Skip to main content

 

5 spørgsmål om studiegrupper

Hvordan finder jeg en studiegrupper, der passer til mig? Hvordan sikrer vi produktivitet og fokus i studiegruppen? Og hvordan håndterer vi uenigheder i studiegruppen?  

Find svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål som andre studerende har omkring studiegrupper.

Studiegruppearbejde er en stor del af det at studere en videregående uddannelse på Humaniora.

At være en del af en studiegruppe kan give dig muligheden for at lære det faglige stof bedre, motivere dig til at studere og øge din følelse af at høre til på studiet. Det giver dig også muligheden for at lære at samarbejde med mange forskellige mennesker – noget, der også vil gavne dig i andre kontekster, ikke mindst i dit arbejdsliv.

Når I arbejder sammen i studiegrupper, bruger I hinandens forskellige kompetencer til at skabe bedre resultater, end I kunne have gjort på egen hånd. Det er i hvert fald tanken bag studiegrupper, men vi ved godt, at det kræver en del arbejde at få en studiegruppe til at fungere godt.
Derfor har vi lavet de her sider med guides og øvelser, der hjælper jer til at få det optimale ud af jeres samarbejde i studiegruppen.

En studiegruppe kan arbejde sammen på mange forskellige måder og med mange forskellige formål. Du kan både bruge din studiegruppe til at forberede dig til undervisningen, blive klar til eksamen, løse en konkret opgave og meget andet.

I studiegruppen kan du afprøve og anvende det, som du lærer i undervisningen. Det er, når du arbejder aktivt med stoffet, at du virkelig lærer det.

Læs mere om de forskellige måder, du kan bruge en studiegruppe .

Det er afhængigt af uddannelse og studiegruppens formål, om du kan skifte studiegruppe, og hvad der skal til for det.

Men inden du skifter, så overvej grundigt, hvorfor du gør det. Det kan f.eks. være fristende at skifte gruppe, fordi man gerne vil være i gruppe med ens venner på studiet. Og det er helt almindeligt gerne at ville søge sammen med dem, man ligner. Når vi møder noget anderledes, så kan det virke forkert for os. Det, vi kender, virker positivt, og det, vi ikke kender, kan virke negativt.

Men faktisk er jeres forskelle i en studiegruppe også det, der kan blive jeres største styrke.
Den voksende kompleksitet i samfundet og i de opgaver, I skal beskæftige jer med, kræver, at vi bliver bedre til at bruge vores forskelle. Ingen kompleks problemstilling kan overskues fra ét punkt.

Forskelle kan skabe misforståelser, dårlig kontakt og indimellem også konflikter. Men forskellenes positive potentiale er lige så stort. Forskelle kan skabe større effektivitet, nye løsninger og innovativ udvikling. Det afgørende er, hvordan vi ser på forskellene, taler om forskellene og håndterer forskellene.

Så ved at give din studiegruppe en chance på trods af forskelle eller uenigheder, så har I faktisk sammen potentialet til at skabe endnu bedre resultater, end I kan på egen hånd, men også til at tilegne jer kompetencer inden for samarbejde, som også kan komme jer til gode i andre sammenhænge.

Er der opstået gnidninger i jeres gruppe eller kører samarbejdet bare ikke helt så godt, som det burde, så er der i første omgang 3 ting, I kan gøre:

  1. I kan kigge på de ressourcer, der ligger herinde under ’Uenigheder i studiegruppen’
  2. Tag fat i jeres studiegruppefacilitator, hvis I har sådan en på jeres studie.
  3. Tag fat i Studievejledningen på Humaniora til en snak – enten individuelt eller som gruppe

Hvis du synes det her med studiegrupper er spændende og godt kunne tænke dig andre inputs til det, så tag f.eks. et kig på:

AU studypedia

Studie- og Trivselsvejledningens podcast

 

 

Gode råd til studiegrupper

Materialet er udarbejdet af Studievejledningen på Humaniora med inspiration fra Elisabeth Plums bog ’Teaming’ og Amy Edmondsons teori om psykologisk tryghed.
Størstedelen af øvelserne er udarbejdet med inspiration fra bøgerne ’Studiegruppen’ af Annelise Dahlbæk og ’Anerkendende procesøvelser’ af Pia Halkier Bjerring og Annika Lindén.