RUST

Anmeldelse af: The dead don't hurt

"The Dead Don’t Hurt" er en film, der både er instrueret og skrevet af den alsidige skuespiller og filmskaber Viggo Mortensen. Filmen tager os tilbage til det vilde vesten i midten af det 18. århundrede og fortæller historien om Vivienne Le Coudy (spillet af Vicky Krieps), en stærk og selvstændig kvinde, der efterlades alene i en lille westernby, da hendes mand, Holger Olsen (Viggo Mortensen), drager i krig. Handlingen udforsker Viviennes kamp mod de uretfærdigheder og vold, hun møder i samfundet, samtidig med at hun forsøger at passe på sig selv og beskytte hendes lille søn.

Af Anna Lykke Rønnow Mortensen, 12-06-2024

Viviennes rejse gennem en tid præget af lovløshed og brutalitet er central for filmens narrativ. Hun står over for mange udfordringer, både fra samfundet og de personer, hun møder på sin vej. Hendes kamp for retfærdighed og overlevelse skaber en dybdegående og engagerende fortælling, som appellerer til publikum på et følelsesmæssigt plan.

Vicky Krieps leverer en overbevisende præstation som Vivienne. Hendes portrættering af en kvinde, der kæmper mod alle odds, er både rørende og inspirerende. Vicky Krieps formår at balancere styrke og sårbarhed, hvilket gør Vivienne til en nuanceret og troværdig karakter. Hendes evne til at udtrykke en bred vifte af følelser gør hendes karakter til filmens kerne og driver handlingen fremad. Viggo Mortensen, som også spiller en betydelig rolle som den danske Holger Olsen, tilføjer en dybde til filmen med sin tilstedeværelse. Selvom hans karakter er fraværende i store dele af filmen, er hans indflydelse på Viviennes liv og hendes beslutninger tydelig. Deres forhold, selvom det er præget af fysisk fravær, fremstår autentisk og følelsesmæssigt resonant. Deres forbindelse er stærk og ægte, hvilket tilføjer en vigtig dimension til fortællingen.

"The Dead Don’t Hurt" er visuelt slående med sin autentiske gengivelse af det vilde vestens landskaber. Cinematografien, som fanger de vidtstrakte prærier, støvede byer og rå natur, bidrager til filmens atmosfæriske autenticitet. Mortensens valg af farvetoner og lysindstillinger fremhæver de barske og ofte skønhedsfyldte realiteter af livet i vesten. Disse visuelle elementer understøtter filmens tematik og hjælper med at skabe en fordybende oplevelse for publikum.

Filmen udforsker flere dybtgående temaer, herunder retfærdighed, overlevelse, og den menneskelige vilje til at kæmpe mod undertrykkelse. Filmen formår alligevel, trods sine tunge temaer, at inddrage humoristiske handlinger, som trækker på smilebåndet. Gennem Viviennes rejse stiller filmen spørgsmål om moral, styrke og hvad det betyder at stå alene mod overvældende odds. Der er også en underliggende kommentar om kvinders position og udfordringer i historiske kontekster, hvilket gør filmen både tidløs og relevant. Disse temaer er vævet ind i narrativet på en måde, der føles organisk og tankevækkende.

"The Dead Don’t Hurt" er en langsomt opbyggende film, der kræver tålmodighed fra sit publikum. Filmen springer også meget frem og tilbage i tiden, og det kræver derfor også meget opmærksomhed, for at kunne forstå tidslinjen. Nogle af scenerne i filmen strækker sig over længere tid, end de egentlig behøver, hvilket kan få handlingen til at føles langsommelig og statisk. Dette skaber en oplevelse, hvor der på overfladen synes at ske meget lidt i forhold til den tid, seerne investerer i at følge med.

Nogle seere kan finde tempoet en smule for langsomt, og filmens fokusering på karakterudvikling frem for konstant action, kan være en udfordring for dem, der forventer en mere traditionel western.

Ikke desto mindre er Mortensens tilgang til genren forfriskende og værd at opleve. Filmen er en dybdegående og følelsesmæssigt rig fortælling, der belønner de, der er villige til at engagere sig fuldt ud i historien. Mortensens kombination af stærke præstationer, visuel skønhed og tankevækkende temaer gør "The Dead Don’t Hurt" til et værdifuldt bidrag til western-genren.

Samlet set er "The Dead Don’t Hurt" en imponerende bedrift for Viggo Mortensen som instruktør og manuskriptforfatter. Det er en film, der kombinerer stærke præstationer, visuel skønhed og tankevækkende temaer, hvilket gør den til et must-see for dem, der sætter pris på karakterdrevet drama og historiefortælling med dybde.

Jeg giver filmen 4 ud af 6 stjerner.

Redaktionen afsluttet: 12.06.2024