Farvel til specialesumpen
Studiemiljøundersøgelser på Syddansk Universitet viser, at mange specialestuderende føler sig ensomme og afskåret fra det sociale liv på studiet. Et nyt forløb skal sikre specialestuderende et fællesskab, hvor de kan udveksle erfaringer og oplevelser om specialeprocessen. RUST har talt med Michelle Esbensen, der er i gang med at skrive speciale og som har deltaget i Specialegruppen i løbet af efteråret 2019.
Et nyt tilbud
I efteråret 2019 tilbød SDU’s Studie- og trivselsvejledning et nyt forløb til specialestuderende på SDU. Forløbet er et tilbud til alle studerende, der enten skal til at skrive speciale eller allerede er i gang. På tværs af studier får de studerende mulighed for, i fællesskab med andre studerende, at sparre og udveksle erfaringer om udfordringer og oplevelser forbundet med specialeprocessen. RUST har overværet en af mødegangene med Specialegruppen og har her mødt Michelle Esbensen, som er en af de studerende, der deltager i forløbet. Michelle studerer Human Resource Management og skal aflevere speciale i januar 2020.
”Specialegruppen har givet mig et tilhørsforhold, og vi har da også været afsted sammen til 'skrivenat' på universitet
Et typisk møde i Specialegruppen
På en regnfuld og grå onsdag har RUST fået lov til at overvære en af mødegangene med Specialegruppen. Dagens tema er motivation. Foruden de to studie- og trivselsvejledere, der faciliterer forløbet, er fem studerende mødt op, heriblandt Michelle. Michelle forklarer, at en typisk mødegang består af øvelser og korte oplæg. Oplægget holdes enten af en af de to studie- og trivselsvejledere eller af en gæsteoplægsholder. Michelle fortæller: “Oplæggene og øvelserne er med til at sætte ord på nogle af de oplevelser, der følger med det at skrive speciale. Der er ikke tale om, at indholdet af oplæggene eller øvelserne er en opfindelse af den dybe tallerken, men alligevel rammer både oplæg og øvelser ‘spot on’ og er med til at skabe refleksion over processen”.
Delte erfaringer - de studerende i fokus
Mellem karameller, peanuts, kaffe, te og et utal af farvede tuscher bliver der bredt fotografier med forskellige motiver ud på bordet. Dagens mødegang begynder med en øvelse, hvor hver studerende skal vælge sig et fotografi, der repræsenterer deres specialeproces lige nu. Michelle vælger et farverigt fotografi af en blomstermark, for, som hun siger: “Jeg synes, processen er meget farverig - der er gode tidspunkter og mindre gode tidspunkter”. Hver studerende forklarer deres valg af fotografi og skiftes til at fortælle, hvordan det står til med specialet. Efterfølgende reflekterer de i samråd med de andre studerende over deres egen proces. Der bliver grinet og pjattet, men der er også plads til at vende seriøse emner såsom høje forventninger, dårlig samvittighed og om i større grad at være overladt til sig selv. Efterfølgende følger et kort oplæg om motivation. “Flyt fokus fra præstation til læring” er et af budskaberne fra studie- og trivselsvejlederne. De studerende skal herefter brainstorme over motivationsfaktorer. Der bliver talt om både delmål, planlægning, prioritering, ambitioner, specialevejledere, tid med vennerne, friskt luft og lange gåture.”Processen i at skrive speciale fylder mere end man lige skulle tro, og det er fedt at dele sine erfaringer med andre studerende, og det behøver ikke nødvendigvis være studerende, der læser det samme som en selv - netop fordi vi sparre om processen, ikke det faglige.
De studerende og deres trivsel i højsæde
Specialegruppen er oprettet på baggrund af, at studiemiljøundersøgelser viser, at mange specialestuderende føler sig ensomme og afskåret fra det sociale liv på studiet. Formålet med Specialegruppen er at mindske stress og ensomhed blandt de studerende, der skriver speciale og samtidig hjælpe de studerende bedre igennem processen. Specialegruppen har vist sig at være et succesfuldt tiltag, og interessen for forløbet har været stor - faktisk så stor at man har oprettet to hold. Endvidere er der allerede nu udvist interesse for endnu et forløb i foråret 2020, oplyser Studie- og trivselsvejledning på SDU. Michelle fortæller følgende om sine egne tanker ved at melde sig til Specialegruppen: “Årsagen, til at jeg tilmeldte mig, var primært for at få nogle at sparre med omkring mit speciale, da jeg ikke skriver mit speciale samtidig med de andre på mit studie”. Michelle tilføjer, at Specialegruppen også har bidraget til hendes sociale liv: “Specialegruppen har givet mig et tilhørsforhold, og vi har da også været afsted sammen til ‘skrivenat’ på universitet”. Ifølge Studie- og trivselsvejledningen på SDU er Specialegruppen et unikt tilbud, som, ifølge Studie- og trivselsvejledningen på SDU’s undersøgelser, ikke findes andre steder i regionen.
Giver det mening at sparre med studerende fra andre studier?
Specialegruppen består i dette semester af studerende fra studier såsom biologi, medicin, matematik, dansk og filosofi. Michelle læser selv en cand. merc. i Human Resource Management. Men giver det overhovedet mening at sparre med studerende fra andre studier? Til det svarer Michelle: “I starten var jeg selv skeptisk overfor ideen om at skulle sparre om mit speciale med studerende, der ikke læste Human Resource Management. Men i virkeligheden giver det rigtig god mening. Det faglig indhold kan man sparre med sin vejleder om. Processen i at skrive speciale fylder mere end man lige skulle tro, og det er fedt at dele sine erfaringer med andre studerende, og det behøver ikke nødvendigvis være studerende, der læser det samme som en selv - netop fordi vi sparrer om processen, ikke om det faglige”.
En anbefaling værdig
RUST har spurgt Michelle, om hun vil anbefale andre studerende, der skal til at skrive speciale at deltage i Specialegruppen. “Det vil jeg helt klart” svarer Michelle, “i hvert fald hvis man kunne tænke sig nogen at sparre med specialeprocessen om. At have været en del af Specialegruppen har været et skub i den rigtige retning, jeg har ligesom følt, at der var nogen til at samle mig op, hvis jeg skulle få brug for det. Og foruden gode inputs, tips og tricks, så har Specialegruppen også fungeret som et redskab til at få tingene gjort: Efter hver mødegang sætter hver studerende sig et mål for, hvad der skal ske inden næste mødegang. Man bestemmer selv målet, og der er ikke nogen, der slår en oven i hovedet, hvis man ikke når det. For mig har det fungeret som en effektiv måde til at komme godt igennem specialet på”.
Skal du til at skrive speciale i foråret 2020? Så kan du gratis tilmelde dig en specialegruppe i enten Odense eller Kolding her . Du kan desuden også finde yderlig praktisk information og blandt andet få mere af vide om de studie- og trivselsvejledere, der står for Specialegruppen samt læse om andre tilbud til studerende, der skal til at skrive speciale.