektet.

Ved et teoretisk bachelorprojekt er der typisk mulighed for at definere indholdet lidt bredere i forhold til vejlederens forskningsekspertise. Vejlederens vigtigste rolle ved teoretiske bachelorprojekter er at sikre, at der er tilstrækkelig viden om det valgte emne til, at du kan skrive en fornuftig bachelorrapport. Modsat kan det også være vigtigt, at vejlederen hjælper dig med at afgrænse emnet og få rapporten fokuseret, hvis der er meget store mængder viden til rådighed.

Ved både eksperimentelle og teoretiske bachelorprojekter må vejlederen indledningsvis sikre sig, at du er fortrolig med fremgangsmåden for at fremskaffe den nødvendige videnskabelige litteratur.

Under projektet

Ved et eksperimentelt bachelorprojekter vil de nødvendige eksperimentelle rutiner blive introduceret af vejlederen eller øvrige personer i vejlederens laboratorium. I fællesskab med vejlederen vil du gennemgå resultaterne og tolke dem i forhold til den videnskabelige litteratur om emnet.

Ved et teoretisk projekt vil det være hensigtsmæssigt, at du diskuterer rapportens opbygning med vejlederen. Dette gøres på et tidspunkt, hvor du har fået læst det meste af litteraturen og dannet dig et overblik over fagområdet.

I øvrigt vil vejlederens rolle under projektets forløb være at give dig svar på de spørgsmål, der måtte opstå undervejs.

Hurtigst muligt efter tilmelding – og senest en uge efter semesterstart – skal du aflevere en digital projektkontrakt med en tilhørende problemformulering, som du og din projektvejleder udarbejder i fællesskab.

Hvis du udarbejder dit bachelorprojekt i samarbejde med andre studerende, skal I kun indsende én fælles projektkontrakt med alle gruppemedlemmers navne.

Når projektkontrakten er godkendt, eller hvis der opstår problemer undervejs i processen, vil du blive orienteret via din SDU-mail.

Vær opmærksom på, at det ikke er muligt at aflevere projektkontrakten efter fristens udløb.

En klassisk naturvidenskabelig rapport indeholder typisk nedenstående elementer. 

De fremhævede elementer tæller med, når du opgør rapportens omfang.

  1. Forside
  2. Evt. forord
  3. Indholdsfortegnelse
  4. Ordliste over anvendte forkortelser
  5. Abstract/resumé
  6. Hypotese/projektets formål
  7. Indledning
  8. Metoder og materialer
  9. Resultater
  10. Diskussion
  11. Konklusion
  12. Perspektivering
  13. Referencer
  14. Litteraturliste
  15. Bilag

I forbindelse med formidlingsprojekter og teoretiske bachelorprojekter kan det være relevant at afvige fra den klassiske rapportstruktur.

Under alle omstændigheder aftaler du den præcise opbygning nærmere med din hovedvejleder, som skal se dit forslag til rapportens struktur, inden du begynder at skrive rapporten.

Rådata og andre informationer, der ikke er essentielle for rapporten, kan placeres i bilag. Bilagene tæller ikke med i rapportens sideantal, og det er vigtigt, at man kan læse og forstå rapporten uden at have læst bilagene.

Hvis resultaterne er af en kvalitet, hvor publikation af data overvejes, kan projektrapporten skrives som et artikeludkast på engelsk. Vejlederen må dog ikke involveres mere i skriveprocessen end ved almindelige bachelorprojekter. Derfor skal vejlederens detaljerede gennemlæsning af artikeludkastet vente til efter aflevering af rapporten. Denne type bachelorprojekter vil have yderligere en teoretisk delrapport, som redegør for tekniske detaljer, der ikke fremgår af artikeludkastet.

Krav til rapporten

Rapporten skal skrives på enten dansk eller engelsk.

Rapporten skal have et omfang af 20-30 normalsider, inklusive referencer og figurer. For rapporter, der skrives af to eller flere studerende, tilpasses omfanget tilsvarende.

En normalside defineres som 2.100 tegn, inklusive mellemrum.

Rapporten skal skrives med fontene Arial (overskrifter) og Times New Roman (brødtekst). Brødteksten skal være i skriftstørrelse 12, og der skal være 1  ½ linjeafstand.

Rapporten skal afleveres elektronisk i systemet Digital Eksamen.

