Skip to main content
KULTUR

Oscar 2021

Som optakt til dette års kommende historiske danske sejr, har MERIT rettet skarpt mod nogle af de største steals i Oscar-historien, hvor lettere forglemmelige film tog hovedprisen foran snuden på de film, der endte med at blive legendariske.

Af Adam Bouttai, , 25-04-2021

"Film skal ses i biografen”. Jeg håber ikke jeg lyder alt for boomer-agtig, når jeg citerer Ole Bogart Michelsen, der i sin tid var kongen af dansk film-anmelderi med DR-filmmagasinet "Bogart" (1985-2002). Stor filmkunst er blevet skabt siden "Bogart" sidst rullede over skærmen,  men det er de færreste af disse, der også har kunne kalde sig "Årets Bedste Film" ved Oscar uddelingerne.

 

Det seneste årti har der dog været et opbrud, når det kommer til det før så ultrakonservative akademi. Gennemgående strukturændringer har dette betydet, at der nu i højere grad hylder det skæve, historier om minoriteter og ikke mindst indlemmer internationale produktioner i de helt store kategorier.

 

Den er hjemme

Thomas Vinterberg er i den danske top over bedste filmskabere gennem tiden. The big five: der tæller Dreyer, Trier, Winding Refn, Boe og Vinterberg. 

 

Vinterberg har haft stor anerkendelse i udlandet, men har (indtil videre) aldrig fået den store engelsksprogede succes som eksempelvis Trier og Winding Refn, måske mest af alt på grund af den lunkne “It’s All About Love”. Spørgsmålet er nu om “Druk” kan lave en “Parasite” og gøre dobbelt-indhug i akademiets akkolade-bod som vinder af prisen for Bedste Instruktør.

 

Med David Fincher som eneste super-etablerede navn så kan det faktisk godt gå hen og blive en historisk dansk sejr. Der er dog ifølge bookmakerne god grund til at pakke klaphatten væk og glæde sig over blot at være inviteret med odds 20:1 ved Redaktionens afslutning. Med andre ord årets modtager af prisen for Bedste Instruktør bliver Chloé Zhao for "Nomadland", men der er samtidigt heller ingen tvivl om at "Druk" vil blive den tredje danske film til at vinde prisen bedste udenlandske film. 

 

Samtlige bookmakere og toneangivende anmeldere kalder Årets Udenlandske Film til “Druk”. Der er ingen tvivl. Den er hjemme. Set med danske briller. Forhåbentligt.

 

I et år, hvor The Weeknd tydeligvist blev forbigået ved Grammy uddelingerne ved overhovedet ikke at være nomieret, så skal alle priser tages med et gran salt, når det er en lukket kreds der skaber historiebøgerne. For hold da op, hvor er mange af de største film, blevet forbigået i tidens løb. 

 

"Ringenes Herre: Kongen vender tilbage" tog tretten stattuetter inklusiv Bedste film for næsen af Sofia Coppolas mesterværk "Lost in Translation" i 2004. "Ordinary People" gik i stjernerus foran David Lynch's mesterlige "The Elephant Man" i 1981. Det foregående år vandt familieretsdramaet "Kramer V. Kramer" over den største krigsfilm nogensinde skabt, "Apocalypse Now". En film, der gik millioner over budget, havde en hovedrolleindehaver, der var ved at dø op til flere gange, og en filmkortege omringet af kokain-støvskyer igennem mørkets hjerte.

 

Det gik dog helt i branche-ligegyldighed, da Kevin Costners "Danser Med Ulve" tog hovedprisen foran "Goodfellas" - Martin Scorseses måske mest formfuldendte Robert de Niro-samarbejde. Men det kan ikke gøre det, for der er i tidens løb nogle rigtigt dårlige film, der er blevet hæderkronede med guldstatutetter.

