Skip to main content
Nyheder

Massefyringerne raser på SDU: Ny analyse fra Dansk Erhverv viser stor ledighed blandt nyuddannet

Der skal skæres i antallet af uddannelser, og uddannelsesinstitutionerne skal blive bedre til at sikre, at de uddanner til fremtidens arbejdsmarked og erhvervsliv. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv. Det giver som sådan god mening, men hvornår skal vi igen forvente, at der kommer fokus på universitetet som et sted fyldt med inspiration, dedikation, ekspertise og fordybelse?

Af Naja Bæk, 08-05-2023

På Syddansk Universitet er der lige nu gang i den helt store fyringsrunde, hvor flere og flere uddannelser lukkes ned, eller sættes sammen med andre uddannelser. Som studerende er vi bekymrede for, at vi ikke kan forvente den samme faglighed som tidligere, og at der bliver færre muligheder for at specialisere sig. Den nyeste analyse fra Dansk Erhverv viser i stedet, at 4 ud af 10 uddannelser i Danmark har overledighed bland deres dimittender. Det betyder, at der er en ledighed på 43% blandt dem der netop har afsluttet en uddannelse.

Når dimittendledigheden er så stor, kræver det selvfølgelig, at man undersøger, om os studerende faktisk får de kompetencer erhvervslivet efterspørger.

”Viden og kompetencer er vores primære råstof i Danmark, og som samfund bruger vi et tocifret milliardbeløb på vores uddannelser. Vi har derfor en forpligtelse til at sikre, at vores investering i uddannelser bruges på den bedste måde. Derfor er det stærkt kritisabelt, at der uddannes så mange til ledighed. Det kalder på handling, der sikrer, at flere unge får en uddannelse, der ruster dem til både nutidens og fremtidens arbejdsmarked. siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Høj ledighed skaber behov for at slå uddannelser sammen

De nye tal viser, at der skal ske noget nyt. Dansk Erhverv foreslår, at 25% af uddannelsesmidlerne skal gøres afhængige af, om dimittenderne kommer i relevant beskæftigelse efter endt uddannelse.

”Der er også for mange uddannelsesudbud, der er for små, og det er særligt blandt de mindre uddannelser, at vi ser overledigheden. Derfor er der et behov for en central uddannelsesplanlægning i Danmark, hvor flere små uddannelser lægges sammen, og hvor uddannelser med høj ledighed lukkes helt. De frigivne midler kan bruges til at investere i at skabe bedre uddannelser med for eksempel flere undervisningstimer og mere feedback,” siger Brian Mikkelsen.

Det er lige præcis flere undervisningstimer og mere feedback vi som studerende ønsker, men om dette forslag er løsningen, virker tvivlsomt. Færre uddannelser med plads til flere studerende, som så får mere undervisning og feedback, er positivt nok, men på den anden side giver det markant mindre plads til at specialisere sig, inden for det ønskede område. Kan vi forvente den samme ekspertise og dedikation til fagene, når flere og flere dygtige undervisere bliver fyret? Eller får vi i stedet mere undervisning i fag, som bliver udbudt til flere forskellige uddannelser, og dermed ikke kommer i dybden med relevante emner, og bliver udbudt af en underviser, som faktisk ikke er uddannet til denne form for sammensatte fag? Selvfølgelig skal vi uddannes efter det erhvervslivet har behov for, men alle skal ikke kunne det samme. Vi tager netop en uddannelse for at specialisere os inden for noget, vi som individer faktisk interesserer os for, og gerne vil blive dygtige til. Vi bliver ikke dygtige nok, hvis ikke vi får lov til at dyrke vores fagområder.

For høj ledighed og mangel på arbejdskraft

Dansk Erhvervs analyse viser også, at en række universitetsuddannelser har stor mangel på arbejdskraft. Det gælder bl.a. IT, økonomi, erhvervsøkonomi, jura og revisor.

”I den kommende reform af universitetsuddannelserne, er det helt afgørende, at vi passer på de velfungerende uddannelser, der i dag er en mangelvare fra for eksempel CBS og DTU. Derfor skal regeringen og Folketinget være meget varsomme med at forkorte de mest efterspurgte uddannelser,” siger Brian Mikkelsen.

Det er altså ikke alle uddannelser vi kan forvente bliver forkortet eller sammenlagt, men vi skal stadig forvente store ændringer fra det universitet vi kender og studerer på nu.

Her kan du se en oversigt over ledigheden blandt alle uddannelser:

Se listen her

Redaktionen afsluttet: 08.05.2023