Rapporten skal afleveres som ét pdf-dokument. Eventuelle bilag afleveres som et eller flere separate dokumenter. Som standard samles alle bilag i ét pdf-dokument. Hvis du har særlige bilag, som ikke kan afleveres i pdf-format (for eksempel programkode, film og lignende), kan disse bilag uploades som separate bilagsfiler. Du skal navngive din bachelorrapport som "Bachelorrapport" og så dit navn. Eventuelle bilag navngives blot med entydige navne.

Når du har afleveret rapporten, modtager du en elektronisk kvittering på din SDU-mail. Det er vigtigt, at du gemmer kvitteringen, da det er din dokumentation for, at du har afleveret rapporten rettidig.

Du finder afleveringsfristen for rapporten i kursusbeskrivelsen for dit bachelorprojekt. Hvis du ikke afleverer rapporten rettidigt, tæller det som et brugt eksamensforsøg, og du skal selv tilmelde dig reeksamen.

Bachelorprojektet evalueres ved, at du skriver en rapport over det udførte arbejde.

  • Hvis du udarbejder dit bachelorprojekt alene, bliver projektet bedømt på baggrund af selve rapporten.
  • Hvis du udarbejder dit bachelorprojekt i samarbejde med andre studerende, indgår rapporten i bedømmelsen ved en efterfølgende individuel mundtlig prøve.

Uanset om du udarbejder bachelorprojektet alene eller som et gruppeprojekt, bedømmes projektet efter 7-trinsskalaen med ekstern censur.

Bedømmelsesfristen for bachelorprojekter er 6 uger. Det betyder, at karakteren for dit bachelorprojekt skal offentliggøres senest 6 uger efter afleveringsfristen. Juli måned tæller ikke med ved beregningen af de 6 uger.

Du kan søge om dispensation til udsættelse af afleveringsfristen, hvis du kan dokumentere, at du ikke kan aflevere rapporten rettidigt på grund af usædvanlige forhold.

Bemærk, at udsættelse af afleveringsfristen først skal godkendes af din hovedvejleder, derefter af undervisningsudvalget og endelig af studielederen. Det er derfor vigtigt, at du kontakter din hovedvejleder, før du sender en ansøgning om udsættelse af afleveringsfristen.

Du skal sende din ansøgning senest 4 uger før afleveringsfristen. Hvis du ikke overholder denne frist, vil din ansøgning ikke blive behandlet.

Søg om dispensation til udsættelse af afleveringsfristen

Bachelorprojektet kan udarbejdes af højst fire studerende i fællesskab.

Det skal fremgå klart af rapporten, hvem der er ansvarlig for hvilke dele.

Kun én i gruppen skal aflevere rapporten og eventuelle bilag på gruppens vegne. Når rapporten er afleveret, modtager alle i gruppen en kvittering for aflevering via e-mail. Det er vigtigt, at I gemmer kvitteringen, da det er jeres dokumentation for, at I har afleveret rapporten rettidigt.

Rapporten indgår i bedømmelsen ved en efterfølgende individuel mundtlig eksamen.


Særligt for bachelorprojekter på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

Som bachelorstuderende har du ikke krav på en fast kontorplads, men du er velkommen til at søge. Du kan få en ansøgningsblanket af din vejleder.

Hvis du får tildelt en kontorplads, kan det af pladshensyn muligvis være et andet sted end resten af den forskningsgruppe, du er tilknyttet. I forbindelse med tildelingen af en plads vil du også kunne få udleveret en nøgle, så du kan komme ind i kontorer og laboratorier. Du skal henvende dig til studiesekretær Inger Rose Hansen for at få en nøgle.

Hvis du har brug for adgang til instituttets mapper på SDU's fællesdrev (S-drevet), skal du have tilladelse fra din vejleder. Når du ansøger om en kontorplads, skal du angive på ansøgningsskemaet, hvilke mapper, du ønsker adgang til.

Hvis du skal i laboratoriet i forbindelse med dit bachelorprojekt, vil du i de allerfleste tilfælde få tildelt en plads i et stinkskab hos den forskningsgruppe, du bliver tilknyttet.

Det kan være, at du skal dele pladsen med andre, så vis hensyn, mærk dine ting tydeligt, og hold din plads ryddelig. Du skal selv tage dig af dit affald og din opvask.

Spørg gruppens laborant om mærkning af affaldsdunke, eller brug sorteringsnøglen.

Opvask foregår efter aftale med laborant Gitte von Qualen i et af instituttets opvaskerum, henholdsvis i stueetagen og på 1. sal.

Du må som udgangspunkt kun være i laboratoriet inden for normal arbejdstid, og kun hvis en laborant, en ph.d.-studerende eller din vejleder er til stede.


Sidst opdateret: 03.09.2024