Hvordan arbejder du med din faglighed fra din uddannelse?
I mit nuværende job indgår en mængde laboratoriearbejde, og selvom protokollerne og metoderne til dels er nye, så er tilgangen og håndværket noget, jeg lærte i min studietid. Det har gjort det relativt let at komme tilbage i laboratoriet efter en pause på mere end syv år.
En del af de kompetencer, jeg fik grundlagt som studerende, er også relateret til kommunikation, planlægning og præsentation, og de er alle elementer, som jeg har brugt og udviklet igennem hele mit arbejdsliv
Hvordan bruger du de erfaringer, du fik i laboratoriet under studiet?
Der er nogle basishåndværk, som blev indarbejdet som studerende, men det vigtigste er nok den erfaring, der fortæller dig, at selvom tingene ikke flasker sig fra dag ét, så er der en vej frem.
Hvilke kompetencer har du tilegnet dig efterfølgende i dit arbejdsliv?
Jeg har været vidt omkring og tilegnet mig en mængde kompetencer inden for procesplanlægning, uddannelsesudvikling og undervisning samt forretningsudvikling, herunder patent- og kontrakthåndtering, og sidst men ikke mindst kommunikation, kommunikation og mere kommunikation.
Hvordan har kompetencerne fra din uddannelse og arbejdsliv hjulpet dig videre på din karrierevej?
Min karriere har været små skridt fra sted til sted, hvor tidligere opnåede kompetencer er blevet kombineret med nye udfordringer, som så igen har givet mig nye erfaringer og kompetencer.
Min uddannelse var det første fundament, som jeg så har bygget ovenpå og bredt mig ud fra siden.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Jeg tror ikke, der findes en typisk arbejdsdag i GlyProVac, men jeg starter ofte dagen med at være i laboratoriet 3-4 timer. Efter frokost er der så typisk noget administrativt, der skal håndteres. Det kan være, at vi skal skrive en ansøgning, der kan være kontrakter eller patentkommunikation, eller noget som skal ordnes med bogholder eller revisor.
Det er meget forskelligt, men gennemgående er det en blanding af tid foran computeren og så tid i laboratoriet.
Hvad var den største udfordring for dig som nyuddannet? Og hvordan håndterede du den?
Min overgang fra nyuddannet til erfaren er sket så umærkeligt, at jeg stadig selv har svært ved at se mig selv som erfaren.
Jeg startede jo mit arbejdsliv som ph.d.-studerende, fortsatte som postdoc og bevægede mig derefter over i administrative opgaver, men i samme organisation. Derfor var der aldrig et brat skifte fra studerende til nyuddannet til erfaren medarbejder. Det kom bare snigende.
Hvordan kan man som studerende målrette sin uddannelse? Hvad gjorde du?
Jeg målrettede aldrig min uddannelse.
Jeg fandt i stedet spændende projekter og spændende mennesker, bevægede mig uden for det planlagte studieforløb, og så sagde jeg aldrig nej til en interessant opgave.
Hvad ville du gerne selv have vidst som studerende?
At min mangel på fokus og min utålmodige natur slet ikke ville blive et problem. Jeg skulle bare ikke være forsker.
Hvad vil du anbefale studerende at gøre for at lette overgangen til jobmarkedet?
Snak med så mange mennesker som muligt, der er i job. Det behøver slet ikke at være tæt på dit område for at give kæmpe mening at have samtaler om job, opgaver og udvikling. Opsøg mentorer eller bare mennesker hvis tilgang til jobbet og livet tiltaler dig, og høst af deres erfaringer. Det kan føles grænseoverskridende, men de fleste mennesker er søde og rare og vil gerne tale om det, de går op i.
Hvis du bliver budt en udfordring, så mærk efter, og sig ja, hvis du har lyst. Tænk ikke på de studiemæssige konsekvenser. For mig har det været omvejene, der har været mest værdifulde.
Hvad fokuserer din virksomhed på, når I rekrutterer medarbejdere?
Vi er først i gang med at rekruttere vores første medarbejder nu, og vi har diskuteret meget, hvad vi lægger vægt på.
Det vi har brug for, er en person, som har et uddannelsesmæssigt fundament at stå på, men som er villig til at lære, og som har en personlighed, der komplementerer den, vi andre allerede er tilstede med i firmaet. Altså 20% tillært viden, 40% indstilling og 40% personlighed.