Skip to main content
Kultur

Anmeldelse af ’Maria’

Hun er gravid og temmelig alene i en verden, hvor smartphones og internetadgang ellers gør os mere tilgængelige end nogensinde før. Men samtidig måske også desto mere afskærmede og ensomme.

Af Ida Marcher Mandøe, , 27-05-2024

Teaterstykket ’Maria’ bliver i disse dage (23. maj – 01. juni 2024) genopført på Odense Teater. Det gør det, fordi det var så populært, da det første gang blev opført i foråret 2022. Og det er ikke svært at få øje på, hvorfor det var det. Med få, men virkningsfulde elementer (hint: en hel scene fyldt med fodbadshøjt vand og korte øjeblikke med øredøvende musik) bliver publikum nemlig draget helt ind i følelseslivet på den 18-årige hovedkarakter, Maria.

Rollen som Maria indtages på overbevisende vis af skuespiller Freja Klint Sandberg, som i 2019 blev færdiguddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Odense. På hvad der føles som splitsekunder kan hendes monologer skifte fra jubeloptimisme til afmagt. Hendes præstation går hånd i hånd med resten af karaktererne, som spilles af Odense Teaters ensemble. De glider med elegance ind og ud af forskellige roller undervejs, uden at det forstyrrer stykkets rytme.

’Maria’ er oprindeligt et britisk stykke, skrevet af Simon Stephens, nu iscenesat og oversat til dansk af Nicolei Faber. Stephens har skrevet flere stykker, som tidligere har været opført på Odense Teater: ’Den mystiske sag om hunden i natten’ og ’Pornografi og Mågen’. Og nu er turen altså for anden gang nået til ’Maria’, som i to ret forskellige akter berører både sorg, frygt og higen efter meningsfulde relationer. Med en smittende livsglæde og overraskende eftertænksomhed bryder hovedkarakteren med fordomme og insisterer på livet. Det hele er både rørende, sjovt og tankevækkende på én gang. Og så er samspillet mellem scenografi, kostumer, lys- og lyddesign i sig selv finurligt og tryllebindende.

Efter en kort pause begynder anden akt, hvor man lige skal omstille sig til, at historien er et nyt sted, og at nye virkemidler er dominerende. Men ret hurtigt bliver det klart, at den nye retning er mindst lige så vigtig og oplagt for stykkets temaer, som i første akt. ’Maria’ er et stærkt, smukt og overvældende stykke teater, som du kan opleve i Teatersalen Odeon på Odense Teater netop nu. Og 2/2 det vil jeg klart anbefale dig at gøre. Når du ikke stykket i denne omgang, kan du også se det på teaterfestivalen CPH Stage i København fra 06. – 08. juni 2024.

Jeg giver ’Maria’ 5 ud af 6 stjerner.

Redaktionen afsluttet: 27.05.2024