Health Tech Innovator er et innovationsforløb, hvor studerende fra TEK og SUND sammen skal udvikle teknologiske løsninger på konkrete problemstillinger i sundhedsvæsnet.
Health Tech Innovator skal understøtte innovative og entreprenante kompetencer hos de studerende, som er vigtige kompetencer for både studerende på SUND og TEK. Det er netop derfor, at samarbejdet imellem kommende ingeniører og sundhedspersonale er vigtigt.
Ingeniørstuderende er vant til at arbejde projektorienteret og kender til de moderne teknologier, materialer og elektronik. Det er lægerne og personalet, som er ude i klinikken og tæt på patienten, der kender til behovene og møder problemstillingerne.
Groft sagt ved ingeniørerne, hvordan man udvikler nye produkter til sundhedssektoren, og sundhedspersonalet ved, hvad der er behov for. Derfor skal de studerende, allerede under studiet lære at arbejde tværfagligt. På den måde får de kendskab til hinandens kompetencer, og får et netværk, de kan bruge senere i karrieren.
Tilbuddet henvender sig derfor til alle studerende, der har interesse for teknologi, forskning og sundhed. HTI giver de studerende værktøjer, som kan danne grundlag for et forskningsprojekt eller muligheden for at starte en virksomhed
Sådan forløber Health Tech Innovator
I løbet af foråret kommer de studerende igennem fem workshops, som bl.a. byder på spændende oplæg af forskellige eksperter fra innovationsmiljøet i Odense, undervisning i kreativ idégenerering og projektarbejde, udarbejdelse af professionelle personlighedsprofiler samt meget andet.
Programmet afsluttes med en finale, hvor de enkelte grupper skal pitche foran et dommerpanel. Der er pengepræmier til flere vindergrupper!
Programmet er støttet af både SUND og TEK, og der er afsat midler til, at de studerende har mulighed for at arbejde videre med deres projekt i Health Tech Innovator Fase II.
Lektor Søren Jensen (TEK), lektor Mette Rothman (SUND) og forretningsudvikler Knud Engbjerg (RIO) er ansvarlige for forløbet.
Health Tech Innovator er et ekstra-curriculært program, dvs. der gives ingen ECTS.