Skip to main content
DA / EN
#studieliv

Studenterpuljen på SDU

Har du eller din forening en god idé til et initiativ, der kan bidrage til at fremme studiemiljøet og trivslen på SDU?

Formål med studenterpuljen

SDU’s rektorat har afsat en pulje, som kan søges af alle studerende og studenterforeninger på SDU. Så har du en god idé, har du nu muligheden, for at sætte dit præg på universitetets arbejde med studiemiljøer og trivsel.

Med en pulje på 1 million kroner årligt ydes støtte til projekter, der bidrager til at understøtte det gode universitetsliv. Puljen er fordelt i fire portioner af 250.000 kr. der kan uddeles pr. kvartal.  Det er en klar prioritet, at initiativerne skal være studenterbårne, så de er udviklet og drevet af studerende, for studerende.

Vi ser frem til at læse jeres ideer.

Kontakt

Vil du vide mere, skriv til studentorg@sdu.dk.


Værd at vide

Studenterpuljen løber i perioden september 2024 til august 2027. 

Ansøgningsprocessen evalueres efter første semester 2024.

Ansøgning

Hvis du har en god idé til et initiativ, skal du endelig ikke tøve med at sende en ansøgning.
Søg via ansøgningsskemaet her (åbner i nyt vindue). Du skal være logget ind med din SDU-bruger for at tilgå ansøgningsskemaet og indsende ansøgning til puljen.

Hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen, er du altid velkommen til at skrive til studentorg@sdu.dk.

Ansøgningsfrist

Der er mulighed for løbende at sende ansøgninger. Sagsbehandlingstid på ansøgninger vil være maksimum 15 arbejdsdage. Bemærk, at ansøgninger ikke behandles i juli måned.

Vurdering af ansøgninger

Et udvalg af medarbejdere ansat i Studenterservice samt en studenterrepræsentant vurderer de indkomne ansøgninger ud fra ansøgningskriterierne. Kriterierne vil blive anvendt i ikke-prioriteret rækkefølge. Ansøgninger over 100.000 kr. skal godkendes af Prorektor.

Når ansøgningen er behandlet, vil du høre tilbage fra os på den e-mailadresse, du har oplyst under tovholder på projektet.

Udvalget forbeholder sig retten til at afvise eller udskyde ansøgninger fra foreninger eller studerende, der tidligere har modtaget støtte fra puljen.

Udbetaling af tilskud

Midlerne udbetales løbende som trækningsret ved SDU. Det vil sige, at midlerne ikke kan udbetales som et direkte økonomisk tilskud, men at tildelte midler anvendes ved, at SDU betaler de udgifter, der er givet tilsagn om støtte til. 

Puljen på 1 mio. kr. fordeles i fire portioner á 250.000 kr. pr. kvartal. Eventuelt ubrugte midler overføres til næstkommende kvartal inden for projektperioden. Eventuelt ubrugte midler overføres ikke til nyt kalenderår.

Vi vurderer de indkomne ansøgninger ud fra en række faste kriterier. 
For at komme i betragtning til puljemidlerne skal det fremgå af ansøgningen, hvordan initiativet er tænkt i forhold til kriterierne nedenfor:

Redegør for, hvordan initiativet bidrager til at forbedre studiemiljøet for de studerende ved SDU. Del gerne dine tanker og forslag til, hvordan initiativet kan tilrettelægges, så det også har en positiv indvirkning på studiemiljøet på længere sigt. Hvis det er relevant for ansøgningen, må du meget gerne inkludere målsætninger og succeskriterier – for eksempel hvor mange deltagere du forventer, som minimum bør deltage i arrangementet.
Beskriv målgruppen for initiativet. Hovedmålgruppen skal være studerende ved SDU, men præciser gerne nærmere, om initiativet f.eks. er knyttet til en bestemt faglighed, interesse, eller måske målrettet en gruppe af studerende, som du mener mangler et tilbud på SDU.
Initiativer kan være målrettet et fagligt segment, f.eks. specifikke studier, institutter eller fakulteter, men de skal som udgangspunkt være åbne for alle studerende ved SDU, der måtte ønske at deltage – uden diskrimination eller eksklusion.
Vedlæg et budget, der angiver både den samlede økonomiske ramme for initiativet og den planlagte anvendelse af puljemidlerne.
Beskriv, hvordan du vil fortælle dine medstuderende på SDU om initiativet/aktiviteten. Ansøgningen skal indeholde en kommunikationsplan.
Beskriv i ansøgningen, hvordan og i hvilken form du vil evaluere aktiviteten efter gennemførsel.

Arrangementer skal desuden være i overensstemmelse med SDU's erklæring om forskningsfrihed, undervisningsfrihed og debat- og ytringsfrihed (åbner i nyt vindue) samt overholde SDU's regler for lån og leje af lokaler på Syddansk Universitet (åbner i nyt vindue).

Der kan ikke søges støtte til følgende:

  • Rusmidler
  • Lønudbetaling (honorar til CVR-registreret oplægsholder og lignende er undtaget)
  • Administration
  • Underskudsdækning
  • Faste tilbagevendende udgifter
  • Videregivelse til foreninger og eller organisationer uden for SDU – herunder velgørende formål (midlerne må dog gerne anvendes i samarbejde med eksterne parter)
  • Støtte til iværksætteri

 Søg via ansøgningsskemaet her (åbner i nyt vindue).

Du skal være logget ind med din SDU-bruger for at tilgå ansøgningsskemaet og indsende ansøgning til puljen

Hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen, er du altid velkommen til at skrive til studentorg@sdu.dk.