Hvad går dit job ud på?
Jeg underviser gymnasieelever i Fysik og Religion. Når man underviser i Fysik, er der mange begreber, der for eleverne er ret abstrakte, og udfordringen er at undervise på en måde, der gør begreberne forståelige, så eleverne kan relatere til dem. Det er en konstant balancegang at leve op til kravene om, at undervisning skal være både engagerende og studieforberedende.
Hvordan fik du jobbet?
Jeg begyndte jobsøgning nogle måneder før, jeg blev færdig. Jeg kom til samtale på denne stilling og fik jobbet.
Hvordan bruger du de kompetencer, du fik, da du studerede?
Jeg havde skrevet speciale om naturvidenskabelig didaktik – det at undervise i naturvidenskabelige fag. Jeg har haft en masse læringsteori og var i praktik på et gymnasium, så jeg var godt klædt på til at begynde at undervise.
Mere overordnet vil jeg fremhæve, at jeg har lært at strukturere min tid og undervisning – det lærer man af bare at være på et universitet. Som bache-lorstuderende ville jeg gerne arbejde med en form for HR i en teknologisk virksomhed og på den måde kombinere mine bløde kompetencer fra religionsstudierne og de hårde fra fysikstudiet. Men så stiftede jeg bekendtskab med undervisning, og så vidste jeg, at det skulle jeg.