Kultur

Anmeldelse af De Tre Musketerer

En for alle og alle for en! Kampen for venskab, kærlighed og selve livet udspiller sig dramatisk på scenen med slowmotion fægtning og technoremix af Vois sur ton chemin, som skaber et brag af en aften fuldt med latter og tåre. Forestillingen minder os om hvem vi er, hvad vores fortælling er, samt hvilke roller vi har fået tildelt i livet. Alt dette er baseret på den populære roman af Alexandre Dumas - De Tre Musketerer.

Af Monica Steen Pasfall, , 08-05-2024

En ung, og muligvis naiv, D’Artagnan har sat sig for at blive musketerer og sætter kursusen imod Paris for at finde sin skæbne. Men først skal rollelisten lige fordeles. Fordi hvem er egentlig bedst til at spille hvem? Altså sådan helt stereotypisk, hvilken rolle passer så bedst til hvilke skuespillere? Da dette er på plads, kan man fortsætte stykket, og D’Artagnan drager atter videre imod sin skæbne. I Paris møder han de tre musketerer, som alle hurtigt bliver venner. Sådan en slags venner man har hele livet. Men livet er langt og er fyldt med udfordringer. Den rolle man har fået tildelt, kan påvirke hvordan man handler. Fordi har man egentlig et valg, når andre har bestemt hvilken rolle man har? I kampen for at redde Frankrig og muligvis hele Europa, drager de fire venner på en mission, som viser sig at blive sejrrig men ikke uden ofre. Disse fire venner har kæmpet imod mange fjender og trusler, hvor det med ét er forbi, og de går hver til sit.

I afskedsklassens fortolkning af De Tre Musketerer, skaber de en brag af en afskedsfest, hvor den fjerde mur konstant bliver brudt, og man kommer bag om de roller som man påtager sig på scenen, samt dem vi har i vores liv. Fordi livet går videre, uanset om vi vil det eller ej, og det man førhen troede var livsvigtigt, kan man blive tvunget til at gå igennem livet uden. Venskaber og afsked er for ofte noget der går hånd i hånd. Stykket lever i særdeleshed op til at I kunsten kan livet kendes. Jeg vil varmt anbefalede enhver teaterelsker at lægge en tur forbi værkstedet i Odense Teater til en aften med selvreflektion, humor og en alternativ fortolkning af en klassiker.

Jeg giver De Tre Musketerer 5 ud af 5 stjerner.

Redaktionen afsluttet: 08.05.2024