Hvad er din nuværende jobtitel og jobfunktion?
Jeg er lektor i Kemi og Biologi ved Faaborg Gymnasium. Derudover er jeg pædagogisk faglig koordinator, og har som en del af denne funktion ansvaret for vores ret omfattende science-samarbejde med de lokale grundskoler. Eksempelvis afholder jeg hvert år ScienceCup for 7.-9. klasse og ScienceCup Junior for 5.-6. klasse som en del af Dansk Naturvidenskabsfestival.
Ydermere er jeg projektleder i Geo og Bio Science Center Syd, der er et projekt støttet af Region Syddanmark, og hvis formål er at flytte den naturvidenskabelige undervisning ud i naturen. Det betyder, at jeg underviser en del ude i Svanninge Bjerge - det er for børn/unge fra 5. klasse til 3.g.
Hvordan arbejder du med dine kompetencer fra din uddannelse?
I år har jeg ikke noget hold i Kemi, men kun Biologi - og så alt det andet! Men i min undervisning bruger jeg selvfølgelig en stor del af det, jeg lærte i min uddannelse; dog er det selvfølgelig klart, at det niveau, der undervises i på gymnasiet, ikke er nær så højt som det, jeg opnåede på universitetet.
På gymnasiet får jeg lov at bruge rigtig mange af mine faglige kompetencer - den faglige bredde er stor. Vi kommer i gymnasiet (i hvert fald på A-niveau-holdene) ind på stort set alle de emner, jeg selv mødte på universitetet, men dybden er jo en helt anden, og en del bliver der bare snuset meget overfladisk til. Og især inden for fysisk kemi og kvantekemi er der meget, jeg slet ikke har arbejdet med siden min tid på universitetet.
Til gengæld har fagene ”biologiformidling” og ”kemiske demonstrationsforsøg” været en god forberedelse til min nuværende dagligdag.
Hvordan bruger du de erfaringer, du fik i laboratoriet under studiet?
Jeg er ofte i laboratoriet med mine elever. Det ligger i STX-bekendtgørelsen, at 20 % af undervisningen skal være eksperimentel. Det gælder både Kemi og Biologi.
Hvilke kompetencer har du tilegnet dig efterfølgende i dit arbejdsliv?
Jeg er jo selvfølgelig efterhånden blevet rimelig rutineret i at tilrettelægge undervisning: Årsplaner, forløb og de enkelte moduler. Det med at stå frem og formidle og være på foran andre, uanset om det er i undervisningssammenhænge, eller når jeg er ude at holde oplæg på andre skoler, til diverse netværksmøder, til workshops eller mindre konferencer.
I forhold til selve undervisningen arbejder jeg også en del med synlig læring; det at bevidstgøre eleverne om, hvad vi er ved at lære og hvorfor - og hvordan vi kommer videre med næste skridt. Der er meget man skal overveje, når man planlægger og afholder et undervisningsforløb: Hvordan rammes alle elever? Hvordan sikres det, at alle får sagt mest muligt og er mest muligt aktive? Hvilken rækkefølge skal stoffet præsenteres i? Hvad skal der skrives på tavlen? Hvilke opgaver skal eleverne løse undervejs?
Ud over undervisningen står jeg for ScienceLab, der er vores samarbejde med grundskolerne inden for naturfag. I den sammenhæng har jeg arbejdet en del med at udvikle og afholde undervisningsforløb til yngre elever (ned til 5. klasse), men også med at udvikle og afholde 3-dages camps og i høj grad at organisere, strukturere og afholde vores to årlige ScienceCups for henholdsvis 7.-9. klasse, hvor der typisk deltager 300-400 elever, og for 5.-6. klasse, hvor der typisk deltager 200-300 elever.
Hvordan ser din karrierevej ud i grove træk?
Jeg startede som almindelig underviser. Senere overtog jeg ansvaret for samarbejdet med grundskolerne. Undervejs har jeg påtaget mig større og større ansvar, ikke kun for mine egne klasser, men også for flere projekter på skoleniveau eller i samarbejde ud af huset.
