kultur

Anmeldelse af Civil War

Alex Garland træder ind i det dystopiske terræn med sin seneste film ”Civil War”, der dykker ned i en nær fremtidig vision af et splittet Amerika. Med en knivskarp observationsevne rettet mod den politiske og menneskelige splittelse i USA, præsenterer Garland en film, der er en intens og action fyldt rejse gennem krigens kaos.

Af Anna Lykke Rønnow Mortensen, , 18-04-2024

I hovedrollen følger vi karakteren Lee, en krigsfotograf spillet af Kirsten Dunst, og journalisten Joel, spille af Wagner Moura, der begiver sig ud på en faglig mission for at interviewe præsidenten i Det Hvide Hus midt under en voldsom borgerkrig. Sammen med dem er veteranjournalisten Sammy, spillet af Stephen McKinley Henderson, og den unge amatør fotograf Jessie, spillet af Cailee Spaeny. Filmen følger det velkendte road-movie-format, der giver publikum mulighed for at udforske et USA der er smadret af krigen, men samtidig følger man de forskellige samfund, og deres kamp for overlevelse. Infrastrukturen er ødelagt, og karaktererne risikerer farer på hver eneste tur. Mens historien har en simpel grundform, skaber Garland en spændende og intens atmosfære, der holder publikum på kanten af deres sæder.

En af filmens styrker er dens spændingsopbygning og nervepirrende sekvenser. Især i en scene, hvor en konfrontation med soldater finder sted ved en massegrav. Her demonstrerer Garlands evne til at skabe intensitet og drama på skærmen. ”Civil War” er en tordnende effektiv actionfilm, der med IMAX´s store lydtryk bringer krigens brutalitet og adrenalinpumpende øjeblik tættere på publikum. Filmen formår at skildre krig som både afstumpet ondskab og en intens stålstorm af action. Dog mangler filmen politisk dybde, som i stedet bliver erstattet med intense action handlinger. Vi får kun sparsomme oplysninger om årsagerne til borgerkrigen, og de to sider af konflikten ligner hinanden til forveksling. Dette valg fra Garlands side kan ses som en bevidst strategi for at servere en dystopisk fortælling uden at blive fanget i politisk analyse.

Alt i alt er ”Civil War” en radikal mainstreamfilm, der udfordrer konventionerne for action genren og skaber en intens og spændingsrig oplevelse. Dog mangler den nogle vigtige hovedelementer, som i stedet bliver erstattet af ligegyldige handlinger og filmiske elementer, som ikke formår at udvikle på filmens egentlige hovedmål. Hovedmålet falder dermed fra hinanden mod slutningen af filmen, da det føles som om, at man i stedet har valgt at fokusere på action elementer og ekstreme effekter, for at skabe en intens og adrenalinfyldt slutning. Men med det sagt, er det en film, der sitrer af krigens spændinger og grufuldhed og vil efterlade publikum tænkende og diskuterende tilbage.

Jeg giver ”Civil War” 3 ud af 6 stjerner

Redaktionen afsluttet: 18.04.2024