Skip to main content
RUST
Campus

Kantine spilder tusindvis af kvitteringer hver dag

SDU’s kantiner printer årligt over 670.000 kvitteringer. Langt de fleste smides direkte i skraldespanden, på trods af at virksomheden slår sig op på bæredygtighed og grønt aftryk. Samtidig har andre forretningskæder for længst fundet alternativer til papirstrimlerne.

Af Kasper Vegeberg Enstrøm, , 20-10-2021

De snor sig ud over bordene som slanger, der bliver længere, hver gang en ny kunde betaler for en vare. I plastikspandene med Pepsi-logoer bugner de sorte sække af dem. Papirkvitteringer i tusindvis bliver dagligt efterladt i Syddansk Universitets kantiner.

Kantinerne drives af virksomheden Chartwells, som også står bag kantiner i SDU Kolding, Københavns Universitet og Aalborg Universitet. De vandt det seneste kantineudbud hos Syddansk Universitet, bl.a. med ”et mere bæredygtigt og grønnere aftryk” som begrundelse. Ifølge universitetet er kantinen et led i at nå FN's Verdensmål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion.

Alligevel bliver der altså hvert år printet langt over en halv million papirkvitteringer, som ryger direkte i kantinens plastiksække.

Andre virksomheder har fundet løsninger

Hos Chartwells’ kantiner på SDU printes der automatisk en kvittering, hver gang nogen foretager et køb. Altså er det umuligt at undgå papirspild på SDU, når man køber en kop kaffe eller et stykke frugt. Men sådan behøver det ikke være.

Vi har kontaktet Salling Group for at spørge ind til, hvad de gør i deres forretninger for at skære ned på papirforbruget.

Purchasing director Bolette Sand fortæller:

Vi har mindsket vores papir og print af kvittering via apps i Føtex, Bilka og Netto, så kunden kan få kvitteringen sendt til sin app i stedet for at modtage den fysisk.

Men også hvis man ikke har et app-system sat op, findes der en løsning for dem, der  ikke har brug for en kvittering efter hvert køb:

Vi har mindsket det (papirforbruget, red.) utrolig meget, ved at der altid bliver spurgt, om kunden ønsker bonnen, før den bliver printet ud, frem for at printe den hver gang og først spørge, efter den er printet ud, om kunden ønsker bonnen.”

Allerede i 2015 annoncerede Salling Group, at de ville skære ned på de printede kvitteringer for at skåne miljøet.

Alt for travlt til at svare før næste år

For at få et nærmere indblik i SDU-kantinernes forbrug af papir til kvitteringer har Merit spurgt Chartwells ind til deres indkøb af bonruller, og hvor mange kunder, de selv vurderer, der takker nej til kvitteringen.

Chartwells, der hører under verdens største servicevirksomhed, Compass Group, oplyser dog, at de har alt for travlt til at slå lageroplysningen op og give et bud på papirforbruget før januar, hvor vi kan prøve at spørge igen.

Dog lykkedes det os at få svar på, hvor mange transaktioner, virksomheden modtog i 2019 – altså hvor mange gange kunder foretog køb ved kasserne.

671.668 transaktioner og dermed udprintede kvitteringer blev det til på et år.

For at få et bud på hvor mange, der faktisk tager imod kvitteringen, tog Merit sagen i egen hånd og stillede os fire forskellige dage i to forskellige kantiner og talte, hvor mange der efterlod kvitteringen eller smed den i skraldespanden. Det gjorde 94,1 % af kunderne i de sammenlagt 105 minutter, vi stod der. Hvad resten gjorde med kvitteringen, ved vi ikke.

Det svarer til, at 632.040 kvitteringer blev smidt i skraldespanden i 2019 uden at være blevet brugt til noget.

Opmærksomme på problemet - men vil ikke snydes ved selvbetjeningen

Vi har foreholdt Chartwells problematikken, og site manager Susanne Dahl er vendt tilbage med et skriftligt svar. Hun skriver bl.a.:

"Vi er meget opmærksomme på problemet. Det system, vi bruger i dag, kan desværre ikke andet end at levere en kvittering hver gang, hvilket jo er i modstrid til SDU’s kantiners ønske om at blive mere bæredygtige".
 
Hun fortæller yderligere, at kantinerne bruger kvitteringer ved selvbetjeningskasserne for at kunne lave stikprøver på, om folk snyder - hvilket mange, ifølge Susanne Dahl, gør - ligesom der er regler vedrørende kvitteringer efter betaling med Dankort og MobilePay.
 
Hun skriver afslutningsvis:
 
"Vi er i dialog både internt og eksternt med, hvordan vi løser dette, enten med en app eller en kvittering på sms eller lign.,  for ja, 671.668 kvitteringer, hvor 8 ud af 10 (9,4 ud af 10 ifølge Merit, red.) ikke tager den med, er for mange!"


Redaktionen afsluttet: 20.10.2021