KULTUR

Pop-powerkvinder indtog Frølageret

Upcoming artister er begyndt at fylde mere i musikbilledet, og flere og flere begynder efterhånden at kunne fremvise en eller flere upcoming artister på deres Spotify ”Wrapped”. Blandt dem har både SASO og Tenna Ida indtaget nogle af pladserne i playlisten, så at tage til koncert med to pop-powerkvinder giver sig selv.

Af Dagmar Gorica Petersen, grafisk- og billedredaktør, , 09-12-2022

Selvfølgelig følger vi stadig med når en kunstner som Taylor Swift udgiver sit nye ”Midnight”-album, da Swift stadig er blandt de største artister, men værdsættelsen af de nye navne er kommet langt højere. Langt de fleste føler sig måske som en del af en niche-gruppering, hvor andre gerne vil sætte mere pris på de små artister, da det er deraf de store artister i det lange løb springer ud af. Ligegyldigt hvad årsagen er til den store ”following” af up and comming artister, så kan vi alle sige ”jeg var med fra starten”.

Følelsen får man uden tvivl når man har været til koncert med SASO og Tenna Ida. Fredag den 2. december var der dømt god energi, lyrik for alle pengene og et brandvarmt dansegulv da Frølageret i Odense præsenterede ”stærke kvinder og lækker pop på Frølageret”. Her gik den nye upcoming artist SASO på scenen med hendes band, og optrådte hendes hit numre. Derudover gav hun også en smagsprøve på hendes nye musik, der udgives i det nye år. Med en start indenfor jazz, så er SASO kommet stærkt ind på popscenen. Hendes catchy melodier og sangtekster er noget som man husker og nynner resten af ugen.

Oplevelsen skulle deles med kæresten, som dog havde sagt på forhånd at musikken bestemt ikke var noget for ham, men ville give det en chance. Da første nummer var afsluttet, kunne han ikke sige andet end at han tog fejl og at SASO og band udtrykte Alphabeats energi på scenen. Meget lig Alphabeats første koncert, som min kæreste var med til, da de i sin tid var upcoming selv.

Energien på scenen var der, som min kære kæreste bekræfter, og både fra SASO, men særdeles også fra hendes medspillere. Det smittede af i sådan en grad, at man kun kan være uden rytme i kroppen, hvis man ikke bouncede med. For en større gruppe unge mennesker, der indtog Frølageret en sen fredag aften, så var der i den grad varmet op til dans.  Og opvarmning skal man absolut heller ikke glemme eller undervurdere. Samme aften havde SASO inviteret Tenna Ida op på scenen, for at give publikum en lyrisk opstart til en fuldstændig fantastisk aften. Fynske Tenna, som havde selskab af to friske gutter på keys og guitar, fyldte rummet med et ufatteligt tekstunivers, der drager en person ind i en sådan trance, at tiden faktisk står stille. Ikke nok med det, så blandt de stille og de knap så stille numre, fik den mere ydmyge sangerinde lov til at varme publikum op ved hendes smukke fortælling om hendes numre. Hvis du på stående fod går med kærestesorger, eller omvendt er helt nyforelsket, så er jeg sikker på at du vil elske hendes ærlige og skamløse danske popnumre.

Begge powerwomen havde noget at fortælle, og Frølageret var stedet at dele det. Med et ønske om flere blandt publikum, så man kunne mærke energien helt ovre i hovedstaden, så var det stadig en succesfuld og mindeværdig aften.

I kan lytte til SASO og Tenna Ida på Spotify

Redaktionen afsluttet: 09.12.2022