Det førte også til, at jeg for nogle år siden søgte og fik stillingen som pædagogisk faglig koordinator.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Det er meget varieret. Jeg kan undervise egne klasser i naturvidenskabeligt grundforløb, der handler om at lære de nye 1.g.-elever, hvad naturvidenskab er, i Kemi eller i Biologi. Eller jeg kan undervise grundskoleelever enten på gymnasiet eller i Svanninge Bjerge.
Jeg sidder ofte i møder, der handler om organisering eller reformimplementering (på organisationsniveau) samt mange andre administrative og ledelsesmæssige opgaver.
Derudover bruger jeg en del tid på mailkorrespondancer ud af huset og planlægning af udadrettede aktiviteter. I sommerhalvåret har jeg flere camps i Geo-Bio-regi, så i den periode bruger jeg meget tid på at planlægge, strukturere og ikke mindst afholde naturvidenskabelige lejrskoler på alle klassetrin fra 5. klasse til 3.g, ofte i samarbejde med Naturama, Øhavsmuseet eller den lokale naturskole Trente Mølle. Endelig bruger jeg en del tid på at udvikle og udarbejde undervisningsmateriale over de forløb, vi laver i Svanninge Bjerge.
Hvad var den største udfordring for dig som nyuddannet, og hvordan håndterede du den?
Tidspresset og alle de forskellige krav, der hele tiden var. Det var ikke bare almindelig undervisning; der sker så mange andre ting i gymnasiet, som man også skal være en del af, for eksempel store skriftlige opgaver, tværfaglige forløb osv. Her var det rigtig godt med erfarne og søde kolleger, der hjalp og guidede mig.
Målrettede du din uddannelse mod din nuværende stilling?
Min uddannelse var ikke målrettet at blive gymnasielærer. Undervejs fandt jeg ud af, at det var det, jeg ville, og tog de krævede formidlingsfag, men i starten havde jeg Biologi som centralt fag og fyldte alle mine valgfagsblokke ud med biologiske feltkurser Nogle af dem, eksempelvis Danske Naturtyper, har været virkelig brugbare i mit nuværende job, men der er også mange, jeg ikke har brugt. Her kunne jeg godt have tænkt mig noget mere Kemi, men det vidste jeg ikke på det tidspunkt.
Jeg startede med Biologi og sidefag i Kemi og skrev bachelor inden for økologi, men skiftede så over til Kemi med sidefag i Biologi, fordi jeg mødte miljøkemi, som jeg syntes var virkelig spændende. Men så sent i forløbet var der ikke mulighed for at tilvælge en masse ekstra kemikurser.
Hvad ville du gerne selv have vidst som studerende?
Hvad jeg ville med min uddannelse. Så havde jeg kunnet målrette den mere og fordele mine valgfag bedre mellem Kemi og Biologi.
Hvad vil du anbefale studerende at gøre for at lette overgangen til jobmarkedet?
Jeg fik mulighed for at undervise et enkelt hold på Middelfart Gymnasium, mens jeg skrev mit speciale. Jeg var en af de sidste, der kunne få afleveringsdatoen udsat på grund af relevant arbejde. Det var rigtig godt at prøve det af! Men jeg oplevede andre, der ikke kunne få deres afleveringsdato ændret på trods af tilsvarende arbejde, fordi der trådte nye regler i kraft.
Det er rigtig godt undervejs i uddannelsen at prøve kræfter med det, man regner med, skal være ens levevej efter endt uddannelse. Mange steder søges jo unge energiske medarbejdere med flere års erfaring. Det kan ikke lade sig gøre, men det pynter på ens CV og på ens selvtillid, hvis man har været ude at prøve et relevant job, inden man søger en fuldtidsansættelse.
Hvad fokuserer din arbejdsplads på, når I rekrutterer medarbejdere?
Faglighed, indstilling og samarbejdsevner vil jeg fremhæve som vigtige kompetencer.