RUST
Kultur

Anmeldelse af 'Memory'

Michel Francos nye film 'Memory' dykker ned i, hvordan vores fortid er med til at påvirke vores nutid og vores fremtid. Filmen udforsker hukommelsens kompleksitet, traumers ar og den helende kraft i menneskelige relationer.

Af Af Chloe Friedl, , 24-07-2024

Michel Franco nyeste film ’Memory’ er et gribende og ikke mindst virkelig rørende drama om hukommelse og traumabearbejdelse. Hovedpersonen Sylvia, spillet af Jessica Chastain, er en socialarbejder og enlig mor, som har været ædru i 13 år. Hendes liv er præget af en fast rutine, men hendes trauma fra barndommen kaster lange skygger over hendes tilværelse. Da hun møder Saul, en mand med tidlig demens, ved en high school-reunion, vendes hendes liv op og ned. Deres første møde er intet mindre end uhyggeligt, og det bliver ikke bedre, da Saul forfølger hende hjem og tilbringer natten udenfor hendes dør. Det bliver starten på en uventet, men kompleks, relation, hvor Sylvia anklager Saul for seksuelle overgreb, som hun mener at have oplevet som barn. Men efterhånden som sandheden kommer frem, viser det sig, at hendes hukommelse måske har bedraget hende.

Jessica Chastain leverer en bemærkelsesværdig præstation som Sylvia. Hendes portrættering af en kvinde, der navigerer gennem traumer og uforløste følelser, er både gribende og realistisk. Peter Sarsgaard imponerer også som Saul, der bringer en blanding af sårbarhed og beslutsomhed til rollen. Filmens styrke ligger i dens evne til at udforske komplekse menneskelige følelser uden at virke tvunget eller melodramatisk. Michel Franco har en særlig evne til at skabe intime portrætter af sine karakterer, og "Memory" er ingen undtagelse. Historien udfolder sig langsomt, hvilket giver publikum tid til at fordybe sig i karakterernes indre liv og deres relationer.

Visuelt har "Memory" en dyster, men alligevel håbefuld tone, der matcher filmens temaer. New Yorks bylandskab bruges effektivt til at spejle karakterernes indre verden. "Memory" er en film, der kræver opmærksomhed og tålmodighed fra sit publikum. Dens langsomme tempo og fokus på karakterudvikling kan måske afskrække nogle, men for dem, der er villige til at investere sig i historien, er belønningen stor. Det er en film, der bliver hængende, længe efter at man har forladt biografen.

Jeg giver ’Memory’ 4,5 ud af 6 stjerner.

Redaktionen afsluttet: 24.07.2024