De bærende principper for undervisning udfolder de universitetspædagogiske idealer, som SDU’s politik for uddannelseskvalitet hviler på, nemlig studentercentreret læring, aktiverende undervisning og forpligtende fællesskaber.
Principperne indebærer, at undervisning på SDU altid
- har de studerendes dybdelæring, selvstændighed og kritiske tænkning for øje
- bygger på de studerendes aktive involvering i læringsaktiviteterne
- etableres gennem et konkret, forpligtende fællesskab mellem studerende, medstuderende og undervisere
I praksis betyder principperne bl.a. at al undervisning skal være tilrettelagt så der indgår flere læringsaktiviteter. Og det skal være klart hvilke læringsaktiviteter underviseren, den enkelte studerende alene og de studerende sammen i grupper involverer sig i før, under og efter de enkelte undervisningssekvenser, samt hvad, der foregår online, og hvad, der foregår i det fysiske møde.
Principperne betyder også at der skal være et samarbejde mellem de studerende og underviserne både i og mellem timerne, fx så studerende involveres af underviserne på forskellig vis i planlægning og evaluering af indhold, læringsaktiviteter, målforventninger og feedbackformer.
Du kan læse mere om De bærende principper og hvad de betyder via linket nedenfor. Hvis du vil høre mere om hvordan der arbejdes med principperne på din uddannelse, kan du kontakte en studenterrepræsentant i dit studienævn.
Vil du vide mere?
- Her kan du se De bærende principper på kvalitetssystemets hjemmeside: https://sdunet.dk/da/undervisning-og eksamen/uddannelse/kvalitet/baerende_principper
- Du finder din studenterrepræsentant via studienævnets side