 

De værste af de bedste 

 

Oscar Uddelingerne 2006
Vinder: “Crash” 
Burde have vundet: "Brokeback Mountain"

“Crash” er muligvis den dårligste film til at vinde prisen for årets film. Som instruktørdebut for forfatteren bag dét forrige års storhit "Million Dollar Baby", var Paul Haggis et etableret navn. Den stjernespækkede multiplot-debut var dog middelmådig, og endte mest af alt som en ligegyldig "Magnolia" light produktion. Filmen har en score på 66/100 ifølge Metacritics akkumulerede karakter fra de nordamerikanske filmanmeldere, hvilket nærved gør den til den værst bedømte Oscar vinder for Bedste Film. Skal der være lidt overbærende ord med på vejen, så var det også et af de sløjeste filmår nogensinde måske kun med "A History of Violence" som et storværk. Det år burde “Brokeback Mountain” dog have vundet, fordi den som en af de første store Hollywood film iscenesatte homoseksualitet i en hyper-maskulin kontekst mere end et årti før “Call Me By Your Name”. "Brokeback Mountain" måtte i stedet få trøstepræmier i form af Bedste Adapterede Manuskript samt Bedste Instruktør til Ang Lee.

 

Oscar Uddelingerne 1995
Vinder: “Forrest Gump” 
Burde have vundet: "Pulp Fiction"

“Life is like a box of chocolates”. Citatet siger det hele: Det er cheesy med ekstra ost ovenpå. Vi behøver faktisk ikke at introducere den kontrafaktiske Blockbuster om den énfoldige, men godhjertede Forrest Gump, der forandrer USA’s historie og indskriver sig i alles hjerter. Det gjorde vi så alligevel. Men der er altså kun én anden film, der står tilbage som den ultimative fra 1994, nemlig Quentin Tarantinos “Pulp Fiction”. Tekstbogseksemplet på den postmodenristiske genre, var tidligere blevet hædret med hovedpræmien ved Cannes filmfestivallen, men måtte tage til takke med en trøstepræmie, i form af bedste originale manuskript. Tarantinos nyskabende hovedværk vil dog for evigt stå tilbage som dét år(ti)s allerbedste filmudgivelse. 

 

Oscar Uddelingerne 1999
Vinder: "Shakespeare in Love".
Burde have vundet: "La Vie est Belle"

Ingen kunne tage Akademiet seriøst efter at den letbenede "Shakespeare in Love" tog prisen for Årets Bedste film. Den må muligvis stå tilbage som det største mesterværk indenfor lobbyist-arbejde i verdenshistorien. For hvordan kunne så en middelmådig film vinde over Terrence Malicks gigantiske "The Thin Red Line" eller nyklassikeren "Saving private Ryan"? 1998's bedste film hed dog i MERIT's optik "La vie est Belle" af Roberto Benigni. Filmen var tidligere blevet hædret med andenpladsen, "Grand Prix", ved Cannes filmfestivallen. Filmen måtte under Oscar uddelinger dog tage til takke med en pris for Bedste Udenlandske Film samt Bedste Mandlige Hovedrolle (Bonusinfo: Første ikke engelsksprogede hovedrolleindehaver nogensinde), med dertilhørende legendarisk takketale, hvor Benigni både hoppede og dansede på stolerækkerne. 

 

Oscar Uddelingerne 1978 
Vinder: "Rocky"
Burde have vundet: "Taxi Driver"

1978, var helt slem, hvor "Taxi Driver" og "All the President's Men" fik en dobbelt-knockout af "Rocky". Misforstå mig ikke, det er en fin film, der er gået over i populærkulturen med gråt sweatsuit og "Eye of the Tiger" som soundtrack. "Martin Scorseses "Taxi Driver" var bare en film så langt forud for sin tid. Det samme kunne siges om Scorsese, der tre gange blev forbigået for sit instruktørvirke i Oscar-regi indtil "The Departed". Gangster-perlen kunne i 2007, med rette, hyldes som den største det foregående år i de tunge helt tunge kategorier.

 

Sidst, men ikke mindst må vi absolut ikke glemme at den største filmskaber, der nogensinde har leget dukkemester bag det grå lærred, Stanley Kubrick, var den evige to'er. Geniet Kubrick modtog 4 nomineringer som Bedste Instruktør og i alt tre nomineringer for Bedste Film, hvilket retrospektivt mindst er tre for lidt. Nuvel, det er tiden, der modner mesterværker, og lad og se om det i år bliver de helt rigtige vindere, der kan takke mødre, kommende eks-hustruer, og lave de helt legendariske Oscar-moments.

 

 

Oscar Uddellingerne kan ses på TV2 Play eller TV2, hvis du mere er til flow-TV, i nat søndag med optakt fra kl. 23:20. 

 

Redaktionen afsluttet: 24.04.2021