Skip to main content

Nye principper for evaluering på SDU

Har du savnet muligheden for at kommentere på et kursus efter eksamen eller på ting som går på tværs af kurser? Eller virker evalueringer bare ikke så vigtige? Så læs med her.

Hvordan skal evaluering designes?
De overordnede principper for design evaluering af undervisning og uddannelser på SDU er blevet ændret. De nye principper lægger bl.a. op til at de ansvarlige drøfter
​​​​​​​
  • Formålet: Hvad skal en evaluering bruges til? Handler det fx om hvordan et kursus er skruet sammen eller om behovet for at udvikle nogle pædagogiske kompetencer?
  • Afviklingen: Hvem, hvordan og hvornår? Er det altid de studerende som skal evaluere? Skal man kunne vælge andet end surveys og måske mundtlig evaluering? Og skal man evaluere undervejs, til sidst eller efter eksamen?
  • Handlinger: Hvordan sikres det at der bliver fulgt op? Hvad gør man for at gode erfaringer bliver bredt ud eller der bliver rettet op på problemer inden næste rul?
Hvordan kan du få indflydelse?
Ændringerne er vedtaget af Uddannelsesrådet, som bl.a. sikrer den ledelsesmæssige forankring af SDU’s arbejde med udvikling og kvalitetssikring af undervisning og uddannelser.  
De nye principper betyder ikke at der automatisk kommer ændringer på uddannelserne, men de sætter en ramme for at bl.a. studienævn kan se på den aktuelle praksis – og her er studerende repræsenteret. Så tag fag i din repræsentant, hvis du har input.

Vil du vide mere
Sidst opdateret: 06.11.2025